کد خبر: 945230
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳
تیرویید غده‌ای است که نقشی حیاتی در عملکرد‌های بدن دارد و همین غده اگر دچار اختلالاتی مانند پرکاری یا کم‌کاری شود، روی وزن و خلق و خوی تأثیر می‌گذارد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: هیپوتیروییدی یا کم‌کاری تیرویید زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیرویید میزان هورمون تیرویید را کمتر از حد طبیعی تولید کند که نتیجه این اتفاق کاهش بسیاری از فعالیت‌های بدن است.

نشانه‌های هیپوتیروییدی
در مراحل ابتدایی علائم کمی بروز می‌کند چراکه بدن توانایی جبران نسبی غده تیرویید از کار افتاده را دارد؛ خستگی، خواب‌آلودگی، فراموش‌کاری، ناخن و موی خشک، پوست خشک، یبوست، اضافه وزن، جریان قاعدگی سنگین یا غیرطبیعی از جمله نشانه‌ها و علائم این بیماری است.

رژیم غذایی در کم‌کاری تیرویید
۱- از مصرف زیاد موادغذایی گواتروژن پرهیز و سبزیجات گواتروژن به صورت پخته مصرف شود. موادغذایی گواتروژن شامل انواع کلم، شلغم، روغن گلزا و سویاست.
۲ ـ. سویا می‌تواند مانع جذب کافی دارو‌های تیرویید شود.
۳- تا یک ساعت بعد از مصرف دارو‌های تیروییدی از قهوه استفاده نشود.
۴- استفاده طولانی مدت از دارو‌های تیروییدی موجب پوکی استخوان می‌شود، بنابراین مصرف شیر و ماست در افرادی که کم‌کاری تیرویید دارند، لازم است.
۵- از نمک، در پایان پخت غذا استفاده شود چراکه ید موجود در نمک هنگام برداشتن در ظرف غذا، همراه با بخار خارج می‌شود، در این صورت میزان ید کمتری از آنچه انتظار می‌رود، دریافت خواهد شد؛ درضمن نمک یددار را نباید در شیشه‌های شفاف و در معرض رطوبت نگهداری کرد.
۶- تنظیم کالری دریافتی برای جلوگیری از افزایش وزن ضروری است.
۷- بیشتر بیماران تیروییدی دچار مشکل یبوست هستند. یکی از بهترین روش‌های بهبود این مشکل افزایش مصرف فیبر می‌باشد.
۸- دریافت مقدار آب کافی از بهترین کار‌های قابل انجام است چراکه آب باعث بهبود اشتها، کاهش نفخ شکم و بهبود هضم غذا می‌شود.
۹- تأمین مقادیرکافی ویتامین‌های C، A، E. و ویتامین‌های گروه B. به ویژه B۲، B۳، B۶ که برای تولید هورمون تیرویید ضروری هستند، لازم است.
* منابع ویتامین C: توت فرنگی، هندوانه، موز، سیب زمینی.
* منابع ویتامین A: جگر، تخم مرغ، سبزی‌های سبز رنگ (به جز گیاهان خانواده کلم) و میوه‌های زرد رنگ.
* منابع ویتامین E: روغن‌های گیاهی، مغزدانه‌ها (به جز بادام زمینی).
* منابع مناسب ویتامین B: غلات سبوس‌دار، گوشت گاو، گوشت ماکیان وماهی.
* پرهیز از مصرف قند‌های ساده مانند قند و شکر، شیرینی‌جات.
* پرهیز از مصرف زیاد نوشیدنی‌های کافئین‌دار، میانه روی در مصرف فرآورده‌های شیری و گندم
* استفاده از منابع غنی B۱۲ مانند جگر گاو، جگر مرغ، به ویژه در افرادی که دارای کم‌خونی ناشی از کمبود این ویتامین هستند.
*استفاده از اسید‌های چرب ضروری به ویژه مکمل امگا ۳ که منبع غنی آن ماهی‌های روغنی آب‌های سرد هستند.

مواد غذایی سرشار از ید
غذا‌های دریایی و ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد و کولی جزو منابع اصلی ید است و افرادی که به پرکاری شدید تیرویید مبتلا هستند، نباید در مصرف مواد غذایی یددار زیاده‌روی کنند.
سلنیوم: سلنیوم یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود و در تولید هورمون‌های T۴ (تیروکسین) و T۳ (تری‌یودوتیرونین) نقش دارد. کمبود این ماده معدنی باعث کاهش هورمون‌ها می‌شود، علاوه بر منابع گیاهی، موادغذایی دریایی حاوی ید نیز دارای سلنیوم است.
اصلاح رژیم‌غذایی با توجه به نوع بیماری تیرویید بسیار مهم است. در‌ضمن باید در نظر داشته باشید که در پرکاری و کم‌کاری تیرویید، رژیم غذایی هرگز نمی‌تواند جایگزین درمان دارویی باشد؛ بلکه به عنوان یک اقدام تکمیلی بسیار مفید و همراه با درمان دارویی در طول زندگی مورد توجه قرار‌می‌گیرد.

پخت‌و‌پز با حرارت ملایم و روغن‌های سالم
پخت‌غذا با حرارت بالا باعث از بین رفتن برخی مواد مغذی موجود در مواد غذایی می‌شود. بخارپز یا استفاده از فر (تا دمای ۱۶۰درجه) جزوسالم‌ترین روش‌های پخت‌وپز است.

اثرات کاهش وزن بر کم‌کاری تیرویید
از دست دادن وزن می‌تواند به مقدار زیادی در مدیریت کم‌کاری تیرویید به شما کمک کند. این یک واقعیت است، افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های تهدیدکننده سلامت مانند کم‌کاری تیرویید قرار می‌گیرند.

مؤسسه تأمین درمان بسیجیان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار