کد خبر: 945197
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که برای سنجش امنیت و یکپارچگی یک جامعه در سطح جهان مورد توجه قرار می‌گیرد، یکپارچگی جامعه در مقابل بحران‌های گوناگون چه در داخل و چه در خارج از کشور است.
مهدی پورصفا
سرویس سیاسی جوان آنلاین: یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که برای سنجش امنیت و یکپارچگی یک جامعه در سطح جهان مورد توجه قرار می‌گیرد، یکپارچگی جامعه در مقابل بحران‌های گوناگون چه در داخل و چه در خارج از کشور است، اهمیت این مسئله به گونه‌ای است که گسترش شکاف‌ها در یک جامعه می‌تواند به عنوان هشداری در خصوص وقایع ناگوار آینده در نظر گرفته شود، به عنوان مثال بحران‌هایی که هم اکنون گریبانگیر اتحادیه اروپا به عنوان یکی از مهم‌ترین بلوک‌های سیاسی در دنیای غرب است، ناشی از شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی است که در درون کشور‌های مختلف این اتحادیه به وجود آمده و راهی برای خلاصی از آن وجود ندارد. به این ترتیب وحدت و یکپارچگی گروه‌ها و دستجات مختلف مردم به عنوان معیار مهمی از امنیت ملی یک کشور دسته‌بندی می‌شود.

وحدت ملی زمینه‌ساز حیات یک ملت

سؤال اصلی این است که منظور از وحدت و یکپارچگی چیست و چگونه می‌توان آن را در سطح یک جامعه مشاهده کرد. از نظر اصطلاحی وحدت در مفهومی کلی عبارت است از اتحاد گروه‌های مردمی که بنا بر مصالح اجتماعی و شخصی یا گروهی و حزبی به صورت جماعت یا دسته‌های مختلف گرد هم می‌آیند و از هر گونه کشمکش و درگیری دورند و به مصالح می‌اندیشند.

مقام معظم رهبری در تعریفی که از واژه وحدت ارائه نموده‌اند، چنین بیان داشته‌اند: «منظور ما از وحدت چیست؟ یعنی همه مردم یک جور فکر کنند؟ نه. یعنی همه مردم یک جور سلیقه سیاسی داشته باشند؟ نه، یعنی همه مردم یک چیز را، یک شخص را، یک شخصیت را، یک جناح را یا یک گروه را بخواهند؟ نه. معنای وحدت این‌ها نیست. وحدت مردم یعنی نبودن تفرقه، نفاق، درگیری و کشمکش، حتی دو جماعتی که از لحاظ اعتقاد دینی هم مثل هم نیستند، می‌توانند کنار هم باشند، می‌توانند دعوا نکنند.»

بنا بر قاعده، هر نظام اجتماعی برای بقا و تداوم حیات اجتماعی خویش نیازمند آن است که شناخت کاملی از ملت خویش داشته باشد و دشمن خود را نیز به خوبی بشناسد تا در مواقع لزوم با بسیج همگانی مردم بتواند تهدید‌ها را مهار سازد و با آن‌ها مقابله نماید، از این رو برقراری وحدت و پیوند عمیق میان قشر‌های مردم یکی از ضروریات انکارناپذیر جامعه قلمداد می‌گردد.

مقام معظم رهبری در این باره می‌فرمایند: من بر روی وحدت ملی تأکید بیشتری دارم، به خاطر اینکه امنیت هم ناشی از وحدت است، اگر وحدت نباشد، امنیت ملی هم به خطر می‌افتد و ایجاد ناامنی می‌شود.
طبیعی است که وقتی وحدت و همدلی میان تمامی مردم برقرار باشد، مردم آن کشور، براساس پایبندی و التزاماتی که نسبت به میهن، ناموس، رهبر و سرمایه کشورشان دارند، اجازه نمی‌دهند هیچ‌گونه لرزشی در درون خود نسبت به وفاداری به اصول اسلامی به وجود آید و یکپارچه در برابر همه نوع تهدید، اعم از داخلی یا خارجی مقاومت می‌کنند.

مقام معظم رهبری در مجموعه رهنمود‌های خود که از سوی سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی به چاپ رسیده می‌فرمایند: علت اینکه ما ملت ایران، در ۱۰ سال بعد از انقلاب توانستیم در مقابل تهاجم گوناگون- دشمن با همه مشکلات آن- بایستیم و مقاومت کنیم و ضرر بیشتری متوجه آنان بکنیم، این است که به برکت دین و ایمان و انقلاب و اسلام و آموزش قرآنی و اسلامی شخصیت عظیم‌الشأنی که بیان سخن و کلامش، مفاد و مضمون قرآن و اسلام بود، در میان مردم ما روحیه انقلابی و پارسایی انقلابی و وحدت کلمه بیشتر حکمفرما بود.

گروه‌های سیاسی باید چگونه رفتار کنند

یکی از مهم‌ترین جلوه‌های حفظ وحدت ملی نزدیکی گروه‌ها و احزاب سیاسی در مقابله با هر گونه تفرقه است.
طبیعی است که هر جامعه در درون خود متشکل از احزاب و گروه‌هایی است که به خاطر برخی اهداف خاص تشکیل گردیده است و در سیاست‌های کلان جامعه مداخله می‌نمایند. در کشور ما نیز احزاب و جناح‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام بر اساس مرام و اهداف خاصی به‌وجود آمده‌اند و در حیات سیاسی جامعه فعالیت می‌نمایند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با تنی چند از شخصیت‌ها و سران احزاب و جناح‌های سیاسی کشور در تاریخ دوم اردیبهشت سال ۷۹، با تأکید بر ضرورت وفاداری به شعار‌ها و مواضع اصولی انقلاب و با تبیین دیدگاه‌های دشمنان داخلی و خارجی و لزوم شفاف‌گری صریح در مقابل آنان، در جهت عینیت بخشیدن به وحدت ملی فرمودند: شما باید در جایگاه حقیقی خود محکم بایستید و با در دست گرفتن ابتکار عمل، با دوستان دیگری که در اصول انقلاب و نظام با هم توافق نظر دارید، گردهم آیید و با تکرار اصول مشترک و تأکید بر خط امام، عدم جدایی دین از سیاست و دیگر اصول انقلاب، ضدانقلاب را منزوی و مرز‌های خود را با آن‌ها کاملاً مشخص کنید و وحدت ملی را عینیت بخشید، بنده نیز از شما حمایت خواهم کرد.

این سخنان رهبری در دیدار با اعضای جبهه دوم خرداد آن هم در دوره‌ای که نظام جمهوری اسلامی تحت شدید‌ترین انتقادات از سوی این حزب قرار دارد نشان می‌دهد بحث وحدت ملی تا چه اندازه در نظر ایشان مهم است و باید از سوی تمام اعضا و گروه‌های سیاسی مورد توجه قرار بگیرد، البته بماند که با وجود تلاش مقام معظم رهبری جناح اصلاح‌طلبان و دوم خرداد به هیچ عنوان در مسیر وحدت ملی گام برنداشتند و در مسیری حرکت کردند که منجر به جدایی کامل آن‌ها از نظام جمهوری اسلامی شد که اوج آن مشارکت در فتنه سال ۸۸ بود.

مهم‌ترین جلوه‌گاه حفظ وحدت ملی

با توجه به تمام سخنانی که در خصوص وحدت ملی گفته شد، سؤال این است که مهم‌ترین جلوه حفظ این وحدت ملی چیست. نگاهی به تجربه ۴۰ سال نظام جمهوری اسلامی نشان می‌دهد مراسم‌های ملی در نظام جمهوری اسلامی مهم‌ترین جلوه حفظ وحدت ملی و نشان دادن قدرت اجماع داخلی بوده است. این مسئله تا بدانجا اهمیت دارد که در طول تاریخ نظام جمهوری اسلامی هر گاه نیاز به نشان دادن قدرت و اجماع وجود داشته این مراسم ملی ۲۲ بهمن بوده که به کمک کشور و نظام آمده است، از همین رو امسال که نظام سلطه تلاش خواهد کرد حداکثر فشار بر نظام جمهوری اسلامی ایران را وارد کند، طبیعی خواهد بود حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن می‌تواند پاسخ محکمی به تمام فشار‌های فعلی باشد.

تضعیف توان ملی با ایجاد اخلال در مراسم‌های ملی

حالا و در این شرایط و با توجه به تمام مواردی که در خصوص اهمیت بحث وحدت ملی گفته شد، می‌توان به این جمع‌بندی رسید که هر گروهی که در خلاف این مسیر حرکت کند، در حقیقت در مسیر تضعیف توان کشور در مقابل بیگانگان حرکت کرده است.
شاید نزدیک‌ترین مثالی که در این باره بتوان زد سوءاستفاده فتنه‌گران در سال ۸۸ از مراسم ملی همانند روز قدس برای قدرت‌نمایی خیابانی بود. این مسئله به رغم اینکه سبب شد برخی کاستی‌ها در برگزاری این همایش به وجود آید، اما به رسوایی بیشتر فتنه‌گران در مقابل ملت انجامید.

حال اگر کسی بخواهد از مراسم‌های ملی ۲۲ بهمن به نفع موارد جناحی بهره‌برداری کند، طبیعی خواهد بود که ملت با همان موضع با او برخورد خواهند کرد. در این میان اگر چه گروه‌های سیاسی ممکن است در موارد مختلفی همچون نحوه برخورد با مسائل داخلی و خارجی با هم اختلاف نظر داشته باشند، اما باید این نکته را مدنظر قرار دهند که اختلافات سیاسی نباید به عرصه همایش‌های ملی همچون ۲۲ بهمن کشیده شود، البته نمی‌توان از حق گذشت که تاکنون اغلب گروه‌های سیاسی با این مراسم ملی همگام بوده‌اند و اندک خطا‌ها در این مسیر نیز قابل گذشت است، اما باید این نکته را به ذهن سپرد که مراسم‌های ملی باید از هرگونه شائبه بحث‌های سیاسی و جناحی دور باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار