کد خبر: 945195
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
وضع بارش‌ها در سال‌جاری رضایت بخش است و حداقل توانسته سد‌ها را پر آب و بخشی از مشکلات کم آبی را رفع کند. هر چند خسارات ناشی از خشکسالی چند دهه گذشته آنقدر عمیق است که با یک سال و دو سال نتوان آن را جبران کرد
سيداحمد هاشمى اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: وضع بارش‌ها در سال‌جاری رضایت بخش است و حداقل توانسته سد‌ها را پر آب و بخشی از مشکلات کم آبی را رفع کند. هر چند خسارات ناشی از خشکسالی چند دهه گذشته آنقدر عمیق است که با یک سال و دو سال نتوان آن را جبران کرد ولی حداقل با برنامه‌ریزی و مهار آب‌های روان می‌شود به حفظ و مدیریت آب‌ها پرداخت. حالا و در استان آذربایجان‌شرقی رهاسازی‌های مرحله به مرحله آب سد‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سمت دریاچه سبب افزایش ۵۹۰ میلیون مترمکعبی سطح آب دریاچه شده و با رهاسازی‌هایی که از سال ۹۲ تا به حال انجام گرفته روزنه امیدی برای تثبیت وضعیت آن حاصل شده است.

چند سالی است که موضوع احیای دریاچه ارومیه بر سر زبان‌ها افتاده و حتی ستادی هم برای این کار تشکیل و بودجه‌های کلانی به آن اختصاص یافته است. هر چند کار‌ها و اقداماتی برای زنده نگه داشتن این دریاچه صورت گرفته است، اما شاید مهم‌ترین کار همان رهاسازی زمستانی آب سد‌ها باشد که می‌تواند حجم زیادی آب به رگ‌های دریاچه تزریق کند. در همین راستا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از آغاز مرحله نخست رهاسازی آب از سد مخزنی «دریک» سلماس به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی ۹۸- ۹۷ خبر داده و می‌گوید: «پیرو ابلاغیه اخیر شرکت مدیریت منابع آب ایران مرحله نخست عملیات رهاسازی آب از سد دریک با حداکثر دبی مطمئن از ۱۳ بهمن ماه سال ۹۷ آغاز شد و تا سقف ۴ میلیون متر مکعب بدون توقف ادامه خواهد یافت.» کیومرث دانشجو ادامه می‌دهد: «با رهاسازی این میزان آب مناطق پایین دست سد و رودخانه‌های دریک و زولا تحت تأثیر قرار خواهند گرفت که کشاورزان منطقه در راستای حمایت از برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه از برداشت‌های غیرمجاز آب در طول مسیر‌ها برای اهداف زراعی خودداری نمایند.» به گفته وی در راستای اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و پیرو ابلاغ اخیر شرکت مدیریت منابع آب ایران، از سد شهر چای تا سقف ۲۴ میلیون متر مکعب و از زولا تا سقف ۴۰ میلیون و نیز از سد مهاباد تا سقف ۲۸ میلیون مترمکعب بدون توقف ادامه خواهد یافت.

چاه‌های غیر مجاز تلاش‌ها را بی‌اثر می‌کند

مرحله نخست رهاسازی آب از سد مخزنی بوکان به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی ۹۸- ۱۳۹۷ در دی ماه آغاز شد که با دبی ۷۰ مترمکعب در ثانیه است. با رهاسازی این میزان آب، مناطق پایین دست سد‌ها و رودخانه‌های مذکور تحت تأثیر قرار می‌گیرند، اما از اهالی و ساکنان منطقه درخواست شده ضمن رعایت دقیق نکات ایمنی، در زمان رهاسازی و پس از آن از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه مربوطه خودداری کنند و برای حمایت از برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه از برداشت آب در طول مسیر خودداری کنند. بر اساس ابلاغیه اخیر شرکت مدیریت منابع آب ایران رهاسازی آب از سد بوکان تا سقف ۶۴ میلیون مترمکعب بدون توقف ادامه خواهد یافت که با رهاسازی این میزان آب، مناطق پایین‌دست سد و رودخانه‌های زرینه‌رود و سیمینه‌رود تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. از ابتدای این ماه کار رهاسازی آب‌های مازاد تعدادی از سد‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سمت این پارک ملی آغاز شده است که در پی این رهاسازی‌ها آب دریاچه ارومیه افزایش یافته است، اما نکته اینجاست که مسئولان مربوطه ستاد احیاء باید در رابطه با حفر چاه‌های غیر مجاز در اطراف حوزه آبریز اقداماتی انجام دهند و با کشت نامناسب کشاورزی از جمله گیاهان پر آب‌بر برخورد نمایند تا حاصل کار این رهاسازی آب‌ها بی‌نتیجه نماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار