کد خبر: 945160
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
اسقف کلیسای شرق آشوری ایران:
اسقف کلیسای شرق آشوری ایران گفت:امروز نیز نهال انقلاب در مسیر رشد و بالندگی خود، این یاران همیشگی را در کنار خود دارد که اجازه نمی‌دهند در برابر تندبادهایی چون تحریم‌های غیرانسانی دشمن، سر خم کند.

جوان آنلاین: اسقف کلیسای شرق آشوری ایران در گفت‌وگو با «صبح‌نو» اظهار داشت:پیروان ادیان توحیدی، از نخستین روزهای نهضت امام‌خمینی(ره) تا به ثمر نشستن آن، با دیگر آحاد ایرانی همراه شده و در این مسیر پرفراز و نشیب، نقش‌آفرینی کردند. این همراهی و همدلی در روزهای بعد نیز تداوم یافت و شاهد حضور گسترده اقلیت‌های دینی در جبهه‌های دفاع از کیان میهن بودیم. امروز نیز نهال انقلاب در مسیر رشد و بالندگی خود، این یاران همیشگی را در کنار خود دارد که اجازه نمی‌دهند در برابر تندبادهایی چون تحریم‌های غیرانسانی دشمن، سر خم کند. آنچه ماهیت انقلاب ایران را از سایر حرکت‌های انقلابی بشری، متمایز می‌سازد، هویت الهی و تکیه‌اش بر اسلام است؛ یکی از عناصر متجلی و حیاتی در ساخت و تقویت این هویت الهی، مشارکت تمامی آحاد جامعه ایران،‌ از هر دین و آیین در این حرکت و باور و اعتقاد راسخ‌شان به آرمان‌های آن است. نقش‌آفرینی پیروان ادیان توحیدی در فرآیند انقلاب اسلامی و طی سال‌های بعد در جبهه‌های دفاع مقدس، مصداق آشکار این امر و ویژگی متمایز انقلاب ایران است. این روحیه پیوند و اتحاد درونی، با گذشت بیش از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، همچنان در جامعه ایران، تداوم دارد و هجوم مشکلات ریز و درشت داخلی و خارجی، نتوانسته خدشه‌ای بر ساحت آن وارد سازد؛ چه‌بسا، مستحکم‌تر و مقاوم‌تر از قبل، به مسیر خود ادامه می‌دهد. از همین رو، در آستانه گرامی‌داشت چهلمین سالگرد پیروزی باشکوه انقلاب ‌اسلامی ایران گفت‌وگویی داشتیم با «مارنرسای بنیامین»، مقام مذهبی جامعه مسیحیان آشوری ایران. او در این گفت‌وگو از اشتیاق اقلیت‌های دینی برای گرامی‌داشت پیروزی انقلاب‌اسلامی، جایگاه متعالی امام(ره) و رهبری نزد آشوریان و وحدت پیروان ادیان توحیدی سخن می‌گوید.

حال و هوای جامعه آشوری در دهه فجر و انقلاب‌اسلامی چگونه است؟
همه‌ساله، برنامه‌هایی به مناسبت گرامی‌داشت ایام پیروزی با‌شکوه انقلاب اسلامی در دهه فجر از سوی پیروان ادیان توحیدی، با مشارکت نهادهای فرهنگی مانند وزارت فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی صورت می‌پذیرد. هر‌کدام از نمایندگان ادیان توحیدی، اعم از روحانیون، نخبگان و فعالان اجتماعی، خود را در این مراسم سهیم می‌دانند و به مشارکت می‌پردازند. بنده نیز به‌زعم خود، این پیروزی و افتخاری را که مردم عزیز و شریف ایران آفریدند، خدمت مقام معظم رهبری، دولتمردان، رییس محترم جمهوری و تمام آحاد ملت ایران، تبریک عرض می‌کنم. جامعه آشوریان ایران نیز آنچه در توان دارند، در طَبق اخلاص گذاشته و می‌کوشند دِین خود را به خون پاک شهدای انقلاب و دفاع مقدس و همچنین مدافعان حرم، اعلام و ابراز دارند. 
تمام این‌ها در راستای زیست مسالمت‌آمیز ما در کنار یکدیگر است تا بتوانیم در کنار سایر برادران و خواهران خود، اعم از مسلمان و غیرمسلمان زندگی کنیم. پیشرفت ایران، پیشرفت همه ماست و -خدای‌ناکرده- اگر ضعف و کاستی وجود داشته باشد، متوجه ما نیز هست. همه ما ایرانی هستیم و ایرانی خواهیم ماند.ما همسو با دیگر شهروندان ایرانی، مراسم متعددی به مناسبت‌های مختلف در طول سال داریم. مراسم هفته نیروی انتظامی، تجلیل از مقام شامخ شهدا و همچنین حضور در بارگاه ملکوتی امام راحل؟ره؟، از آن جمله است. پیام نهفته در این‌گونه برنامه‌ها، این است که ما ارتباط و نزدیکی بسیاری با دولت محترم و همه مسوولان داریم. همچنین حکایت از آن دارد که متولیان امر، از دولت محترم گرفته تا مجلس شورای اسلامی و همه عزیزانی که در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف، در ارتباط تنگاتنگ با پیروان ادیان توحیدی هستند، مسائل و مشکلات جوامع اقلیت‌های دینی را پیگیری می‌کنند.
 
دیدگاه جامعه آشوریان نسبت به انقلاب اسلامی و حاکمیت چگونه است؟
نگرش ایشان، بسیار مثبت است. ما شهدایی تقدیم انقلاب کردیم و این مسأله، یک پیام مثبت در خود دارد؛ اینکه ما تافته جدا‌بافته‌ای از ایران نیستیم. همه ما ایرانی هستیم و اساساً نباید با این دیدگاه نگاه کرد که جامعه اقلیت‌های دینی، چه دیدگاهی به انقلاب دارند، چراکه ما نیز جزئی از همین انقلاب و مردم ایران هستیم و از این ملت و انقلاب، بیگانه نبوده و نخواهیم بود. این موضوعی است بسیار ارزشمند و مثبت. نگاه رهبر انقلاب، دولتمردان و همه عزیزان به پیروان ادیان توحیدی، بسیار مثبت بوده و متقابلاً همین نگرش در میان اقلیت‌های دینی نیز حاکم است.
 
مواضع مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی (ره)را در قبال جامعه اقلیت‌های دینی، چطور ارزیابی می‌کنید؟
 بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، از جایگاه بسیار والایی نزد جامعه آشوری برخوردار هستند. حداقل کاری که می‌توانیم برای نشان دادن این احترام انجام دهیم، آن است که همه‌ساله از بارگاه ملکوتی ایشان دیداری داشته باشیم و با آرمان‌هایشان، تجدید بیعت و پیمان کنیم. بر اساس مواضع والای بنیانگذار انقلاب اسلامی و تحت ارشادات و رهنمودهای ایشان بود که ما توانستیم، عبارات مصرح‌شان را در اوایل انقلاب، مبنی‌بر اینکه «همه ملت ایرانید و ملت واحده‌ای هستیم» عینیت بخشیم.
شاید اختلافاتی از باب نوع تفکر دینی یا لباس میان ما وجود داشته باشد، اما در نهایت،‌ همه ما ایرانی هستیم، شناسنامه ایرانی داریم و در کشور ایران زندگی می‌کنیم. جامعه آشوریان، بیش از 3700‌سال قدمت در ایران دارند و از دیرینه‌ترین شهروندان ایران‌زمین محسوب می‌شوند. به‌عنوان مثال، کلیسای حضرت مریم در شهر ارومیه، قدمت زیادی دارد. همچنین است کلیساهای دیگری که در ارومیه و سایر نقاط ایران وجود دارد. بنابراین، اعتقاد به خدای واحد،‌ نقطه پیونددهنده ماست که با هویت ایرانی‌مان، تکمیل می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار