کد خبر: 945121
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت: به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی، کردستان جزو استان‌های پیشرو در مهار و تامین آب به شمار می‌رود.

کامران خُرّم در گفت‌وگو با خبرنگار جوان در سنندج اظهار کرد: هم‌اکنون در کردستان 9 سد در حال بهره‌برداری، 12 سد در دست اجرا و 15 سد نیز در دست مطالعه است.

وی با بیان اینکه احداث سد در استان منجر به پیشرو بودن کردستان در تامین و مهار آب‌های سطحی بوده است، افزود: مهار و تأمین آب مورد نیاز بخش‌های مختلف از جمله شرب، کشاورزی، صنعت و غیره در سنوات اخیر با برنامه‌ریزی‌های شرکت آب منطقه‌ای کردستان انجام شده است.

خرم عنوان کرد: با عنایت‌های ویژه مقام معظم رهبری و دولت به استان کردستان در مجموع تا‌کنون بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در چهار دهه انقلاب در بخش آب استان کردستان سرمایه‌گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان عنوان کرد: با تخصیص اعتبار و تکمیل طرح‌های در دست اجرای شرکت در بخش آب حجم مخزن سدهای بهره‌برداری شده استان با احتساب سدهای گاوشان، تالوار و شهیدکاظمی 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب است.

خُرّم اضافه کرد: این سدها، آب شرب پایدار و مطمئن جمعیت دو میلیون و 500 هزار نفری شهرها و روستاهای استان در افق سال 1425 را تأمین خواهد کرد.

وی اعلام کرد: شبکه‌های پایاب در دست اجرای سدهای استان ۵۶ هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی استان را زیرپوشش آبیاری قرار خواهند داد.

وی با اشاره به میزان بارندگی سالانه استان در شرایط عادی اقلیمی که معادل ۴۵۵ میلی‌متر است، گفت: بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرهای مریوان و بانه حدود ۸۰۰ میلی‌متر در سال و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 300 میلی‌متر و در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج نزدیک به 450 میلی‌متر در سال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: کردستان جزء استان‌های برخوردار از منابع آبی قلمداد می‌شود که تقریباً هفت درصد از منابع آب سطحی کشور و دو درصد از منابع آب زیرزمینی در این استان قرار دارد.

خُرم بیان کرد: ۵۸ درصد پتانسیل سالانه آب‌های سطحی جزو حوضه‌های آبریز مرزی و 42 درصد مربوط به حوضه‌های آبریز داخلی است.

وی همچنین گفت: با احتساب 120 میلیون مترمکعب آب‌های ورودی به استان، مجموع پتانسیل آب‌های سطحی تجدیدپذیر ۴.۳ میلیارد مترمکعب است و پتانسیل آب‌های زیرزمینی تجدیدپذیر استان بدون احتساب چشمه‌ها نیز حدود ۵ دهم میلیارد مترمکعب است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۲

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر