کد خبر: 945112
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵
دست کم ۱۰ میلیون تن از شهروندان ونزوئلا قرار است طوماری را برای ارسال به کاخ سفید امضا کرده و در آن به امریکا تأکید کنند که دست از مداخله در امور داخلی این کشور امریکای لاتین بردارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش اسپوتنیک، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا ضمن بیان خبر فوق روز سه شنبه در گفت: وگو با شبکه تلویزیونی راشاتودی خاطرنشان کرد که با کمک دیپلماسی می‌توان از وقوع جنگ در کاراکاس جلوگیری کرد. وی ادامه داد: ما در حال آماده شدن برای پاسخ دادن به حمله احتمالی امریکا هستیم و در صورت مداخله امریکا، این کشور از نظر تسلیحاتی و نیروی انسانی متحمل تلفات و خسارت‌های جبران ناپذیری خواهد شد. رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت که از تمام امکانات ارتباطات جمعی برای دعوت جامعه جهانی به متوقف کردن اقدامات نابخردانه ترامپ استفاده می‌کند. مادورو با بیان اینکه ونزوئلا هیچ‌گاه تسلیم نخواهد شد، اضافه کرد: برایم مهم نیست که تاریخ درباره من چه خواهد گفت: چرا که خودفروخته یا ضعیف نیستم که از دین تاریخی خود در برابر ملت سر باز بزنم. رئیس‌جمهور ونزوئلا این را نیز گفت که ترامپ گفت: وگو با وی را به‌خاطر ممنوعیتی که از طرف جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور امریکا اعمال شده آغاز نمی‌کند. ۲۳ ژانویه سال جاری میلادی بود که خوان‌گوایدو رئیس مجمع ملی ونزوئلا تحت رهبری اپوزیسیون خودش را رئیس‌جمهور موقت این کشور اعلام کرد و مورد حمایت امریکا، اروپا و بسیاری از کشور‌های منطقه امریکای لاتین قرار گرفت.

بی‌طرفی سازمان ملل و شکاف در اروپا
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که در قبال بحران ونزوئلا حامی هیچ‌کدام از طرفین این کشور نخواهد بود تا بار دیگر این سازمان ضعف خود را در محکوم کردن دخالت‌های خارجی غربی در امور داخلی سایر کشور‌ها را نشان داده باشد. اما در حالی که ترکیه، مکزیک، روسیه، کوبا، ایران و چین از مادورو حمایت کرده‌اند، اوایل روز دو شنبه اتریش، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، لتونی، لیتوانی، استونی، جمهوری چک، لهستان، لوکزامبورگ، هلند، پرتغال، اسپانیا و انگلیس، خوان گوایدو، رئیس مجمع ملی ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناختند تا از امریکا و کانادا و برخی کشور‌های لاتین پیروی کرده باشند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا روز دو شنبه در این بیانیه گفت: ما تمامی کشور‌ها از جمله اعضای اتحادیه اروپا را تشویق می‌کنیم تا ضمن به رسمیت شناختن خوان‌گوایدو به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» ونزوئلا، از اقدامات مجمع ملی ونزوئلا برای بازگرداندن دموکراسی به این کشور حمایت کنند. با این حال ایرلند، سوئیس، نروژ، ایتالیا، یونان و دیگر کشور‌ها در اتحادیه اروپا خوان‌گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت نشناخته‌اند.
در چنین شرایطی روزنامه انگلیسی گاردین نوشت «اقدام اخیر گوایدو که خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا خوانده است می‌تواند عواقب فاجعه‌باری برای این کشور داشته باشد. جامعه جهانی اگر نمی‌خواهد شاهد شعله‌ور شدن آتش جنگ در قاره امریکا باشد، باید فوراً شرایط گفت‌وگوی ملی با هدف دستیابی به توافق سیاسی در ونزوئلا را فراهم کند. این بدان معنا است که هم به رسمیت شناختن وضع موجود و هم تأیید ادعای گوایدو از منظر ارزش‌های دموکراتیک قابل قبول نیست و صلح و ثبات در این کشور را تضمین نمی‌کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار