کد خبر: 945102
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
ژنرال دولت:
بیژن نامدار زنگنه که از نامه ۷۲ نماینده مجلس به دلیل سوءمدیریت خود عصبانی شده‌بود، در نشستی خبری اظهاراتی را بیان کرد که نشان داد وزارت نفت اوضاع خوبی ندارد.
وحید حاجی‌پور
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: بیشتر برنامه‌های وزارت نفت طی چند سال اخیر به شکست منجر شده‌است و در این شرایط، باید مقصر تراشید. باید به دنبال پناهگاهی بود و ریشه شکست را به زمین دیگران متصل کرد. وزیر نفت روز گذشته در نشستی خبری به نکات جالبی اشاره کرد؛ از اینکه اروپایی‌ها جواب تلفن ایران را نمی‌دهند تا اینکه هر اتفاق مثبتی در سه سال اخیر را به برجام مرتبط بداند. او گفت: اروپایی‌ها عملاً مجوز خرید نفت از ایران را دارند و ما بار‌ها با آن‌ها تماس گرفته‌ایم، اما جواب تماس ما را نمی‌دهند. زنگنه همچنین افزایش قیمت بنزین را منوط به موافقت مردم دانست.

اتاق تاریک
زنگنه معتقد است نباید جزئیات برنامه‌های وزارت نفت برای دور‌زدن تحریم اعلام شود. وی گفت: ما اتاق تاریک داریم، اما برای امریکایی‌ها و نه نظام. این گفته وی واکنش به خبر‌هایی بود که طی هفته‌های گذشته درباره اتاق تاریک معاملات نفتی بود که زنگنه به این شیوه به آن پاسخ داد. او درباره کم‌کاری این وزارتخانه در فروش نفت و موضوعات دیگر از برنامه‌ای گفت که هدف آن تخریب صنعت نفت است.

از من یادگرفته‌اند!
زنگنه در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مشکلی که در یک جنگ وجود دارد، این است که ما نمی‌توانیم همه چیز را به مردم بگوییم. مردم غریبه نیستند، اما آنچه منتشر می‌شود تنها به گوش مردم نمی‌رسد، بلکه اسرائیل و اشرار منطقه و امریکا نیز می‌شنوند، بنابراین من نباید اطلاعات خودم را به آن‌ها بدهم و بگویم که چگونه تحریم را دور می‌زنم. من نباید در این باره زیاد صحبت کنم و پیش از این نیز گفته‌ام که حتی یک کلمه حرف نمی‌زنم که مورد استفاده امریکا قرار گیرد.
وی افزود: آقای پمپئو هم این روش را از من یاد گرفته است و در پاسخ به یکی از پرسش‌هایی که از او پرسیده‌شد، گفت: من چیزی نمی‌گویم که ایران از آن استفاده کند.

فروش نفت و تماس تلفن
وی درباره صادرات نفت به اروپا نکته مهمی گفت: «بعد از تحریم فقط کشور ترکیه است که از جمع کشور‌های اروپایی از ما نفت می‌خرد و اروپایی‌ها به هیچ عنوان نفت از ایران برداشت نمی‌کنند با اینکه دو کشور اروپایی عملاً مجوز خرید نفت از ایران را دارند و ما بار‌ها با آن‌ها تماس گرفته‌ایم، اما جواب تماس ما را نمی‌دهند.»
وزیر نفت در حالی از بی‌محلی اروپایی‌ها گفته‌است که طی چند سال گذشته بار‌ها آن‌ها را ستوده و وجود آن‌ها را برای توسعه صنعت نفت ایران مایه برکت می‌دانسته‌است.

کرسنت و فرافکنی
یکی دیگر از موضوعات مهم در جلسه دیروز، کرسنت بود. وزیر نفت معتقد است عده‌ای در ایران بازی را به سود این شرکت دلال تغییر دادند که در نوع خود عجیب بود. زنگنه گفت:‌موضوع کرسنت در رأی اعتماد اول من در مجلس مطرح شد و همان موقع هم موضوع تمام شد، اما الان مشخص نیست که چرا دوباره این موضوع را مطرح می‌کنند. در گذشته عده‌ای ما را به یک چاه عمیقی انداختند که من سعی می‌کنم که از این چاه در بیاییم.
وی ادامه داد:‌در فرآیند داوری خوب عمل کردیم، اما هر چه نزدیک به صدور رأی بود مشکلاتی از سوی عده‌ای ایجاد شد که منجر شد تا شرایط به نفع ایران نباشد. اگر رأیی صادر شود با این شرایط همه آن به نفع کرسنت است.

برجام و منتقدان
زنگنه در پاسخ به خبرنگاری درباره اینکه برجام به نفت در برابر غذا ختم شده، واکنش تندی نشان داد و با حمله به حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: شما برجام را به هم زدید. شما که دعا کردید به هم بخورد. برجام که آمد من تولید نفت را در چهار ماهه یک میلیون بشکه اضافه کردم. برجام برای ما مثبت بود. اگر برجام نبود ستاره خلیج فارس راه نمی‌افتاد و کمبود بنزین داشتیم.

قبول تأخیر با استدلال عجیب
وقتی تیر وزارت نفت به سنگ می‌خورد و مجبور است به شرکت‌های داخلی اعتماد کند، با افتخار از انعقاد قرارداد‌های جدید با شرکت‌های ایرانی می‌گوید. وی می‌گوید ۶ میلیارد دلار برای شرکت‌های ایرانی امکان انعقاد قرارداد‌های نفتی است. با توجه به سخنان وزیر نفت، سؤالی که مطرح می‌شود آن است که دلیل تعلل در امضای این قرارداد‌ها چه بوده‌است و چرا تا به امروز از توان شرکت‌های داخلی استفاده نشده‌است. پاسخ وزیر، اما شگفت‌انگیز است: ما این طرح را خودمان عقب انداختیم، آن هم دلیلش شرایط فروش نفت فعلی است. به همین دلیل عمداً آن را عقب انداختیم تا گرفتار نشویم در بازپرداخت.

۴۰ سالگی و موفقیت
در ادامه، این عضو هیئت دولت بدون کنایه و جواب دادن به منتقدان به بررسی کارنامه انقلاب اسلامی در حوزه نفت پرداخت و گفت: زمانی که انقلاب پیروز شد، چیزی به معنای واقعی صنعت گاز نداشتیم، بلکه مقدار کمی تولید و شبکه کوچکی از گاز داشتیم و ظرفیت پالایش گاز ما تنها ۳۶ میلیون مترمکعب در روز بود که به پالایشگاه بیدبلند مربوط می‌شد و این پالایشگاه اکنون دیگر عمر مفید خود را سپری کرده‌است. ظرفیت کنونی پالایش گاز کشور ۳۰ برابر ظرفیت دوران انقلاب معادل یک هزار و ۶۰ میلیون مترمکعب است.
زنگنه ادامه داد: ما در زمان پیروزی انقلاب ۵۲ هزار انشعاب گاز داشتیم و اکنون به ۵/ ۱۱ میلیون انشعاب رسیده‌است. پوشش گازرسانی نیز در آن زمان حدود صفر بود؛ یعنی کمی از تهران و مناطق دیگر زیر پوشش گاز بودند، اما اکنون نزدیک ۹۲ درصد از جمعیت کشور زیر پوشش گاز طبیعی هستند و ما در این زمینه در جهان بی‌نظیر هستیم.
وزیر نفت گفت: بخش درخشان دیگر صنعت نفت، پتروشیمی معروف به جلوگیری از خام‌فروشی است. مجموع فروش خالص محصولات پتروشیمی کشور در سال ۵۷ یک میلیون تن و فروش خالص داخلی - که بخشی از آن کود بود - نیز ۶۰۰ هزار تن بوده‌است. امسال فروش خالص محصولات پتروشیمی ما به بیش از ۳۰ میلیون تن و بالای ۱۷ میلیارد دلار می‌رسد که این از مصادیق جلوگیری از خام‌فروشی و توسعه زنجیره ارزش در صنعت نفت است.
به گفته وزیر نفت، مقدار تزریق به میدان‌های نفتی در دوره پیروزی انقلاب اسلامی ۲/ ۷ میلیون مترمکعب در روز بوده است، اما در سال ۹۷ به بیش از ۷۷ میلیون مترمکعب در روز رسیده که این موارد دستاورد‌های بزرگی برای صیانت از ثروت بزرگ ملت ایران است.
زنگنه در ادامه گزارش عملکرد ۴۰ ساله صنعت نفت به ارائه توضیحاتی درباره برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی پرداخت و با بیان اینکه مردم همواره نسبت به این میدان گازی مشترک حساس هستند، اظهار کرد: امروز مقدار برداشت گاز ما از پارس جنوبی در مقایسه با طرف مقابل (کشور قطر) بیشتر شده‌است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
0
انچنان رونق اقتصادی ......
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
1
مهم نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار