کد خبر: 945092
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه که در رأس هیئتی سیاسی به تهران سفر کرده است، روز گذشته با شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، ظریف وزیر امورخارجه و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
سرویس سیاست جوان آنلاین: علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این دیدار با تأکید بر اینکه ایران از هیچ کمک و مشورتی در دوران بازسازی سوریه مضایقه نمی‌کند، به رژیم صهیونیستی درباره ادامه تجاوزگری به خاک سوریه هشدار داد.
دریابان شمخانی در جریان این دیدار با ابراز امیدواری از روند رو به گسترش مناسبات بین دو کشور در عرصه‌های مختلف، به ویژه در حوزه‌های تجاری و اقتصادی تصریح کرد: بازگشت امنیت به سوریه فرصتی مهم برای توسعه و خدمت‌رسانی به مردم رنج‌دیده این کشور است و جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که در عرصه مبارزه با تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه بود، در دوران بازسازی این کشور نیز از ارائه هیچ کمک و مشورتی مضایقه نخواهد کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: همکاری ایران و سوریه برای مبارزه با تروریسم تکفیری دستاورد‌های غیرقابل‌انکاری برای منطقه و امنیت بین‌المللی به دنبال داشته است و این روند تا پایان یافتن بحران امنیتی در این کشور ادامه خواهد داشت.

پاسخ قاطع به تداوم تجاوزگری رژیم صهیونیستی
وی با تشکر از تلاش‌های سیاسی دولت سوریه برای ایجاد زمینه مشارکت اعضای جامعه مدنی در کمیته بازبینی قانون اساسی اظهار داشت: کارشکنی‌های متعدد و زیاده‌خواهی غربی‌ها در فرایند‌های سیاسی جاری نشان می‌دهد که مواضع و بهانه‌های بی‌منطق آن‌ها صرفاً برای حمایت از استمرار بحران در این کشور است.
علی شمخانی با بیان اینکه مسائل جهان اسلام به‌صورت یکپارچه و درهم‌تنیده است و کشور‌های اسلامی باید بااتخاذ رویکرد همگرایی و همکاری برای رفع مشکلات موجود اهتمام کنند، تصریح کرد: دشمنان مشترک جهان اسلام، به ویژه امریکا و رژیم صهیونیستی تلاش دارند منافع کلان کشور‌های اسلامی مانند امنیت و پیشرفت اقتصادی را از طریق ایجاد و توسعه نزاع و تفرقه نابود کنند. دریابان شمخانی ادامه تجاوزگری رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و اقدام علیه ارتش و نیرو‌های مقاومت و همچنین نقض تمامیت ارضی این کشور را غیرقابل قبول عنوان و خاطرنشان کرد: در صورت تداوم این اقدامات، تدابیر پیش بینی شده برای بازدارندگی و پاسخ قاطع و متناسب به گونه‌ای که درس عبرتی برای حکام دروغگو و جنایتکار اسرائیل باشد، فعال خواهد شد.

پایداری برابر ماجراجویی‌های دشمنان به ثمر نشسته است
دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار وزیر امور خارجه سوریه با بیان اینکه امروز پایداری ملت سوریه در برابر ماجراجویی‌های دشمنان به ثمر نشسته است، گفت: خوشبختانه روابط دو کشور در حال گسترش بوده و این روند تداوم خواهد یافت. وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مقابله با تروریسم تصریح کرد: ما از پیشرفت‌هایی که در رابطه با مسائل سیاسی سوریه و همچنین عرصه میدانی و مقابله با تروریسم انجام شده خوشحال هستیم.
دکتر لاریجانی ادامه داد: امروز پایداری ملت سوریه در برابر ماجراجویی‌های دشمنان به ثمر نشسته است. رئیس مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و سوریه تأکید کرد و افزود: قطعاً همکاری‌های تجاری دو کشور در سال جاری میلادی باید افزایش یابد. در این دیدار ولید المعلم وزیر امورخارجه سوریه با تبریک به مناسبت فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: تأثیر مثبت انقلاب ملت ایران تنها معطوف به این کشور نبود، بلکه تمام منطقه را تحت تأثیرات مثبت خود قرار دارد.
وزیر خارجه سوریه با اشاره به همکاری‌های ثمربخش ایران، محور مقاومت و روسیه در مبارزه با تروریسم، گفت: این پیروزی خشم صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها را بر انگیخته و به دنبال آن هستند که با تجاوز مستمر به کشور سوریه، توطئه‌های خود را پیش ببرند. وی با انتقاد از تحریم‌های ظالمانه امریکا گفت: قطعاً توطئه امریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی همانند توطئه‌های این کشور علیه ملت سوریه شکست خواهد خورد، از طرف دیگر تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده نشان دهنده ناآگاهی ترامپ در برابر حقیقت، ظرفیت و اراده ملت ایران است. ولید المعلم با اشاره به رویکرد دوگانه امریکایی‌ها نسبت به مسئله خروج نیروهای‌شان از سوریه، گفت: برخلاف ادعای امریکایی‌ها، این کشور نه تنها نیرو‌های خود در سوریه را کاهش نداده، بلکه به بهانه نظارت بر روند خروج نیروهایش، بر تعداد آن‌ها افزوده است.

نشست سوچی محور گفت‌وگوی ظریف و معلم
دیدار با ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان از دیگر برنامه‌های ولید معلم در سفر به تهران بود. به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در این دیدار با تبریک مجدد پیروزی‌های دولت و ملت سوریه بر تروریسم، به اعتراف رژیم صهیونیستی در حمایت از تروریست‌ها در خاک سوریه اشاره کرد و افزود آن‌ها مخالف ثبات و آرامش در سوریه و منطقه هستند. وزیر امور خارجه لزوم همگرایی، هماهنگی و همکاری کشور‌های منطقه را یادآور شد. او با اشاره به سفر موفق معاون اول رئیس جمهور کشورمان به سوریه، آمادگی شرکت‌های ایرانی را برای تعاملات اقتصادی با سوریه در دوران بازسازی اعلام کرد.
ولید معلم نیز با قدردانی از حمایت‌های دولت و ملت ایران از سوریه در برابر تروریست‌ها، این پیروزی را پیروزی سوریه، ایران و دیگر دوستان ملت سوریه خواند. وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به شرایط و تحولات منطقه‌ای گزارشی از آخرین تحولات و رایزنی‌ها برای رسیدن به راه حل سیاسی بحران این کشور ارائه کرد و در خصوص طرح‌ها و راه کار‌های مختلف رایزنی و تبادل نظر کرد. نشست آتی سران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی از دیگر محور‌های گفت‌وگوی دو وزیر بود.
بر اساس این گزارش همچنین «گیر پترسن» نماینده جدید سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز که به تهران سفر کرده است، دیروز با وزیر امور خارجه و حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی به‌صورت جداگانه در مورد آخرین تحولات حل سیاسی بحران سوریه دیدار و رایزنی می‌کند. رایزنی‌ها در مورد آخرین تحولات سوریه و حل سیاسی این بحران در حالی در تهران انجام می‌شود که چهارمین نشست سران کشور‌های عضو روند آستانه اواخر هفته آتی در مسکو با حضور روحانی، پوتین و اردوغان برگزار خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار