کد خبر: 945091
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
بعد از آنکه فیس‌بوک مدعی شد صد‌ها صفحه مجازی مرتبط با ایران را مسدود کرده است، گزارشی در این‌باره از «مرکز حاکمیتی DFRLab یا مرکز تحقیقات جرم‌یابی دیجیتال» با عنوان «عملیات اثرگذاری خارجی با هدایت ایران» منتشر کرد.
عبدالله گنجی
سرویس سیاست جوان آنلاین:  آنچه برای ایرانیان خصوصاً معتقدان به وجود آزادی بیان در فضای مجازی غرب، قابل توجه است، علل این مسدودسازی‌هاست. در تمام این گزارش، ایران یا صفحاتی که احتمالاً با ایران مرتبط هستند، به اعمال خشن نظیر تروریسم یا اقدامات خرابکارانه متهم نمی‌شوند، اما روح حاکم بر گزارش نشان می‌دهد که علت این انسداد، قدرت جذب میلیونی مخاطب با زبان‌های مختلف و جذابیت فعالیت‌ها علیه امریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و منافقین است.
فیس‌بوک کسانی را که در فضای این شبکه در نقد و رد منافقین مطلب می‌نویسند، بلاک می‌کند، اما چرا بیش از هزار صفحه مجازی که منافقین آن را از غرب و آلبانی به کار می‌گیرند، فیلتر نمی‌شود؟ چرا فعالیت قرارگاه مجازی ریاض علیه ایران مورد توجه فیس‌بوک نیست؟ این نشان از سیاسی و امنیتی بودن این شبکه‌ها و جهت‌گیری هدفمند علیه کشور‌های ناهمسو با امریکاست. جالب اینکه در گزارش آمده است، این عملیات مسدود‌سازی در همکاری و هماهنگی بین توئیتر و فیس‌بوک اتفاق افتاده است! در متن گزارش، شاخص شناسایی و مسدود‌سازی، «همخوانی با مواضع ایران» اعلام شده و درباره مخاطبان این صفحات آمده است: «درمجموع همه صفحات تقریباً ۵ /۲ میلیون مخاطب داشتند که اکثریت صفحات را به زبان عربی، انگلیسی، فرانسه و عبری و برخی هم به زبان‌های فارسی و اسپانیایی منتشر می‌کردند.»
نکته جالب این است که هرکس علیه اسرائیل و عربستان با هر زبانی مطلب نوشته است، ایران را مقصر آن می‌دانند.

هرگونه فعالیت ضد اسرائیل و آل‌سعود ممنوع!
این گزارش در ادامه به نقل از سامانه ردیابی در فیسبوک (کرود تنگل) می‌نویسد: «صفحاتی که بیش از همه فعالیت داشتند، در سال گذشته مشارکت ۱۵ میلیون کاربر فیس‌بوک را به خود اختصاص داده بودند.» (اعم از لایک، بازنشر، نظردهی و دیدن فیلم) که نشان از استقبال مخاطبان از فعالیت‌های ضدصهیونیستی و آل‌سعود در جهان دارد.
در ادامه گزارش به «تقویت موفقیت ژئوپلتیک» ایران در این شبکه‌ها اعتراف می‌کند که شاید اصلی‌ترین دلیل انسداد همین موضوع باشد: «صفحات مذکور همچون مکانیسمی برای تقویت موفقیت ژئوپلتیک گسترده‌تر برای ایران عمل می‌کردند. اکثریت این صفحات مخاطبان قابل توجهی در اسرائیل، یمن و ایالات متحده داشتند.»
در بخشی اعتراف می‌کند که کلاً ۱۷ صفحه از این صفحات از ایران مدیریت می‌شده است، اما اینکه حدود ۷۵۰ مورد را بسته‌اند صرفاً به خاطر همسویی مواضع آنان با ایران بوده است: «همه این ۱۷ صفحه از ایران مدیریت می‌شد. کانادا، عربستان سعودی و سوریه نیز به عنوان مکان‌های بعدی مدیران صفحات شناسایی شده‌اند.» یعنی از درون عربستان هم اگر کسی علیه آل‌سعود مطلب بنویسد به ایران منتسب خواهد شد و این پدیده عجیبی در فیس‌بوک است!

حمایت از فلسطین هرگز!
در ادامه به صفحات حمایت از فلسطین که بسته شده است اشاره می‌کند: «پنج صفحه به جنبش‌های اجتماعی با محور پوشش اخبار درگیری فلسطینیان با اسرائیل اختصاص داشت و هدایت کمپین‌های فلسطینی را به عهده گرفته بود. دو صفحه به زبان فرانسه و دو صفحه به زبان انگلیسی و یک صفحه به زبان اسپانیایی مطلب منتشر می‌کردند. عمده مطالب این صفحات در حمایت از فلسطینیان بود. یکی از این صفحات که به زبان اسپانیایی مطلب منتشر می‌کرد ۱۰ هزار مخاطب داشت و تصویر زمینه این صفحه تشویق به تحریم اسرائیل و برند‌های معروف امریکایی، فرانسوی، اسرائیلی و... بود.»
صراحتاً اعلام می‌دارند که علت مسدود شدن صفحات حمایت از فلسطین و تلاش برای تحریم اسرائیل بوده است و این انسداد از سیاسی بودن و جهت‌گیری ظالمانه این شبکه‌ها خبر می‌دهد.
در ادامه گزارش به عربستان می‌پردازد: «۹ صفحه از صفحات مذکور مطلبی درباره عربستان سعودی منتشر می‌کردند.
صفحه no۲al.saud بیشترین تعداد مخاطب را داشت که از ایران، سوریه و ترکیه هدایت می‌شد. این صفحه به انتشار مطالبی درباره تنش‌های مداوم ایران و عربستان می‌پرداخت.»

منافقین در پناه فیس‌بوک!
این گزارش در ادامه به حمایت از منافقین می‌پردازد و آنان را بزرگ‌ترین «گروه سیاسی» مخالف رژیم ایران اعلام می‌کند و از اینکه در شبکه‌های اجتماعی آنان را با داعش مقایسه کرده‌اند، ابراز ناراحتی و انسداد را توجیه می‌کند: «صفحه‌ای با عنوان stopmek علیه سازمان مجاهدین ایران که بزرگ‌ترین گروه سیاسی مخالف رژیم ایران و رهبری آن است فعالیت می‌کرد. محتوای این صفحه به طور موازی داعش را با گروه مجاهدین مقایسه می‌کرد. این صفحه همچنین با انتشار یک لینک مخاطبان را به خواندن گزارشی از نظارت ایالات متحده بر گروه مجاهدین در میانه دهه ۱۹۹۰ تشویق می‌کرد.»
فیس‌بوک از انتشار خبر ارتباط منافقین و امریکا برآشفته شده است حال آنکه اصلی‌ترین حامی منافقین امروز امریکاست. سران امریکا در میتینگ‌های آنان شرکت کردند و جان بولتون در جمع آنان نوید جشن پیروزی در تهران قبل از آغاز ۲۰۱۹ را داد.

امریکا خط قرمز فیس‌بوک!
گزارش مرکز تحقیقات جرم‌یابی دیجیتال در ادامه به صفحه‌ای اشاره می‌کند که پرمخاطب‌ترین بوده و رفتار تمسخرآمیز نظامیان امریکا با کودکان عراقی را منتشر کرده است! یعنی فیس‌بوک چنین فیلمی را هم یک خطر می‌بیند که ممکن است امریکا را زیر سؤال ببرد: «یکی از پرمخاطب‌ترین ویدئو‌هایی که سال گذشته در این صفحه بارگذاری شد، رفتار تمسخر‌آمیز نظامیان امریکایی با کودکان عراقی بود. این ویدئو بیش از ۵/۱ میلیون بار دیده شد. ویدئوی دیگری که تقریباً ۹۰۰ هزار بار دیده شد، مربوط به دست داشتن دولت امریکا در واقعه ۱۱ سپتامبر بود.»
کاملاً واضح است که سانسور واقعیات در فیس‌بوک حرف اول را می‌زند و هرگونه مطلبی که علیه امریکا باشد قابل تحمل نخواهد بود.
در پایان این گزارش به نتیجه‌گیری پرداخته است: «شبکه‌ای که فیس‌بوک شناسایی و مسدود کرد، یک کمپین اثرگذار اجتماعی بود. صفحات مرتبط با این شبکه مخاطبان خود را از طریق نشر پیام‌های تصویری جذب و پیام‌هایی شدیداً در حمایت از ایران منتشر می‌کردند و سعی داشتند مخاطبان را از کشور‌هایی جذب کنند که ایران درصدد اثرگذاری بر آن کشور‌ها بود. این اقدام ارزشمند در نتیجه همکاری فیس‌بوک و توئیتر صورت گرفت و مرکز جرم‌یابی دیجیتال نیز تأیید می‌کند که هدف عمده این شبکه، اثرگذاری و انتشار پیام‌های ایرانی بر موضوعاتی است که برای ایران حائز اهمیت است؛ از جمله مسئله اسرائیل و درگیری آن با فلسطینیان، سیاست خارجی امریکا، عربستان سعودی و جنگ در یمن و درگیری‌های سوریه.»
این نتیجه‌گیری نشان می‌دهد غرب از اثرگذاری ایرانیان و حامیان ایران در خارج از مرز‌ها به‌شدت نگران است و هر صدایی که بوی همسویی و همراهی با ایران را بدهد خفه خواهد کرد. همانطور که در نتیجه‌گیری نیز اشاره شده است: «پیام‌هایی شدیداً در حمایت از ایران منتشر می‌کنند»، اما طبق این گزارش هیچ خلاف مشخص یا خشن یا تروریستی از این شبکه‌ها یافت نشده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
0
شما هنوز این قدرت نرم را باور نکردید
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
0
جناب با اسلحه اونا می خواهید علیه خودشان استفاده کنید؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار