کد خبر: 945084
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
پیشرفت‌های ۴۰ ساله تنها محدود به حوزه‌های دفاعی، نظامی و هسته‌ای نیست
پیشرفت‌های ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تنها به حوزه‌های نظامی، دفاعی، هسته‌ای و پزشکی و... محدود نمی‌شود و حوزه‌های مربوط به سایبری، ماهواره‌ای و مخابرات را نیز شامل می‌شود.
اميرعباس رسولى
سرویس سیاسی جوان آنلاین: پیشرفت‌های ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تنها به حوزه‌های نظامی، دفاعی، هسته‌ای و پزشکی و... محدود نمی‌شود و حوزه‌های مربوط به سایبری، ماهواره‌ای و مخابرات را نیز شامل می‌شود. طی سال‌ها و ماه‌های اخیر نیز بار‌ها علاوه بر مقامات غربی مراکز و مؤسسات تحقیقاتی و آینده‌پژوهی غربی از پیشرفت‌های چشمگیر کشورمان در چنین عرصه‌هایی سخن به میان آورده و حتی از این پیشرفت‌ها به عنوان یک تهدید دامنه‌دار علیه منافع امریکا یاد کرده‌اند.

«دستیابی ایران به اطلاعات محرمانه امریکا» عنوانی است که یکی از اندیشکده‌های امریکایی برای شرح پیشرفت‌های ایران در حوزه سایبری برای گزارش خود انتخاب کرده است و در آن با دلایل مختلف تلاش کرده اثبات کند که گام گذاشتن ایران در این مسیر منافع عینی امریکا را تضعیف خواهد کرد. اندیشکده امریکایی هریتیج در تحلیل و ارزیابی تهدیدات بالقوه جهانی در حوزه سایبری برای امریکا در پوشش اعتراف به قدرت روزافزون سایبری ایران اذعان می‌کند: «جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه و کره‌شمالی با بهره‌گیری از تاکتیک‌های سایبری خود توانسته‌اند به اطلاعات و زیرساخت‌های حیاتی امریکا نفوذ کنند. آن‌ها با تسلط و اشراف بر رسانه‌های جمعی توانسته‌اند در ادراک‌سازی، تغییر رفتار و تصمیم‌سازی در بین مردم امریکا اثرگذار باشند، بنابراین با ادغام ساختار دیجیتالی در زندگی و کسب و کار امریکایی‌ها، قطعاً آن‌ها دسترسی بیشتری به اطلاعات محافظت شده ما خواهند داشت.»

نیم‌نگاهی به دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه فضای مجازی نشان می‌دهد ایران نتایج قابل قبولی که آمار‌ها آن را هم‌رده با بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا نشان می‌دهد به دست آورده است. پیشرفت مخابرات در عرصه‌های ماهواره‌ای، نظامی و سایبری جلوه‌ای از پیشرفت در حوزه فناوری‌های نوین است.

اعترافات پیوسته

اسفندماه سال گذشته بود که اندیشکده کارنگی در یادداشتی با اشاره به اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران در حوزه سایبری نیز همانند سایر حوزه‌ها دست‌نیافتنی و متوقف‌ناشدنی است با نسبت دادن انبوهی از اتهامات علیه کشورمان می‌گوید: «اقدامات تهران علیه منافع خارجی عمدتاً جاسوسی و خرابکارانه و به‌صورت نرم بوده است. تهدید سایبری ایران، جاسوسی، خرابکاری و انتقام در فضای سایبری است، اما در صورت لزوم ایران به‌صورت استراتژیکی در حملات مخرب، برای حمله متقابل علیه دشمنان شناخته‌شده‌اش، درگیر خواهد شد.»
در بخشی از این گزارش آمده است: «این اکوسیستم منحصربه‌فرد شامل اپراتور‌های گوناگون دولتی با قابلیت‌ها و وابستگی‌های متفاوت است. در طول یک دهه که ایرانی‌ها در عملیات سایبری مشغول فعالیت هستند، عوامل تهدید به نظر از هیچ جایی نیستند و تا زمان نابودی کمپین‌ها، با رفتار خاصی عمل می‌کنند.»

هفته پیش ارون عیدان ژنرال صهیونیستی و صاحب شرکت امنیت سایبری عیدان در مقاله خود در پایگاه خبری عربی ۲۱ نیز به قدرت سایبری ایران اعتراف و تأکید کرد که ایران پس از تحریم‌های امریکا، فعالیت زیادی در فضای مجازی به راه انداخته و تلاش می‌کند در فضای مجازی موضع خود را محکم کند و این موضوعی است که باید به آن اعتراف کنیم تا بتوانیم با آن مقابله نماییم. وی در بخش دیگری از مقاله خود با استناد به حرف جان برینان رئیس سابق سازمان اطلاعات امریکا (CIA) می‌گوید، ایرانی‌ها بسیار باهوش هستند. همچنین هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی هکر‌های ایرانی را بهترین‌های جهان خوانده و ارتش سایبری ایران را خطری بزرگ‌تر از چین، روسیه و کره‌شمالی برای ایالات متحده عنوان کرده است. سایت (TurboFuture) در تاریخ هفتم مارس ٢٠١٨ ادعا می‌کند ارتش سایبری ایران پنجمین ارتش سایبری قدرتمند دنیاست.

«آژانس امنیت دیجیتال اروپا» نیز اخیراً در گزارشی تأکید می‌کند که چین، روسیه و ایران سه عامل سایبری توانمند و فعال در رابطه با جاسوسی اقتصادی هستند. این آژانس مدعی شده است که ایران «حملات سایبری خود» را در صورت عدم‌موفقیت در پایبند نگه داشتن اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای گسترش می‌دهد. ماه نوامبر نیز رویترز طی گزارشی در این باره مدعی شد: «در پی تلاش ایران برای افزایش تأثیر خود در خاورمیانه و فراتر از آن، هکر‌های ایرانی پشت پرده مسائلی همچون حملات سایبری و حملات آنلاین با اطلاعات دروغین قرار دارند.» قابل توجه آنکه اداره حفاظت از قانون اساسی موسوم به سرویس اطلاعات امنیت داخلی آلمان (BfV) نیز توانایی رو به رشد ایران در زمینه مسائل سایبری را مهم ارزیابی کرده است.

استیصال از پیشرفت‌های سایبری ایران

در حالی امروز رسانه‌های غربی اتهامات جاسوسی یا خرابکارانه متعددی نیز در حوزه سایبری (همانند اتهامات موشکی هسته‌ای و منطقه‌ای) به ایران وارد می‌کنند که نه تنها هیچ کدام از این اتهامات تاکنون به اثبات نرسیده بلکه این دسته از اتهامات در اصل پذیرش قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران در حوزه سایبری و اعتراف تلخ به آن است، کمااینکه در گزارش‌های سالانه و چند ساله ایالات متحده نیز به پیشرفت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در این حوزه اشاره شده است و مقامات و مراکز قدرت در این کشور می‌خواهند با ابزار‌های مختلف روند چنین توسعه‌ای را متوقف کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار