کد خبر: 945067
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷
ظرفیت تولید میگو در سواحل مکران بیش از ۶۰ هزار تن پیش‌بینی شده که با سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توان فرصت اشتغالزایی برای هزاران جوان را فراهم کرد.
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: ۴۲ هزار هکتار از مساحت سواحل مکران مستعد پرورش انواع ماهی و میگو است؛ از همین رو به این منطقه بهشت آبزی‌پروری ایران می‌گویند. آبزیانی که به دور از هرگونه آلودگی‌ای پرورش داده می‌شوند و می‌توانند فرصتی برای افزایش صادرات غیرنفتی را پیش روی متولیان قرار دهند. لازم به ذکر است که ظرفیت تولید میگو در سواحل مکران بیش از ۶۰ هزار تن پیش‌بینی شده که با سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توان فرصت اشتغالزایی برای هزاران جوان را فراهم کرد.

۴۲ هزار هکتار از سواحل استان سیستان و بلوچستان که متعلق به منطقه مکران است، به عنوان بهشت آبزی‌پروری ایران معرفی می‌شود. منطقه‌ای که می‌تواند به رویای تولید چند هزار تن از انواع آبزیان در سال جامعه عمل بپوشاند و ارزآوری خوبی را برای سیستان و بلوچستانی‌ها فراهم کند. اتفاقی که در کنار درآمدزایی خوبش فرصت اشتغالزایی چندهزار نفری را هم پیش پای جوانان قرار می‌دهد و این مهم نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب است. به گفته کارشناسان، سواحل مکران به‌دلیل اقیانوسی بودن، نزدیکی به خط استوا و آب و هوای مطلوب قابلیت پرورش میگو در هشت ماه از سال را دارد. در این راستا محسن نگهدای، کارشناس شیلات با اشاره به ظرفیت چند هزار تنی سواحل مکران برای تولید میگو می‌گوید: «۴۲ هزار هکتار از اراضی سواحل مکران مستعد پرورش ۶۰ هزار تن میگو است که می‌تواند فرصتی برای ۵۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم را فقط در صنعت میگو و آبزی پروری سواحل مکران ایجاد کند که همین امکان می‌تواند بخش مهمی از محرومیت این استان را کنار بزند.»

صادرات میگوی مکران به خارج از کشور

سایت پرورش میگوی گواتر حدود ۲۸۰۰ هکتار مساحت مفید پرورش میگو دارد که از سال ۹۴ با فراهم شدن زیرساخت و دعوت از سرمایه‌گذاران هر سال با رشد قابل توجهی به زیر کشت رفته است. مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان مطالب فوق می‌گوید: «از ۲۰ سایت پرورش میگو، هم‌اکنون با توسعه زیرساخت دو سایت گواتر و رودیک در شرق چابهار را به زیر کشت می‌بریم.» هدایت‌الله میرمرادزهی با اشاره به اینکه در سایت گواتر کشت میگو از اواخر اسفند شروع می‌شود و سه ماه بعد در خردادماه آماده برداشت می‌شود، می‌افزاید: «سرمایه‌گذاران امسال ۷۰۰ هکتار را به زیرکشت بردند و مجموعاً ۱۶۰۰ تن میگو برداشت شد؛ هم ‎‌زمان با برداشت میگو در سایت گواتر به‌دلیل قابلیت منحصر‌به‌فرد سواحل مکران در کشت و برداشت در سه مرحله از سال، برای نخستین بار، ۱۴۰ هکتار از سایت رودیک نیز اواخر تابستان امسال به همت یک سرمایه‌گذار کویتی به زیرکشت رفت که هفته پیش نخستین دوره برداشت موفقیت‌آمیز میگو را شروع کرد.» لازم به ذکر است که سایت پرورش آبزیان رودیک حدفاصل بندر رمین و بریس در شرق چابهار قرار دارد که در مجموع ۱۵۰۰ هکتار مساحت دارد و با تکمیل زیرساخت‌ها از جمله ساخت اسکله، برق‌رسانی، جاده دسترسی و آب آشامیدنی؛ ۱۴۰ هکتار آن به زیرکشت رفته است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه میگوی تولیدی مکران که از نوع وانامی شیشه‌ای است، ادامه می‌دهد: «این نوع میگو به‌دلیل آب‌وهوای مطلوب، زمین‌های حاصل‌خیز و دوری از مراکز آلودگی صنعتی و شهری، به عنوان مرغوب‌ترین میگوی ایران شناخته می‌شود و خواهان بسیاری در سراسر بازار‌های بین‌المللی دارد. تاجایی که این نوع میگو قبل از برداشت از سوی خریداران بین‌المللی پیش خرید می‌شود.» لازم به ذکر است که سال گذشته از هزار و ۲۵ تن میگوی تولیدی در گواتر در مجموع ۳۲۰ تن به کشور‌های امارات، چین، تایلند، ویتنام، هنگ‌گنگ و اندونزی صادر شد که با احتساب هر کیلو ۵ دلار در بازار جهانی ارزآوری خوبی را برای کشور رقم زده است. امسال نیز ۸۰۰ تن میگوی تولیدی گواتر به چهار کشور عمان، امارات، هنگ‌کنگ و تایلند صادر شد. البته به‌رغم ظرفیت خوب این سایت پرورش میگو، اما هنوز هزار راه نرفته پیش پای مسئولان قرار دارد. چراکه هنوز زیرساخت‌ها تکمیل نیستند و با کمبود اعتبارات دولتی و سرمایه در گردش سرمایه‌گذاران، این سایت هنوز ناقص است. بنابر این با توجه به ظرفیت‌های موجود در این سواحل لازم است در راستای افزایش بهره‌وری، اشتغالزایی و توسعه استان از سوی مسئولان برنامه‌ریزی جامعی شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار