کد خبر: 945063
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
عضو اتحادیه دامداران ایران: چرا آدرس غلط به مردم می‌دهند؟!
بهناز قاسمى
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: طولانی شدن صف‌های خرید گوشت قرمز و سیل انتقادات نمایندگان مجلس از عملکرد ضعیف وزارت جهاد‌ کشاورزی و بازرگانی در توزیع درست و منطقی گوشت موجب شد تا مکانیسم جدیدی برای توزیع گوشت انتخاب شود. به گفته فعالان بازار، این روش جدید که قرار است گوشت تنظیم بازاری به ازای هر کدپستی سه کیلو‌گرم به صورت اینترنتی خرید و به در منازل حمل شود، فقط دادن آدرس غلط به مردم است و حتی این تغییر روش در فروش نیز نمی‌تواند راهگشا باشد، زیرا مشکل خریداران نهایی نیستند، بلکه واسطه‌ها و قاچاقچیانی هستند که باید شناسایی شوند و با آن‌ها برخورد شود.

براساس آمار، در ۹ ماهه نخست امسال، ۱۲۰ هزار تن، به ارزش ۵۹۳ میلیون دلار گوشت وارد کردیم تا بازار تنظیم شود، اما قیمت‌ها در بازار همچنان نجومی است. وزارت جهاد‌کشاورزی مسئولیت واردات گوشت و توزیع را به عمده‌فروشان دارد و ادامه زنجیر‌ه توزیع از عمده‌فروشان تا رسیدن به دست مصرف‌کننده به عهده وزارت بازرگانی است که متأسفانه بیشترین انحراف و دست به دست شدن کالا در میان دلالان در این بخش از زنجیره اتفاق می‌افتد. در طول ۹ ماهه گذشته ساعت‌ها کار کارشناسی در خصوص میزان واردات و نحوه توزیع گوشت صورت گرفته است؛ از توزیع انبوه در میادین میوه و تره‌بار گرفته تا توزیع با کارت ملی و...، اما دلالان همچنان در بازار خرید و فروش گوشت فعال بوده و مانع از کاهش قیمت‌ها شده‌اند.

دلالان مقصرند

به گفته مسئولان وزارت جهاد‌کشاورزی، حدود ۵۰ درصد متقاضیان گوشت‌های تنظیم بازاری دلالان و واسطه‌ها هستند که به کمبود گوشت و افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد دامن زده‌اند و باید نظارت تعزیرات و نیروی انتظامی در شهر‌ها افزایش یافته و کنترل مرز‌ها برای جلوگیری از خروج دام زنده از کشور جدی گرفته شود.

اخیراً نیز مکانیسم جدیدی برای فروش گوشت قرمز رونمایی شده و قرار است از روز پنج‌شنبه، فروش گوشت‌های تنظیم بازاری در دو فروشگاه اینترنتی آغاز شود و متقاضیان با ثبت کد‌ملی و کد‌پستی سه کیلوگرم گوشت سفارش دهند و پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت در منزلشان تحویل بگیرند. به گفته صاحبنظران مشکل فعلی بازار گوشت با کنترل مرز‌ها و کوتاه کردن دست دلالان و نظارت دقیق برنحوه توزیع گوشت رفع می‌شود، نه با راه‌اندازی فروشگاه‌های جدید اینترنتی و فروش اینترنتی با کد‌پستی و کد‌ملی؛ چراکه این روش نیز فساد‌زا بوده و باز هم گوشت به دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد.

فعالان بازار این طرح جدید را محکوم به شکست می‌دانند؛ چراکه ممکن است دلالان همین گوشت‌ها را نیز از در منازل خریداری و در بازار آزاد بفروشند، البته در فضای مجازی و دور از دید بازرسان تعزیرات و مأموران نیروی انتظامی.

سلطانی، عضو اتحادیه دامداران ایران در گفت‌و‌گو با «جوان» با انتقاد از این طرح دولت می‌گوید: چرا آدرس غلط به مردم می‌دهند. به جای اینکه دست دلالان و افراد متصل به وارد‌کنندگان خاص را از زنجیره توزیع کوتاه کنند، مردم را گرفتار خرید اینترنتی می‌کنند، آن هم با این زیر‌ساخت‌های خراب اینترنتی!
وی می‌افزاید: تشکیل صف‌های شلوغ و طولانی برای خرید گوشت برای دولتمردان آزار‌دهنده بود، از این رو تصور می‌کنند با کوتاه شدن این صف‌ها مشکل تأمین گوشت رفع خواهد شد. بسیاری از خانواده‌ها حتی پول خرید یک کیلو گوشت تنظیم بازاری را ندارند چه رسد به اینکه سه کیلو گوشت با روش اینترنتی بخرند و دو روز هم در انتظار تحویل آن باشند.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران در خصوص طرح فروش اینترنتی گوشت با اعلام اینکه از پنج‌شنبه، فروش گوشت‌های تنظیم بازاری در دو فروشگاه اینترنتی آغاز می‌شود، می‌گوید: این دو فروشگاه اینترنتی محصولات مورد‌نیاز مردم را بر اساس هر کد‌پستی برای هر خانوار، در منزل تحویل می‌دهند. رضا سالمی می‌افزاید: برای توزیع محصولات پروتئینی شامل گوشت قرمز و مرغ گرم و منجمد، طرح توزیع اینترنتی این محصولات در دستور کار قرار گرفته است. وی تأکید می‌کند: یک فروشگاه اینترنتی به نام به‌روزرسان در این ارتباط راه‌اندازی شده است و فروشگاه جدیدی نیز از امروز به نام یخچال راه‌اندازی می‌شود؛ با این دو فروشگاه اینترنتی، از پنج‌شنبه به مردم خدمات ارائه می‌شود تا آن‌ها بتوانند محصولات مورد‌نیاز خود را به آسودگی خریداری و آن را در منزل دریافت کنند.
مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران می‌گوید: دولت به دنبال آن است که توزیع خود را از روش سنتی موجود به تدریج به سمت توزیع اینترنتی ببرد؛ در این روش برای ارائه این محصولات کد‌پستی منزل دریافت می‌شود و برای هر خانواده بر این اساس سهمیه ماهانه‌ای در نظر گرفته شده است.

دلالی با گوشت قرمز دولتی

سالمی می‌افزاید: در صف‌هایی که اخیراً برای خرید گوشت به نرخ مصوب ایجاد شده افراد زیادی هستند که به این گوشت نیازی ندارند و فقط به خاطر تفاوت قیمت زیادی که با بازار دارد آن را خریداری می‌کنند و در بازار آزاد می‌فروشند و از این طریق دلالی شکل گرفته است.

وی می‌گوید: در این طرح جدید، دیگر یک خانواده پنج نفره نمی‌تواند با پنج کد‌ملی پنج سهمیه گوشت قرمز به نرخ دولتی را خریداری کند و تنها به هر خانواده یک سهمیه و بر‌اساس کد‌ملی اختصاص می‌یابد.
مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران تصریح می‌کند: در حال حاضر تنها گوشت قرمز گرم و منجمد دولتی در این سامانه‌های اینترنتی عرضه می‌شود، اما قرار است که به زودی توزیع مرغ نیز انجام شود. سالمی تأکید می‌کند: قیمت هر کیلوگرم گوشت منجمد (گوساله برزیلی) ۲۹ هزار تومان، گوشت گرم حدود ۴۰ هزار تومان، اما بر اساس قطعه خریداری شده مانند سردست و ران کشور وارد شده قیمت متفاوتی دارد و مرغ ۹ هزار و ۸۰۰ تومان است.
وی درباره قیمت قطعات مختلف قیمت گوشت گرم وارداتی می‌گوید: قیمت این محصولات با توجه به اینکه از کشور‌های مختلفی آمده، متفاوت است و افراد برای آگاهی از قیمت‌ها به فروشگاه‌های اینترنتی یاد شده مراجعه کنند.

سالمی می‌افزاید: در طرح فروش اینترنتی گوشت قرمز به هر خانواده بر‌اساس کد‌پستی دو تا سه کیلوگرم گوشت قرمز (در ماه) بر اساس نرخ‌های مصوب دولت تحویل داده می‌شود.
مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران می‌گوید: کالا به اندازه کافی وجود دارد، اما هجمه‌ای که در بخش تقاضا به وجود آمده است باعث به هم خوردن روند عرضه و تقاضا شده است، مردم این اطمینان را داشته باشند که مرغ، گوشت و دیگر کالا‌های اساسی به اندازه کافی در کشور وجود دارد.
بنا بر این گزارش بر‌اساس مراجعه‌ای که به یکی از سایت‌های مربوطه شده، بخش عرضه گوشت با قیمت تنظیم بازاری هنوز فعال نشده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار