کد خبر: 945044
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه نمی‌گویم شرایط کشور گل و بلبل است، در مورد حل مشکلات بانکی و ارزی کارآفرینان و ۲ شرط کانال مالی اروپا گفت‌: کارهایی که از ما خواستند می‌توانیم بدون آن شرط‌ها هم انجام دهیم.

جوان‌آنلاین: نشست هم‌اندیشی کارآفرینان جوان با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاون علمی رئیس‌جمهور دوشنبه شب در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. 

پس از آنکه کارآفرینان مشکلات و مسائل خود را با مسئولان در میان گذاشتند فرهاد دژپسند در این جلسه را اولین و آخرین جلسه ندانید، اظهار داشت: مسائل حول مباحث مختلفی بود. دامنه وسیعی در کسب و کار و دنیای سرمایه‌گذاری داریم، همچنین بانکها و بیمه‌ها در حیطه اختیارات وزارت اقتصاد است و مهم‌تر از آن اینکه ما متولی تنظیم سیاست‌های اقتصادی هستیم که اگر حرف شما کارآفرینان را خوب بفهمیم، می‌توانیم مباحث را به جایی برسانیم که تعیین‌کننده باشد. اخیرا تصمیم خوبی در دولت گرفتیم که مربوط به جلسه اقتصاددانان در استان سیستان و بلوچستان بود. 

وزیر اقتصاد تأکید کرد:‌ در میان صحبت‌های شما کارآفرینان، مهم‌ترین مباحث، موضوعات ارزی، بانکی و دیگر مشکلات است. ثبات ارزی از کاهش ارز شاید مهم‌تر باشد و دولت روی آن متمرکز شد و نوسانات به حداقل ممکن رسید، اما در شرایط خاصی هستیم که متغیرهای برون‌داد نوسان ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: با این حال بانک مرکزی بدون سرکوب ارز و با ساختارها و سیاست‌های ارزی به دنبال متعادل کردن آن است. امیدواریم شرایط بهتر شود، اکنون در ثبات ارزی به سر می‌بریم که زمینه کاهش هم فراهم خواهد شد. 

وی با تأکید بر اینکه در درجه سیاسی به بلوغ نرسیده‌ایم که منافع ملی را فدای منافع شخصی و جناحی می‌کنیم و این آسیب می‌زند، تصریح کرد: بیشتر از این نمی‌توانم در مورد این مسئله صحبت کنم و آن را باز کنم.

دژپسند در مورد مصوبه ارزی دولت در رابطه با صادرات اشاره کرد و گفت: تا یک میلیون دلار ارز صادراتی از حضور در سامانه نیما معاف است و یک میلیون تا سه میلیون دلار ۲۰ درصد آن را به سامانه می‌آورد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی باتأکید بر اینکه نوسان در سیاست گذاری خیلی بد است، عنوان کرد:‌ مشکلاتی که در بخش مالیات گمرک داریم، نیاز به پیش‌آگاهی دارد. در جلسات دو وزیر مسئله‌ای را مطرح کردند که مقاومت کردم، مثلا در موضوع صادرات تخم مرغ که یکباره ممنوع شد نمی‌توانیم از همان روز آن را اجرایی کنیم چون صادرکننده کالای خود را در گمرک آورده و فرایند تشریفات گمرکی را طی می‌کند بنابراین باید فرصت و بازه زمانی ایجاد شود ما در این باره مقاومت می‌کنیم این موضوع به رانت‌زدایی و شفافیت کمک می‌کند. 

دژپسند در پاسخ به این سؤال کارآفرینان که نسبت به دو سال آینده کشور چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای ترسیم کردند، گفت: اینکه می‌گویید در دو سال آینده در سختی به سر می‌بریم یا نه؟ خوب است که اگر چنین اتفاقی قرار است رخ دهد بگوییم و بدانید. البته این حرف به معنای این نیست که لزوما با سختی مواجه هستیم. ترامپ می‌خواهد به استقلال کشور خدشه وارد کند به همین دلیل می‌دانیم چه می‌کند معتقدیم اگر خوب تدبیر کنیم به مرحله شکنندگی نمی‌رسیم. 

وی با اشاره به اینکه رقم صادرات غیرنفتی که بیش از ۳۶ میلیارد دلار است، یادآور شد:‌اگر ارز آن به کشور بازگردد کمک قابل توجهی خواهد شد. می‌خواستند صادرات نفت را به صفر برسانند اما موفق نشدند بنابراین نمی‌گویم شرایط گل و بلبل است اما می‌توانیم پایداری را در مقیاس خوب و تداوم‌ دهیم. اگر همین جمع (کارآفرینان) تکثیر شوند می‌توان رو به جلو حرکت کرد. 

وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه فرش قرمز از نظر تسهیل قوانین و مقررات برای سرمایه‌گذار خارجی پهن کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: فرش دوم برای شما کارآفرینان پهن است چون شما باید سرمایه‌گذار خارجی بیاورید بی‌شک به دنبال حل مشکل هستید، و اگر قانونی می‌خواهد مجوز آن را  می‌گیریم.

دژپسند با بیان اینکه تلاش‌مان این است که به رشد بالای اقتصادی برسیم و این موضوع نیازمند توجه به فناوری‌های نوین و سرمایه‌گذاری خارجی است. سرمایه‌گذاری مستقیم نباید فراموش شود و از فاینانس نیز نباید غافل شویم، پیشنهاد داد: سامانه‌ای از سوی مشاوران جوان وزیر برای حل مشکلات کارآفرینان به صورت غیرحضوری ایجاد شود تا بتوان مشکلات را مطرح و مرتفع کرد. 

وی به اقتصاد دیجیتال پرداخت و یادآور شد: می‌دانم خیلی نمی‌توان گام‌های مهم تا پایان دولت برداشت اما امیدوارم زیرساخت آن فراهم شود. 

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که چشم‌انداز کشور کجاست، تصریح کرد: چشم‌انداز را خودمان درست می‌کنیم دکتر ستاری یک عبارتی دارد که معتقد است خودتان (کارآفرینان) را از دولت جدا کنید که با آن موافقم اما یک جمله‌ای دارد که نسبت به آن انتقاد دارم و آن این است که باید به سمت اقتصاد بدون نفت برویم. معتقدم باید نفت را از بودجه جدا کنیم و این مشکل است. 

دژپسند عنوان کرد:‌ نفت و گاز مزیت کشور ما است و با توسعه افقی و عمودی می‌توان پلکان عروج کشور را فراهم کرد. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که دولت را در تحولات و نوآوری به جلو سوق دهیم.

وی در حاشیه مراسم وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران در در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بسیاری از کارآفرینان مشکل بانکی و ارزی داشتند و آیا کانال مالی ایران و اروپا (اینستکس)  که دو شرط برای اجرایی کردن مباحث پیش روی ما قرار داده مشکل ایجاد نمی‌کند گفت: شرط‌هایی که گذاشتند و کارهایی که از ما خواستند می‌توانیم بدون آن شرط‌ها هم انجام دهیم، این مباحث قبلا هم بوده و چیز جدیدی نیست و طرح آن غیرضروری است. 

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار