کد خبر: 945029
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:سال ۹۸ باید سال تحقق دولت الکترونیک باشد تا همه بخش های حاکمیت زیر چتر شفافیت قرار گیرند.

جوان آنلاین: علی لاریجانی در نطق قبل از دستور جلسه علنی امروز(سه شنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، گفت: انقلاب عظیم اسلامی در طول مسیر ۴۰ ساله خود، تحولات عظیمی را تجربه کرد که حاوی درس‌های آموزنده‌ای برای حرکت آینده خویش است.

*پیروزی انقلاب اسلامی، پیام مهمی برای دیکتاتورهای منطقه داشت

وی اظهارداشت: ملت ایران ۲۲ بهمن سال ۵۷ کار بزرگ و تاریخی مبارزه با رژیم دیکتاتوری را به نتیجه رساند و با راهنمایی امام خمینی (ره)، نظام مردم‌سالاری دینی را جایگزین کرد؛ این حرکت مهم و از بین بردن استبداد آمریکایی و ایجاد دموکراسی، پیام مهمی برای دیکتاتورهای منطقه داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به همین جهت از ابتدای انقلاب علیه ملت ایران متحد گردیدند تا امروز و از طرفی ملت‌های منطقه را بیدارتر کرد و نتایج آن را در تحولات سال‌های اخیر منطقه می‌توان دید.

لاریجانی ادامه داد: از سوی دیگر، مسیر دموکراسی‌خواهی در داخل عمیق‌تر شد و این یک رشد عقلانی سیاسی است که به برکت انقلاب اسلامی حاصل شد و البته باید زمینه‌های آن را با همه دستگاه‌های حاکمیتی بر اساس آخرین دستاوردهای بشری و مبتنی بر تعالیم اسلامی، هر روز فراهم‌تر نمایند که به چند مورد آن در شرایط فعلی اشاره می‌کنم.

وی با بیان اینکه انتخابات در این ۴۰ سال سرمایه مهم مردم‌سالاری دینی بوده است و عملاً ملت با انقلاب اسلامی، سرنوشت خود را به دست گرفت، اظهارداشت: درحالی‌که در رژیم شاه، مجلس ملی و سنا وجود داشت که کالبدهای سیاسی بی‌جانی بودند که توسط لیست‌های دربار پُر می‌شدند و مردم در انتخابات نقشی نداشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اسدالله عَلَم در خاطرات خود می‌گوید «به فلانی گفتم در دوره بعد نماینده فلان شهر خراسان هستی؟» او تشکر کرد و گفت: «من تابه حال در شهر خراسان نبوده‌ام». عَلَم حرف زشتی به او می‌زند و می‌گوید «همین که می‌گویم، برو پِی کارت، وقت ندارم».

انتخابات سرمایه بزرگ سیاسی-اجتماعی برای ملت است

لاریجانی با بیان اینکه نه انتخاب‌شوندگان نقشی و نه مردم اقبالی برای حضور در چنین صحنه مضحک سیاسی داشتند، اظهارداشت: اینک در این ۴۰ سال همه مسئولان ارشد کشور اعم از رهبری، رئیس‌جمهور، نمایندگان ملت و وزرا، همگی با رأی مستقیم یا غیرمستقیم ملت انتخاب می‌شوند و این یک سرمایه بزرگ سیاسی و اجتماعی برای ملت ما است که باید مستمراً از این سرمایه صیانت و آن را تعمیق ببخشیم.

وی با اشاره به این مطلب «یکی از این اقدامات می‌تواند بهبود قانون انتخابات باشد»، می گوید: در سیاست‌های کلی نظام در بخش انتخابات، عادلانه بودن انتخابات یک رکن تلقی شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: عادلانه بودن در مشارکت سیاسی یعنی فراگیری هر چه بیشتر و نقش‌ داشتن براساس میزان رأی و برای تحقق این امر، مبنای قانون انتخابات چنانچه تناسبی گردد و همه جریان‌های سیاسی و حتی افراد مستقل بر اساس میزان رأی در سرنوشت انتخابات مؤثر باشند، از وضعیت فعلی به سیاست کلی نزدیک‌تر و به مبنای عقلانی سیاست کلی منطبق‌تر خواهد بود.

لاریجانی گفت: در این صورت هیچ گروه و جریان سیاسی احساس حذف‌شدگی نمی‌کند.

وی با بیان اینکه نکته بعدی برای تحقق مردم‌سالاری دینی، ایجاد فضای بُردباری سیاسی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه از ابتدای پیروزی انقلاب، جریان‌های مارکسیستی و منافق با تند کردن فضای سیاسی و رادیکالیزه نمودن آن، در مسیر دیگری حرکت کردند و از طرف دیگر، عناصر فرصت‌طلب که تلاش داشتند خود را در صفوف انقلابیون جا بزنند، آنقدر تندروانه عمل می‌کردند که مستمراً باید با دخالت امام (ره) و رهبری، بستر آرام برای عقلانیت سیاسی فراهم می‌گردید.

رئیس مجلس اظهار داشت: این وضعیت همیشه در این ۴۰ سال در هر دوره به نحوی ادامه داشت؛  زمانی‌ بنی‌صدر فضا را تند می‌کرد، زمانی منافقین، گاه گروه‌های تروریستی و گاه عناصر فرصت‌طلب که میدان رقابت سیاسی را به میدان حق و باطل تبدیل می‌کردند.

لاریجانی گفت: یکی از هشدارهای شهید مطهری در مورد آفات انقلاب، همین رخنه‌ی فرصت‌طلبان در صفوف انقلابیون است که با شعارهای تندتر از انقلابیون، مسیر عقلانیت انقلاب را به کشمکش جاهلانه بدل نمایند.

وی با تاکید براینکه البته بلوغ انقلاب، برخی از این شگردهای عوام‌فریبانه را رسوا کرده است، افزود: ولی جریان‌های سیاسیِ انقلابی و رسانه‌های متعهد همچنان باید شرایط بردباری سیاسی و تحمل آگاهانه را فراهم‌تر نمایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله اصلی این است که همه جریان‌های سیاسی به این بلوغ رسیده باشند که در چارچوب قانون اساسی، رقابت‌های خود را شکل دهند و نه چارچوب‌شکن باشند. این همان ستمی بود که مارکسیست‌ها و منافقین در ابتدای انقلاب انجام دادند که با چارچوب‌شکنی، به دنبال قدرت بودند.

لاریجانی با اشاره به خدمات انقلاب اسلامی به مردم، یادآورشد: انقلاب اسلامی با رویکرد عدالت خواهانه یکسری روابط را به سوی محرومین سوق داد. قبل از انقلاب چند شهر را آباد نشان می دادند و بقیه کشور را رها می کردند.

وی افزود: روستاها بدون امکانات اولیه آب آشامیدنی، برق، راه، تلفن، خدمات بهداشتی و امکانات آموزشی بودند اما امروز به برکت انقلاب همه روستاها امکانات برق را دارا هستند و از نعمت، تلفن و تلفن همراه برخوردار و خدمات بهداشتی مناسب دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه آسفالته قبل از انقلاب برای روستاها ۲۰۰ کیلومتر بود و امروز بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر راه آسفالته وجود دارد، اظهارداشت: این نشان می دهد بیش از ۵۰۰ برابر راه آسفالته برای روستا کار انجام شده است. امروز بیش از ۲۷ هزار روستا از نعمت گاز برخوردارند که در قبل از انقلاب حتی یک روستا از این نعمت برخوردار نبود.

لاریجانی گفت: امروز ۹۵ درصد شهرها از نعمت گاز برخوردارند و در عین حال، خانه های بهداشت روستایی از هزار و ۳۰۰ عدد به ۱۸ هزار خانه بهداشت رسیده است؛ مراکز بهداشتی درمانی روستا از ۵۱۸ عدد به ۲ هزار و ۶۷۳ عدد رسید.

وی با بیان اینکه در توسعه صنایع و معادن گام های مهمی برداشته شده است، اذعان داشت: فقط در زمینه پتروشیمی صادرات کشور ۳۸ برابر گردیده است. ارزش صادرات پتروشیمی ۲۶۳ برابر و سرمایه گذاری انجام شده ۷۸ برابر قبل از انقلاب است.

رویکرد امام(ره) مردمی کردن اقتصاد بود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رویکرد امام(ره) در اقتصاد، مردمی کردن اقتصاد و عادلانه نمودن آن بود، اظهار داشت: به همین جهت سیاستهای اصل ۴۴ و قانون آن به درستی تدوین شد اما باید بپذیریم این سیاست و قانون با نادرستی در مقام اجرا به نتیجه مطلوب نرسید.

لاریجانی گفت: به طوری که صنایع و معادنی که بر اساس برداشت های اوایل انقلاب به صورتی دولتی اداره می شدند و نظم داشتند با این شرایط نه خصوصی اداره می شود و نه دولتی و در شرایط بی نظمی قرار گرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: گزارش کمیسیون ویژه اصل ۴۴ نیز نشان می دهد که اهداف ۸ گانه این سیاست ها موفق اجرا نشده است از این رو، دولت و مجلس باید همت کنند که اجرای قانون در مسیر خود قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در بعد عدالت، علاوه بر رویکرد محرومیت زدایی لازم است اجرای مقررات کشور در شفافیت کامل و پرهیز از زمینه های رانت خواری محقق شود و همچنین با قاچاق که امروزمشکل مهمی برای کشور شده است مبارزه جدی تر صورت پذیرد.

لاریجانی تاکیدکرد: تحقق دولت الکترونیک و ایجاد سامانه های متناسب با آن و تصمیمات متناسب با خود و همسایگان می تواند این مسیر را هموارتر کند.

*سال ۹۸ باید دولت الکترونیک محقق شود

وی با بیان اینکه امروز بهترین زمان برای اهتمام به این امر است زیرا زیرساخت های آن فراهم شده است، گفت: سال ۹۸ باید سال تحقق دولت الکترونیک باشد تا همه بخش های حاکمیت زیر چتر شفافیت قرار گیرند و دخالت های مضر دستگاه‌ها در زندگی اقتصادی مردم به حداقل برسد؛ کوچک و سبک شدن دولت از این وضع مبارزه با فساد از این طریق محقق می گردد.

رئیس مجلس با اشاره به سیاست های انقلاب اسلامی در عرصه سیاست خارجی، افزود: در سیاست خارجی انقلاب اسلامی، حفظ امنیت، منافع ملی کشور، استقلال و حمایت از مصوبات و همکاری با کشورهای اسلامی و همسایه را از ارکان خود می دانست.

لاریجانی اظهارداشت:باید افتخار کرد که نظام جمهوری در این بعد تمام تلاش های خود را نمود و علی رغم سیاست های استکباری، صهیونیستی و جنگ و ترورها و اقدامات ایذایی، ملت ایران با سربلندی دوره ۴۰ ساله را طی کرد.

نقش موثر ایران در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه

وی اظهارداشت: امروز ایران در ایجاد ثبات و امنیت منطقه نقش موثری را برعهده دارد  و استقلال کشور و تئوری نه شرقی نه غربی امام و با صلابت محقق گردید. البته دشمنان انقلاب در هر دوره ای بازیگری خاص داشته اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جنگ تحمیلی با دسیسه آنان ایجاد شد گرچه صدمات زیادی به ما زد، خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰۰ هزار شهید وبیش از ۲۰۰ هزار میلیارد دلار خسارت مالی بخشی از آن بود اما جمهوری اسلامی درسی به آنان داد که دیگر جرأت تعرض به کشور را نداشته باشند و با مقاومت خود، بازدارندگی جدی ایجاد نمود.

لاریجانی با اشاره به اینکه در مسئله اتمی علی رغم همه ماجراجویی های آنان، ملت بر این دانش مسلط گردید، تاکید کرد: در فناوری های نظامی به ستوه بالایی از اقتدار نظامی دست یافت از این رو باید انتظار داشت آنان در مقابل نقاط قوت ایران آرام ننشینند. یک نمونه آن خروج آمریکا از توافق هسته ای و اعمال تحریم ها علیه ملت ایران است.

وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی در گرو وحدت ملی و تبعیت از راهنمایی های امام رخ داده است. این مسیر عزت بخش ۴۰ ساله نیز با همه فراز و فرودهایش با این دو ویژگی به پیشرفت های شگرف رسیده است.

*وحدت تنها راه موفقیت در مقابل تحریم ها است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز هم در مقابل تحریم ها و ظلم آمریکا تنها راه موفقیت همین امر است، گفت: وحدت هر بیشتر داخلی و مقاومت آگاهانه و هوشیارانه بر اساس تدابیر رهبر معظم انقلاب.

لاریجانی با اشاره به اینکه حل مسائل اقتصادی امروز که به خاطر تحریم ها شکل دیگری گرفته است با همین سیاست قرین پیروزی خواهد بود، افزود: داشتن نگاه طبیبانه به این موضوع و پرهیز از حاشیه سازی ها و دعواهای جناحی کلید موفقیت کشور است. از این طریق مقاومت آگاهانه شکل می گیرد و دشمن مایوس می گردد؛ حل مسئله از این طریق است نه چانه زنی های متعارف.

وی گفت: امید است با کالبدشکافی دقیق سالهای انقلاب دستاوردهای مجاهدان را قدر نهیم و راه امام(ره) را با جدیت بیشتر طی کنیم.

منبع: مهـــر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
0
0
کاش این رویکرد را سرلوحه کارمان قرار دهیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار