محمد رضا احمدی نژاد در جلسه شورای شهر کرج اظهار کرد: هزینه ثابت هر دستگاه اتوبوس در هر ماه 17 میلیون تومان برآورد میشود که با توجه به تعداد اتوبوسهای فعال کرج مبلغی قابل توجه است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه از سال آینده عمر استاندارد بسیاری از اتوبوسهای شهر تمام میشود، افزود: سال آینده عمر مفید هشت تا 10 ساله بسیاری از اتوبوسهای کرج تمام میشود و تعداد زیادی اتوبوس مستهلک به شهر اضافه خواهد شد.
وی توضیح داد: اگر به جای در نظرگرفتن عمر اتوبوسها میزان کارکرد آنها در محاسبه استهلاک مد نظر قرار میگرفت، سال آینده با تعداد کمتری اتوبوس مستهلک مواجه بودیم ولی طبق قانون عمر مفید هر دستگاه اتوبوس در این فرایند محاسبه میشود.
این مسئول در بخش دیگری از صحبتهای خود به نوسازی 70 دستگاه اتوبوس مستهلک توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: هزینه نوسازی این اتوبوسها یکسان نیست و نمیتوان به طور دقیق گفت این نوسازی چقدر هزینه دارد.
احمدی نژاد در ادامه به تصویب لایحه خرید 200 دستگاه اتوبوس جدید اشاره کرد و افزود: این اتوبوسها از استانداردهای مناسبی برخوردارند و ضوابط یورو 4 در خرید آنها مد نظر قرار میگیرد.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج با اشاره به قرارداد فروش بلیط اکترونیکی اتوبوس که 10 سال گذشته با شرکتی خصوصی منعقد شده بود، اضافه کرد: این قرارداد مشکلات زیادی دارد و با تعامل با شرکت خصوصی به دنبال رفع اختلاف نظرها هستیم.
وی ابراز کرد: باید از طریق بررسی دفاتر حسابرسی مشخص شود که این شرکت در طول سالهای گذشته از طریق فروش بلیط الکترونیکی چقدر درآمد داشته و تا کنون چقدر به شهرداری بدهکار است.
این مسئول گفت: بهبود وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی نیازمند حمایت جدی شورا و برنامه ریزی دقیق مسئولان این حوزه است.
بخش خصوصی استخوان بندی ناوگان اتوبوسرانی کرج را مستحکم تر می سازد
در ادامه ، رئیس شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد که استخوان بندی ناوگان اتوبوسرانی این کلانشهر با مشارکت بخش خصوصی مستحکم تر می شود.
عباس زارع اظهار کرد: کرج در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه ناوگان اتوبوسرانی با مشکلات زیادی مواجه است.
وی ادامه داد: برای اینکه ناوگان اتوبوسرانی بتواند نفسی تازه کند، بخش خصوص باید وارد عمل شود چون شهرداری به تنهایی از پس هزینه های خرید اتوبوسهای جدید و نوسازی اتوبوسهای مستهلک برنمی آید.
رییس شورای شهر کرج افزود: در حال حاضر خرید یک دستگاه اتوبوس نو به اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان نیاز دارد که تامین آن به راحتی ممکن نیست.
این مسئول خاطر نشان کرد: لایحه شهرداری مبنی بر نوسازی 70 دستگاه اتوبوس فرسوده توسط بخش خصوصی که در حال حاضر در پارکینگ اتوبوسرانی خاک میخورند، با اکثریت آراء به تصویب رسید.
زارع ابراز کرد: بدون شک نوسازی این اتوبوسها و بازگشت آنها به خطوط، بخشی از مشکل کمبود اتوبوس در شهر را مرتفع می کند.
رییس شورای شهر کرج خاطر نشان کرد: توقف اتوبوسهای مستهلک در پارکینگ اتوبوسرانی هزینه بر است و اگر این اتوبوسها توسط بخشی خصوصی نوسازی شوند، هم به نفع شهرداری است و هم شهر و هم شهروندان منتفع میشوند.
زارع خاطر نشان کرد: باید در برنامه ای دو ساله تعداد زیادی از اتوبوسهای مستهلک شهر نوسازی و بهسازی شوند و در این فرایند رعایت ضوابط استاندارد و ایمنی ضروری به نظر می رسد.