کد خبر: 945007
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
مروری بر ۴۰ سال تلاش مقامات آمریکا برای تغییر حکومت جمهوری اسلامی
مطابق یکی از اسناد فاش‌شده از سازمان سیا، این سازمان 29 خرداد 58 اعلام کرد: «تمام بذرهای یک جنگ داخلی در ایران کاشته شده است. ما تسلیحات زیادی در ایران داریم. گروه‌های زیادی در ایران آماده جنگ هستند. ما در آستانه موفقیت و پیروزی هستیم.»

جوان آنلاین: تلاش آمریکا برای تغییر حکومت در ایران به امروز و دیروز برنمی‌گردد و قدمتی 40ساله دارد؛ تلاشی که جمهوری‌خواه و دموکرات برنمی‌تابد و از لیبرال‌ترین تا تندروترین حاکمان ادوار مختلف ایالات متحده را دربر می‌گیرد. در این میان اگرچه چند صباحی هم هست که زمزمه‌های تغییر فرمان در کاخ سفید به گوش می‌رسد و دولتمردان آمریکایی از کنار گذاشتن سیاست رژیم چنج و جایگزینی آن با استراتژی تغییر گسترده رفتار نظام سخن می‌گویند، اما قرائن متقنی در این‌باره وجود دارد که همچنان آش همان آش است و کاسه همان کاسه؛ اقدامات آشکار و پنهانی نظیر تخصیص بودجه‌های هنگفت سالیانه، تحرکات امنیتی و جاسوسی، تحریم‌های یک‌جانبه و فشارهای بین‌المللی و... .
روزنامه فرهیختگان در گزارشی مروری بر تحرکات براندازانه و اعترافات صریح مقامات آمریکایی به تلاش برای تغییر حکومت و سرنگونی جمهوری اسلامی ایران داشته است؛ تحرکات و اعترافاتی که صرفا ویترین و بخش نمایان همه اقداماتی است که اصل نظام را نشانه رفته‌اند.

مطابق یکی از اسناد فاش‌شده از سازمان سیا، این سازمان 29 خرداد 58 اعلام کرد: «تمام بذرهای یک جنگ داخلی در ایران کاشته شده است. ما تسلیحات زیادی در ایران داریم. گروه‌های زیادی در ایران آماده جنگ هستند. ما در آستانه موفقیت و پیروزی هستیم.»

یکی از اسناد محرمانه کشف‌شده در سفارت آمریکا (لانه جاسوسی) ضمن تحلیل درباره ناتوانی و ضعف نیروهای شبه‌روشنفکری، تکنسین‌های غربگرا، سیاستمداران لیبرال دموکرات، آرمان‌گرایان شبه‌نظامی و افراطیون چپ‌گرا می‌نویسد: «دو سناریو وجود دارد که می‌توان آشوب به پا کرد و باعث سقوط نهایی شد: 1- نیروهای رو به تفرق ناشی از نارضایتی‌های نژادی و منطقه‌ای در صورت برخورد مناسب با آنها می‌توانند باعث بسته شدن حوزه‌های نفتی، رکود اقتصاد سنتی و نارضایتی و ناامیدی مردم از عدم استعداد و توانایی رهبران اسلامی شوند. 2-اختلاف انداختن میان دانشجویان دانشگاه‌ها می‌تواند منجر به بروز خشونت شود و سبب ایجاد دوره‌های 40روزه‌ای شود که سبب سقوط شاه شد...»

* سناتور جکسون مهر58 تصریح کرد: «انقلاب ایران محکوم به شکست است و آن کشور در آستانه تجزیه به قطعات کوچک است.»

 *  مایلز کاپلند همکار روزولت در کودتای 28 مرداد، اردیبهشت 59 به صراحت اعلام داشت: «هدف از تهاجم طبس، تنها آزادی گروگان‌ها نبود، بلکه هدف اصلی کودتا برای سرنگونی رژیم ایران بود.»

* از جمله اقدامات آمریکا برای تغییر حکومت ایران را می‌توان عملیات نقاب «نجات قیام ایران بزرگ» که بعدها به نام کودتای نوژه معروف شد، دانست؛ کودتایی که یک‌سال و چند ماه بعد از پیروزی انقلاب و با هدف بازگرداندن شاپور بختیار، حمله هوایی به منزل حضرت امام و ترور ایشان طرح‌ریزی و اجرای آن به تعدادی از افسران نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی محول شده بود. این طرح آمریکا برای براندازی نظام (کودتای نوژه) 18 تیر 59 کشف شد.
 
* سال 1361، کودتای قطب‌زاده – شریعتمداری کشف شد. به نوشته جیمز بیل «سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا یک شرکت تگزاس به نام «پرگرین» را به استخدام درآوردند تا در خارج آمریکا دست به اقدامی غیرقانونی بزنند. یکی از نقشه‌های این شرکت اجرای یک کودتا ضد دولت ایران 1982 (1361) بود که شامل قتل آیت‌الله خمینی نیز می‌شد، اما زمانی که مجری نظامی ایرانی طرح در سر قرار خود در نیویورک حاضر نشد، این طرح نافرجام ماند. برای مخارج این طرح 120 میلیون دلار در نظر گرفته شده بود.»

 *سال 1362، متوقف شدن طرح کودتای مشترک آمریکا- عربستان- اسرائیل- سودان علیه ایران زیر نظر ویلیام کیسی، رئیس سیا و با کمک مالی 800 میلیون تا دو میلیارد دلاری عربستان.

*  30 مرداد 62، وزارت خارجه ایران اخبار تشکیل لشکر پیاده آمریکا برای استفاده در مناطق کوهستانی ایران را محکوم کرد و آن را دخالت در امور داخلی ایران دانست.

* گاسپار واینبرگر وزیر خارجه آمریکا تیرماه 1366 گفت: «در صورتی که قطعنامه تحریم اجرا شود، ریشه توانایی ایران برای جنگ به سرعت خشک می‌شود و در واقع ریشه موجودیت ایران به‌عنوان یک ملت هم به خشکی می‌گراید.»

*  16 شهریور 1368، 186 تن از اعضای کنگره آمریکا در نامه مشترکی از بیکر، وزیر خارجه خواستند با توجه به اینکه رهبران حکومت اسلامی راه میانه‌روی را در پیش نگرفته‌اند، باید برای براندازی رژیم ایران به سازمان مجاهدین خلق کمک کرد.

* هوارد تیچر از افسران ارشد سیا بعد از پایان جنگ ایران و عراق اعتراف کرد: «ما به عراق هر آنچه که نیاز داشت تا از ایران شکست نخورد، دادیم. ما آنها را از تمام نقاط ضعف در خطوط دفاعی‌شان مطلع کردیم. اگر این کار را نمی‌کردیم، ایران تا خود بغداد پیش می‌رفت.»

* کینگریچ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، 22 بهمن 73 به صراحت خواستار سرنگونی دولت ایران شد و ایران را متهم به فعالیت‌های هسته‌ای نامشروع کرد. همچنین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار یک راهبرد کلی در جهت جایگزین ساختن رژیم فعلی ایران از طریق استفاده از زور شد. به نوشته مجله تایم، مجلس نمایندگان 18 میلیون دلار به این منظور اختصاص داده است که در اختیار سازمان سیا قرار گرفت. مبلغ درخواستی اولیه 100میلیون دلار بود.
 
* رامسفلد وزیر دفاع آمریکا، 9 آذر 1380 تصریح کرد: «ایران کشوری شبیه عراق، کره شمالی، سوریه و لیبی است... کار ما این است که آنها را ریشه‌کن کنیم.»

جورج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا، 9 بهمن 1380 در نطق سالانه خود ایران را در کنار عراق و کره شمالی به‌عنوان محور شرارت خطاب کرد. جورج بوش مدعی شد: «ایران یکی از رژیم‌هایی است که  همانند عراق و کره شمالی و متحدان آنها، محور شیطانی را در دنیا تشکیل داده‌اند...  ایران خود را برای برهم زدن صلح جهانی تجهیز می‌کند... ما منتظر نخواهیم ماند تا این رژیم‌ها، امنیت ما و متحدان‌مان را به‌خطر بیندازند.»

 * سناتور جوزف بایدن 25 اسفند 80 مدعی شد: «ایران به‌شدت در پی دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی و موشک‌های دوربرد است و در این راه از کمک‌های خارجی به‌خصوص از طرف روسیه استفاده می‌کند. ما باید گام‌های بسیار حساب‌شده‌ای برداریم که هدف از آن کمک به افرادی باشد که خواهان دگرگونی در ایران هستند.»

* جیمز هارمن معاون کمیسیون اطلاعات مجلس نمایندگان، در دوم اردیبهشت 81 گفت: «رژیم عراق باید سرنگون شود، اما اگر بخواهیم اولویت‌ها را در نظر بگیریم، سرنگونی رژیم ایران اولویت دارد.»

* ریچارد پرل از اعضای پنتاگون آبان 82 تصریح کرد: «سیاست واشنگتن برای تغییر حکومت ایران به قوت خود باقی است. تنها اشتباه ما در تیرماه سال جاری، تصور سقوط سریع توسط تظاهرکنندگان اجیرشده و هدایت شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای مخالف در آمریکا بود. اما هم‌اینک سیاست تغییر رژیم از شکل آنی و سریع به یک روند طولانی‌مدت تبدیل شده است. معتقدیم دانشجویان اصلاح‌طلب و شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای دو ابزار اصلی ما برای سرنگونی و تغییر حکومت ایران و کشاندن مردم به خیابان‌ها هستند.»

 * آذرماه 82، نشریه رولینگ استون نـوشت که رامسفلد در نـوامبر 2003 طرحی را بـا نـام Conplan-8022-02 تایید کرده که براساس آن برای نخستین بار یک ظرفیت اقدام به‌حمله پیش‌دستانه علیه ایران ایجاد شده است. به‌دنبال آن در سال 2004 یک وضعیت جهانی هشدار سطح متوسط حمله برای نظامیان آمریکا اعلام شد و ارتش به وضع آماده‌باش درآمد تا حمله هوایی و موشکی به ایران انجام دهد.»

 آوریل 2008 (فروردین 1387) در شرایطی که حدود هفت ماه تا پنجاه‌وششمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زمان باقی مانده بود و کاندیداتوری جان مک‌کین از حزب جمهوری‌خواه قطعی شده بود، وی در یک جلسه پرسش و پاسخ در ایالت کارولینای جنوبی وقتی با این سوال موجه شد که برای کنترل ایران چه خواهد کرد، بدون مقدمه گفت که «بر روی ایران بمب می‌ریزم».

 * جیمی کارتر: «مشاوران اصلی من بر حمله به ایران تاکید می‌کردند. من می‌توانستم با سلاح‌هایی که در اختیار داشتم، ایران را ویران کنم. اما احساس می‌کردم ممکن است در این ماجرا گروگان‌ها هم کشته شوند و من نمی‌خواستم 20هزار ایرانی را بکشم. برای همین به ایران حمله نکردم.»

*  جیمز کلپر مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، ۱۸ آوریل ۲۰۱۳ (29 فروردین 92) در سنا گفت: «تحریم‌های کمرشکن موجب بالا رفتن نرخ تورم، افزایش بیکاری و نایاب شدن کالاهای اساسی در ایران شده است.» سناتور انگس‌کینگ از وی درباره تاثیر تحریم‌ها بر دولت ایران پرسید. کلپر پاسخ داد: «هدف، بالا بردن نارضایتی و شورش در جامعه است.»

 * سناتور لیندسی گراهام از نامزدهای ورود به رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا از سوی حزب جمهوری‌خواه این کشور (سال 2016) در گفت‌وگو با نشریه صهیونیستی جروز‌الم‌پست 20 آبان 94 به صراحت اعلام کرد که «هدف آمریکا تغییر رژیم ایران است».

 جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس تصریح کرد: «نتیجه بازبینی سیاست خاورمیانه‌ای رئیس‌جمهور ترامپ و آنچه بسیاری از ما در ایالات متحده به‌سمت آن حرکت می‌کنیم، باید این باشد که انقلاب ۱۹۷۹ آیت‌الله خمینی نباید تا چهلمین سال خود دوام داشته باشد. سیاست قطعی و اعلامی ایالات متحده آمریکا پس از این باید سرنگونی حکومت ایران و تغییر رژیم در این کشور باشد. رفتار و اهداف حکومت ایران به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد و به همین خاطر تنها راه‌حل موجود تغییر خود رژیم است... امیدواریم در سال 2019 چنین اتفاقی را در تهران جشن بگیریم! بولتون همچنین اول ژانویه ۲۰۱۸ (14 دی 96) در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: «سیاست ما باید سرنگونی رژیم در تهران باشد.»

بولتون در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۸ (بهمن 96) نیز در مقاله‌ای در وال‌استریت ژورنال نوشت: «سیاست آمریکا باید به‌گونه‌ای باشد که انقلاب اسلامی ایران را پیش از رسیدن به سالگرد ۴۰سالگی‌اش تمام کند.»

   دونالد ترامپ در مصاحبه با بلومبرگ (ابتدای سال 97) به صراحت گفت: «وقتی من آمدم اینجا، این سوال مطرح بود که آنها [حکومت جمهوری اسلامی] چه زمانی خاورمیانه را می‌گیرند. حالا سوال این است که اصلا دوام خواهند آورد؟ برای یک سال‌ونیم [دولت ترامپ]، این تفاوت بزرگی است.»

* جان مک‌لالین معاون اسبق سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا: «رژیم ایران تاکنون با هیچ اپوزیسیون یکپارچه و سازمان‌یافته‌ای مواجه نبوده است... در اعتراض‌های سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) و حتی پیش از آن رژیم ایران از شکاف و چنددستگی به‌وجودآمده در درون خود حکومت به دردسر بزرگی افتاده بود. اما نبود رهبری واحد برای اعتراض‌ها به نیروهای امنیتی رژیم فرصت داد تا به راحتی مخالفان را سرکوب و خاموش کنند. من هنوز هیچ تغییری در آن وضعیت نمی‌بینم. بنابراین هنوز باید منتظر بمانیم تا خیزش پیروزمندانه‌ای مانند آنچه ۳۰سال پیش در اروپای شرقی شاهد بودیم، روی دهد.»

 رودی جولیانی وکیل و مشاور دونالد ترامپ 31شهریور 96 در گردهمایی گروهک منافقین در نیویورک گفت:«من نمی‌دانم چه موقع آنها [حکومت ایران] را سرنگون می‌کنیم، شاید در چند روز، چند ماه یا چند سال آینده باشد، اما این اتفاق رخ خواهد داد.» شهردار اسبق نیویورک با اشاره به بحران اقتصادی و ناآرامی‌های سال گذشته در ایران گفت: «مردم ایران آشکارا خسته شده‌اند. تحریم‌ها در حال جواب دادن هستند. ارزش واحد پول ملی در حال رسیدن به هیچ است... اینها شرایطی هستند که به سمت یک انقلاب موفق رهنمون می‌شوند.»

او همزمان با حضور در این نشست در توئیتی، از سرکرده منافقین به‌عنوان زنی قهرمان یاد کرد.»جولیانی همچنین 15 اردیبهشت 97 در همایش «دموکراسی و حقوق بشر در ایران» که توسط «سازمان جوامع ایرانی- آمریکایی‌ها» در واشنگتن برگزار شد، گفته بود: «ترامپ به همان میزان ما به تغییر رژیم در ایران متعهد است. این [تغییر رژیم] تنها راه صلح در خاورمیانه است. او 9 تیر 97 نیز در همایش سالانه سازمان مجاهدین در پاریس تصریح کرده بود که«حکومت ایران باید برود  و جای آنها را دولت خانم رجوی باید بگیرد. من می‌خواهم این همایش سال دیگر در تهران باشد... ما قدرتمندترین اقتصاد جهان هستیم... و اگر شما (ایران) را تحریم کنیم، شما سرنگون می‌شوید.»

* استفان والت نظریه‌پرداز آمریکایی، 8 می‌2018 (28 اردیبهشت 97) در فارین پالیسی نوشت: «دولت ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای به دنبال «تغییر رژیم» در ایران از دو راه است؛ اول- سرنگونی جمهوری اسلامی از راه تحریم‌های فلج‌کننده. دوم- تحریم ایران و سوق دادن ایران به سوی از سرگیری برنامه هسته‌ای‌اش تا بهانه لازم برای حمله نظامی به این کشور فراهم آید. ترامپ با انتصاب بولتون و پمپئو و جینا هابیل (رئیس سیا) به سیاست چینیسم (دیک چینی، معاون جورج بوش) بازگشته است.»

*هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اول خرداد 97 گفت: «سیاست ما تغییر رژیم نیست، اما اگر ایرانی‌ها تصمیم بگیرند و دیدگاه‌شان را بیان کنند، چنین تغییری خیلی خوب خواهد بود.»

* فیل جیرالدی عضو ارشد سیا 20 خرداد 97 تاکید کرد: «ترامپ می‌خواهد با فشار بر مردم ایران آنها شورش کنند و رژیم خود را تغییر دهند.»

* روزنامه لوموند دوم تیر 97 (26 ژوئن 2018) متن مصاحبه‌ای با عاموس یدلین را منتشر کرد. وی ژنرال سابق نیروی هوایی اسرائیل و وابسته نظامی این کشور در آمریکا، رئیس سابق سازمان ضداطلاعات ارتش اسرائیل موسوم به «آمان» و رئیس «انستیتو مطالعات امنیتی» در تل‌آویو است. وی بهترین استراتژی و راه‌حل برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران را تغییر رژیم این کشور دانست. از این رو تاکید کرد در صورتی که تحریم‌های آمریکا ﻣﺆثر واقع شود، جمهوری اسلامی ایران بار دیگر پشت میز مذاکره خواهد نشست و توافقنامه بهتری حاصل خواهد شد. اما آمریکا امیدوار است فشار تحریم‌ها به افزایش اعتراضات مردم و سقوط جمهوری اسلامی بینجامد.

* تام کاتن سناتور جمهوری خواه 31 تیر 97 پیش از سخنرانی پمپئو برای گروهی از ایرانیان در لس آنجلس: «سیاست ایالات متحده باید در جهت تغییر رژیم در ایران باشد.»

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۵ مرداد ۹۷، تشکیل یک کارگروه علیه ایران با عنوان «گروه اقدام ایران» را در دولت آمریکا اعلام و برایان هوک، مدیر طراحی سیاست وزارت خارجه را به‌عنوان مدیر این گروه منصوب کرد. استیون لندمن، کارشناس آمریکایی مسائل بین‌الملل با اشاره به همزمانی اعلام تشکیل گروه اقدام ایران با سالگرد کودتای ۲۸ مرداد در ایران توسط سی‌آی‌ای، هدف از تشکیل این کارگروه را تغییر رژیم در ایران معرفی کرد و تاکید داشت که «تغییر رفتار حکومت ایران» در ادبیات مقامات واشنگتن به معنای «تغییر حکومت ایران» است. از این رو نتیجه گرفت گروه اقدام ایران برای تحریک اغتشاشات داخلی در این کشور تشکیل شده است تا یک کودتای دیگر را در ایران طرح‌ریزی کند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این خصوص تصریح کرد هدف از تشکیل گروه کار ویژه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا براندازی نظام در ایران است و این امر هیچ‌وقت محقق نخواهد شد.

در همین راستا جیمز دابینز دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا و پژوهشگر ارشد اندیشکده رند، در یو اس‌ای تودی نوشت: «آمریکا سیاست تغییر رژیم را در دستور کار قرار داده، اما ترامپ باید از تاریخ فاجعه‌بار تغییر رژیم‌های خاورمیانه عبرت بگیرد و این سیاست را کنار بگذارد.» در این یادداشت آمده: «سخنرانی پمپئو در ماه می، تمایل به تغییر رژیم در ایران را نشان داد. اما آمریکا برای دستیابی به نتیجه مثبت باید رویکردش را تغییر دهد. سخنرانی مایک پمپئو، وزیر خارجه درباره ایران به‌طور گسترده به‌عنوان درخواستی برای تغییر رژیم تفسیر شد.»

 * پال پیلار عضو سابق سیا، دوم اوت ۲۰۱۸ (10 مهر 97) طی مقاله‌ای در نشنال اینترست نوشت: «ترامپ و پمپئو امیدوارند تا قبل از انتخابات سال ۲۰۲۰ در ایران «تغییر رژیم» انجام شود که بتوانند آن را به‌عنوان دستاورد نام ببرند، ولی‌ موفق نخواهند شد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار