کد خبر: 944973
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴
در جلسه رأی اعتماد وزیر بهداشت تازه دولت دوازدهم، خبری از «طرح تحول سلامت» نبود. این بار نه شخص رئیس‌جمهور بر طرح تحول سلامت اصرار داشت و نه وزیر پیشنهادی‌اش به دنبال آن بود تا با برنامه‌های طرح تحول، مجلس را برای گرفتن رأی اعتماد قانع کند. حسن روحانی که پیش از این طرح تحول سلامت را در پیشانی دولتش قرار داده بود و در زمینه اصلاحات اجتماعی با پرچم طرح تحول به کارزار مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمده بود، در جلسه رأی اعتماد دومین وزیر بهداشت کابینه‌اش بر لزوم اجرای طرح سلامت الکترونیک و کارت الکترونیکی سلامت برای کنترل هزینه‌ها و مبارزه با باند‌های موجود در مراکز تشخیصی، مطب‌ها و کلینیک‌ها تأکید کرد. مسعود نمکی دومین وزیر بهداشت دولت دوازدهم هم با شعاری متفاوت از سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی به مجلس آمده بود. شعار دومین وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید یا دولتی که به «طرح تحول سلامت» شناخته می‌شد، «پیشگیری» بود.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: استعفای سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، خود خواسته نبود. هاشمی آمده بود تا مجری طرحی باشد که از روی «اوباما کر» الگوبرداری شده بود و هر چند به قول وزیر تازه بهداشت «طرح تحول سلامت منطق اقتصادی نداشت»، اما این طرح منطق سیاسی داشت و روحانی کر همانند اوباما کر توانست موفق باشد. دولت دوازدهم چندان لزومی به ادامه طرح تحول نمی‌دید و تغییر سیاست‌های دولت به اختلاف درون کابینه‌ای میان سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت منتهی شد؛ اختلافاتی که در نهایت قاضی‌زاده هاشمی پرچمدار اصلاحات اجتماعی دولت تدبیر و امید را از قطار کابینه پیاده کرد و حالا نوبت پایین آوردن پرچم طرح تحول سلامت است. آنگونه که نمکی در جلسه رأی اعتماد روزگذشته درباره برنامه‌هایش توضیح داد، انگار دولت برای بخش سلامت برخلاف گذشته سیاست‌های انقباضی و صرفه جویی را در پیش گرفته و حالا قرار است شعار «پیشگیری» جانشین شعار «طرح تحول سلامت» شود. نکته قابل تأمل دیگر در جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی بهداشت، خروج روحانی از جلسه پس از سخنرانی‌اش بود! انگار رئیس‌جمهور اطمینان داشت، وزیر پیشنهادی‌اش با ۲۲۹ رأی موافق سکاندار سلامت ۸۰ میلیون ایرانی می‌شود. 

برای مبارزه با باند‌های پزشکی
حسن روحانی در جلسه رأی اعتماد نمکی ابتدا گزارشی از پیشرفت‌های حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه کرد. وی با گریزی به طرح تحول سلامت به کار‌های بر زمین مانده حوزه سلامت پرداخت. روحانی با تأکید بر لزوم اجرای طرح سلامت الکترونیک و کارت الکترونیکی برای سلامت، با اذعان به وجود باند‌های هزینه‌سازی در مراکز پزشکی و تشخیصی افزود: «یکی از کار‌هایی که بنا بود آقای قاضی‌زاده هاشمی انجام دهد و ان‌شاءالله از امروز با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر عهده آقای نمکی قرار خواهد گرفت، «اجرای طرح سلامت الکترونیک» است. اجرای این طرح دارای مزایایی از جمله آسان‌کردن تشخیص بیماری، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مقابله با باند‌هایی که در برخی مراکز تشخیصی و مطب‌ها و همچنین کلینیک‌ها وجود دارد است. روحانی برای نخستین بار با زبان کنایه به انتقاد از جامعه پزشکی پرداخت و تصریح کرد: «با اجرای این طرح هم پرونده پزشکی افراد شفاف می‌شود و هم ما می‌توانیم پزشکان را کنترل کنیم تا ببینیم آن‌ها چقدر دارو تجویز می‌کنند و نظام پزشکی، ناظران و متخصصان بررسی کنند چه مقدار از این دارو‌ها که تجویز شده، ضروری بوده و چه میزان زینت‌النسخه بوده است.»
وی با تأکید بر اینکه ما زینت‌النسخه نمی‌خواهیم بلکه دارو برای درمان بیماری نیاز ماست، گفت: «تعداد زیادی از پزشکان بر این موضوع متحد هستند، اما برخی نیز ممکن است اینگونه نباشند.»
روحانی در نهایت با اشاره به قول وزیر ارتباطات و وزیر بهداشت تأکید کرد: «قرار است از اوایل سال آینده اجرای اصل سلامت الکترونیک به صورت عمومی آغاز شود.»

از طرح تحول هاشمی تا طرح تحول نمکی
هر چند نمکی در جلسه رأی اعتماد مجلس همچون گذشته بر ادامه طرح تحول سلامت تأکید کرد، اما طرح تحولی که نمکی از آن صحبت می‌کند با طرح تحول هاشمی زمین تا آسمان فرق می‌کند. وزیر جدید بهداشت که پیش از این نیز طرح تحول سلامت را «فاقد منطق اقتصادی» خوانده بود، در جلسه رأی اعتماد با اشاره به اینکه اولین سؤال نمایندگان درباره این است که طرح تحول به کجا خواهد رفت، افزود: «طرح تحول توانست مشکلاتی را از دوش مردم بردارد. بنده به عنوان کسی که در سازمان برنامه در کنار هاشمی بودم و در جریان تأمین منابع مالی و هدایت‌های آن هستم معتقدم که نقاط قوت طرح تحول باید جلو رود؛ نقاطی همچون برداشتن هزینه‌های کمرشکن بستری بیماران، حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و ماندگاری طبیب در نقاط محروم.»
وی با بیان اینکه «این طرح را ادامه می‌دهیم» به بیان نواقص طرح تحول پرداخت و تصریح کرد: «این طرح نواقصی دارد که باید به جنبه‌های اقتصادی آن با نگاه کارشناسی‌تر پرداخت. تلاش می‌کنیم طرح را به گونه‌ای پیش برده که به جنبه‌های اقتصادی آن توجه شود و قوانین بالادستی و برنامه توسعه هم در آن مورد توجه قرار گیرد. به خصوص مواردی همچون راهنمای بالینی، پزشک خانواده، سیستم اجرا و از همه مهم‌تر پرونده الکترونیک سلامت و نظام مالی پرداخت نوین از نواقص طرح تحول است که باید اجرایی شود.»
وزیر بهداشت همچنین تأکید کرد: «اقداماتی همچون ایجاد زیرساخت‌ها اعم از بیمارستان‌ها، فضا‌های درمانی در نقاط مختلف کشور و ... را انجام داده و تمامی پروژه‌ها را اجرا کرده و هیچ مصوبه‌ای را بر زمین نخواهیم گذاشت.»

سکانس قابل پیش‌بینی جلسه رأی اعتماد
سکانس پایانی جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی روحانی، از قبل هم قابل پیش بینی بود. نمایندگان مجلس در جلسه علنی روزگذشته بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان با ۲۲۹ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از مجموع ۲۵۹ نماینده حاضر به سعید نمکی رأی اعتماد دادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار