کد خبر: 944966
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۷
رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به عدم تمایل طالبان برای مذاکره با دولت افغانستان تصریح کرد که اگر طالبان در ادامه نیز حاضر به مذاکره با کابل نشود روند مذاکرات با این گروه باید متوقف شود؛ سخنانی که نشان می‌دهد در روند مذاکرات صلح اخیر امریکایی‌ها دولت افغانستان را محرم ندانسته و نه تنها آن‌ها را در این روند مشارکت نداده بلکه از محتوای مذاکرات هم باخبر نساخته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: عمر داودزی، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان درباره خودداری طالبان از گفت‌وگو‌های مستقیم با دولت افغانستان و دیدار‌های متعدد این گروه با امریکا و کشور‌های منطقه به «بی‌بی‌سی» گفت: خواستار توقف گفت‌وگو‌ها نیستیم، اما اگر روند مذاکرات همین‌طور ادامه داشته باشد نیز درست نیست. باید ضرب‌الاجلی وجود داشته باشد که اگر طالبان تا آن وقت (با دولت) توافق نکردند روند گفت‌وگو‌ها متوقف شود.
اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان چندی پیش ضمن هشدار درباره پیامد‌های خروج فوری نیرو‌های خارجی از دچار شدن به سرنوشت دکتر نجیب رئیس‌جمهور رژیم کمونیستی افغانستان نیز ابراز نگرانی کرد. داودزی در خصوص این اظهارات غنی اظهار داشت: نگرانی‌هایی که کابل می‌تواند درباره روند صلح داشته باشد این است که بدون در جریان قرار گرفتن دولت افغانستان توافقی بین امریکا، طالبان و پاکستان صورت گیرد.
وی افزود که اظهارات غنی در واقع «نگرانی‌های پیشگیرانه» است تا واشنگتن به این سمت حرکت نکند و در حال حاضر چنین نگرانی‌هایی وجود ندارد. داودزی ادامه داد که از دیگر نگرانی‌ها این است که توافقی خارج از قانون اساسی افغانستان صورت نگیرد.
از سوی دیگر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان، یک روز پیش از نشست مسکو از تمامی سیاسیون افغانستان خواست در روند صلح، دولت را نادیده نگیرند عبدالله‌عبدالله از «پراکندگی به میان آمده میان سیاسیون افغانستان» در خصوص مذاکرات صلح در این کشور انتقاد کرد و از همه خواست اتحاد خود را حفظ کنند. عبدالله، مسئولان دولتی، از جمله خودش را «مقصر» به وجود نیامدن یکدستگی موضع در رابطه به مذاکرات صلح در میان رهبران سیاسی خواند و گفت: برخی از سیاستمداران افغان با موضع‌گیری‌هایی که دارند، هر آن چیزی را که باعث تضعیف دولت شود، مجاز می‌دانند. عبدالله اضافه کرد: «توقع ما در این مرحله حساس این است که همه با وجود اختلاف نظر در سایر موارد، با در نظرداشتن نارضایتی‌هایی که وجود دارد و نظرات متفاوت در دیگر عرصه‌ها و کمی و کاستی‌هایی که هست در مسئله صلح همه در جبهه صلح دست به دست هم بدهیم.»
به باور او ادامه روند صلح نیاز به یک تصمیم مشترک و اجماع میان تمام مسئولان دولتی، اقشار سیاسی، احزاب، جامعه مدنی و روحانیان کشور دارد. رئیس اجرایی افغانستان همچنین گفت: «هر کسی روند صلح را شخصی می‌داند، مشورت‌هایی صورت می‌گیرد، اما تداوم ندارد.»
اظهارات عبدالله در حالی صورت می‌گیرد که قرار است امروز نشست دو روزه‌ای با حضور نمایندگان گروه طالبان و شماری از چهر‌ه‌های سیاسی و نمایندگان احزاب افغانستان در مسکو، پایتخت روسیه، آغاز شود. در این نشست نماینده‌ای از دولت افغانستان شرکت نمی‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار