کد خبر: 944965
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴
در واکنش به گزینه نظامی ترامپ
تنها انگلیس، دانمارک، فرانسه، اسپانیا، اتریش، آلمان و سوئد رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهور موقت به رسمیت شناختند تا معلوم شود که شکاف اتحادیه بر سر ونزوئلا عمیق‌تر از وتوی رسمی ایتالیا پای بیانیه اولتیماتومی اروپاییان به مادورو است. «رئیس‌جمهور خودخوانده» ونزوئلا روز دو شنبه اعلام کرد که تمامی فرصت‌ها برای گفت‌وگو با دولت کاراکاس از بین رفته تا نشانه‌های اوج‌گیری بحران بیش از همیشه نمایان شود. رئیس‌جمهور امریکا گفته که مداخله نظامی کشورش در ونزوئلا یک گزینه است، ولی نیکلاس‌مادورو به همتای امریکایی خود هشدار داده که اگر به اشتباهات خود در قضیه ونزوئلا ادامه دهد عاقبت دست ترامپ به خون آلوده خواهد شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: فرانسه، بریتانیا، آلمان و اسپانیا اعلام کردند که با گذشت مهلتی که برای نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا تعیین کرده بودند، خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند. دانمارک، سوئد و اتریش هم همین موضع را از خود ابراز کرده‌اند که در کل حدود یک چهارم کشور‌های اتحادیه اروپایی را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که یک منبع خبری روسی فاش کرده که ایتالیا در نشست اخیر بخارست بیانیه اتحادیه اروپا در حمایت از ریاست‌جمهوری موقت رهبر مخالفان ونزوئلا را وتو کرده است؛ خبری که نشان می‌دهد شکاف در اتحادیه اروپا بر سر ونزوئلا تا چه میزان عمیق است. اروپاییان تا یک شنبه شب به مادورو زمان داده بودند که انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند، ولی نیکلاس مادورو در پایان این اولتیماتوم با رد اولتیماتوم کشور‌های اروپایی بر لزوم مقابله با هرگونه مداخله خارجی تأکید کرد. مادورو تأکید کرد که کشورش آماده دفاع از خود در مقابل هرگونه مداخله خارجی است. مادورو هشدار داد که رئیس‌جمهور امریکا با چنین دخالتی کشورش را درگیر جنگی مانند ویتنام خواهد کرد. او گفت: «دونالد ترامپ! تمامش کن. داری اشتباهی می‌کنی که دستانت را به خون آغشته خواهد کرد و ریاست جمهوری را با دستی خون‌آلود ترک خواهی کرد... بیا به یکدیگر احترام بگذاریم، یا اینکه می‌خواهی یک ویتنام دیگر در امریکای لاتین تکرار کنی؟» پیش از مادورو، سفیر ونزوئلا در سازمان ملل متحد نیز روز یک‌شنبه با بیان اینکه میلیون‌ها نفر از هموطنانش آماده مقاومت در مقابل هرگونه دخالت نظامی امریکا در کشورشان هستند، گفت: آن‌ها با مقاومتی همچون آنچه که در ویتنام رخ داد، روبه‌رو خواهند شد. وی ادامه داد: امریکا هشت پایگاه نظامی در کلمبیا دارد و احتمالاً از این طریق برای حمله به ونزوئلا اقدام خواهد کرد. مردم ما عقب‌نشینی نخواهند کرد و در مقابل مداخله نظامی احتمالی، سخت مقاومت خواهند کرد.
ترامپ در مصاحبه با کانال سی‌بی‌اس امریکا ضمن ارزیابی تحولات اخیر در ونزوئلا در خصوص احتمال اعزام سرباز به این کشور گفت: قطعاً این نیز یک گزینه است. رئیس‌جمهور امریکا روز یک شنبه در حالی مداخله نظامی در ونزوئلا را یک گزینه ارزیابی کرد که همزمان از رد درخواست نیکلاس مادورو برای دیدار با وی خبر داد. به گفته دونالد ترامپ این درخواست چند ماه پیش مطرح شده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار