کد خبر: 944964
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۳
بازگشت دمشق به اتحادیه عرب یکی از مهم‌ترین بحث‌های مربوط به سوریه است. در حالی که کشور‌های غربی به دولت‌های عربی فشار می‌آورند تا مانع از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شوند و همچنین گزارش‌هایی از شروط بعضی کشور‌های عربی منتشر می‌شود، اما مقامات سوری تأکید کردند امکان ندارد دمشق برای بازگشت به اتحادیه عرب باج بدهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه دیروز تأکید کرد، آنچه برای سوریه اهمیت دارد، موقعیت این کشور در منطقه است. مقداد با اشاره به اعمال فشار و شروط به دمشق برای بازگشت به اتحادیه عرب اعلام کرد: «هر کس سعی دارد سوریه را نادیده بگیرد یا برای بازگشت آن به اتحادیه عرب، شروطی را تحمیل کند، موفق نخواهد شد.» اتحادیه عرب نوامبر سال ۲۰۱۱ به خاطر فشار برخی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورد.
در طول چند هفته احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مطرح شده است، این بحث با بازگشایی سفارت امارات و اعلام ناگهانی ترامپ برای خارج کردن نظامیان امریکا از شرق فرات بیش از پیش جدی شده است و بعضی کشور‌ها همانند اردن و عراق بر لزوم بازگشت دمشق به اتحادیه عرب تأکید کرده‌اند؛ تحولی که می‌تواند ضربه نهایی را به سیاست‌های غرب برای منزوی کردن بشار اسد وارد کند. به همین دلیل گزارش‌ها حاکی از فشار‌های جدی غرب به کشور‌های عربی است تا مانع از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شوند. پایگاه خبری المصدرنیوز سوریه گزارش داد بعضی کشور‌های اروپایی به همراه امریکا به دولت‌های عربی درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هشدار داده و آن‌ها را تهدید کرده‌اند اگر به بازسازی سوریه کمک کنند هدف تحریم‌های غرب قرار خواهند گرفت. فیصل مقداد در ادامه با تأکید بر اینکه پیگیر اخبار مربوط به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و فعالیت مجدد سفارتخانه‌ها در دمشق است، اظهار داشت: «ولی فشار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مانع این مسئله می‌شود.»
مقداد درباره نشست بروکسل که به بهانه کمک مالی به سوریه بزگرار می‌شود، گفت: «ما مخالف کنفرانس نخست بروکسل بودیم و اکنون نیز مخالف کنفرانس دوم بروکسل هستیم، زیرا حکومت سوریه به چنین کنفرانس‌هایی دعوت نمی‌شود». قرار است یک نشست در سطح وزیران بین کشور‌های عربی و اروپایی برگزار شود تا بحران سوریه را بررسی کنند. معاون وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه هدف از نشست بروکسل، «تحمیل شروط سیاسی است»، خاطرنشان کرد: «آنچه را کشور‌های غربی نتوانستند در میدان [نبرد]بر سوریه تحمیل کنند، تلاش خواهند کرد با سیاست تحمیل کنند. این اتفاق نیز هیچ‌گاه رخ نخواهد داد، زیرا ما ملت آزاد، مستقل و دارای حاکمیت هستیم و رئیس‌جمهور بشار اسد رهبر این ملت بزرگ است.»

هشدار دبیرکل پیشین اتحادیه عرب
«عمرو موسی» دبیرکل پیشین اتحادیه عرب و وزیر خارجه پیشین مصر درباره تصمیمات مربوط به انضمام ارتفاعات اشغالی «جولان» سوریه به اراضی اشغالی هشدار داد. موسی در گفت‌وگو با «ایندیپندنت عربی» با بیان اینکه در این خصوص وضعیت بسیار ناامید‌کننده است، گفت که در جریان تماس با شماری از مسئولان سیاسی و شخصیت‌های دیپلماتیک منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه شخصیت‌های اروپایی و امریکایی هشدار داده است که اتخاذ چنین تصمیم‌هایی علیه کشور‌های عربی به ویژه در زمینه الحاق جولان و مسئله فلسطین، نادرست است. موسی اخیراً هم در یادداشتی در روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق‌الاوسط» در این خصوص نوشته و از کشور‌های عربی خواسته بود که مانع انضمام ارتفاعات جولان اشغالی به اراضی اشغالی شوند. این طرح رژیم صهیونیستی علیه جولان، در دسامبر سال ۲۰۱۸ در مجلس سنای امریکا مطرح و قرار شد که در آغاز سال ۲۰۱۹ به تصویب برسد و بر اساس آن، «حاکمیت اسرائیل» بر ارتفاعات جولان اشغالی به رسمیت شناخته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار