کد خبر: 944963
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
مقامات عراقی در واکنش به اظهارات ضد ایرانی دونالد ترامپ تأکید کردند که تنها دلیل حضور نیرو‌های امریکایی، آموزش نیرو‌های عراقی و مبارزه با تروریسم است نه تهدید همسایگان. رئیس‌جمهور عراق در سخنانی گفت که بغداد به امریکایی‌ها اجازه نداده است از خاک این کشور مراقب ایران باشند. گردان‌های حزب‌الله عراق هم اعلام کرد که اگر نیرو‌های امریکایی قصد حمله به ایران و سوریه را داشته باشند، دست‌شان را قطع خواهند کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا تلاش می‌کند با تثبیت حضور طولانی مدت نیرو‌های کشورش در خاک عراق، نفوذ منطقه‌ای ایران را کاهش دهد، عراقی‌ها با پایگاه قرار دادن کشورشان برای مقابله با دیگر کشور‌ها مخالف هستند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، برهم صالح رئیس‌جمهور عراق، روز دو شنبه به سخنان همتای امریکایی خود واکنش نشان داد که گفته بود «نظامیان امریکایی در عراق می‌مانند تا حواس‌شان به ایران باشد.» برهم صالح گفت: «ترامپ از عراق اجازه‌ای نگرفته که نیرو‌های امریکایی در خاک این کشور مراقب ایران باشند». صالح افزود: «رئیس‌جمهور امریکا با هیچ کس در دولت عراق درباره نقش اضافه نیرو‌های امریکایی در عراق صحبت نکرده است.»‌
حسن الکعبی، نایب رئیس پارلمان عراق هم اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر ماندن نظامیان امریکایی در عراق را محکوم و بر ضرورت خروج آن‌ها تأکید کرد. الکعبی با صدور بیانیه‌ای خطاب به ترامپ گفت: «نیرو‌های نظامی و مستشاران را از طریق قانون و با اراده ملی از عراق بیرون خواهیم کرد». به گزارش شبکه السومریه‌نیوز، عمار حکیم، رئیس سازندگی عراق در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ گفت: «تبدیل شدن عراق به میدان تصفیه‌حساب بین‌المللی و منطقه‌ای برای زیر نظر گرفتن کشور‌های همسایه یا تحریک و تجاوز به آن‌ها را نمی‌پذیریم. با توجه به قانون اساسی عراق مبنی بر اینکه عراق نباید تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه و جهان باشد، ما استفاده از خاک کشورمان برای تهدید همسایگان را تهدیدی برای منافع ملی و امنیت عراق می‌دانیم. از این رو عراق این مسئله را نمی‌پذیرد». ترامپ روز یک شنبه با گفتن اینکه امریکا هزینه زیادی برای ساخت پایگاه‌هایش در عراق صرف کرده است مدعی شده بود که «یکی از دلایل حفظ آن، تحت نظر داشتن ایران است، زیرا ایران یک مشکل واقعی است.»
امریکا، ایران را به دخالت در امور داخلی عراق متهم می‌کند و نگران تأثیرگذاری ایران بر تحولات سیاسی در بغداد است. این در حالی است که ایران هر‌گونه دخالتی در امور عراق را رد کرده و گفته که حتی در زمان اشغالگری داعش در عراق، ایران کمک‌های زیادی به عراقی‌ها برای پیروزی بر تکفیری‌ها انجام داد و این مسئله را مقامات بغداد بار‌ها تأیید کرده‌اند.
امریکایی‌ها که از سال ۲۰۰۳ عراق را به بهانه دروغین داشتن سلاح‌های کشتار جمعی اشغال کردند در سال ۲۰۱۱ به دلیل شکست‌ها و ناکامی‌های مکرر در برابر نیرو‌های مقاومت، مجبور به ترک عراق شدند با این حال در سال ۲۰۱۴ به بهانه مبارزه با داعش و در رأس یک ائتلاف خودخوانده بین‌المللی بار دیگر وارد این کشور شدند. پس از اعلام پایان نظامی گروهک تروریستی داعش در عراق در آذرماه ۹۶، بسیاری از احزاب، شخصیت‌ها و رسانه‌های عراقی با اشاره به منتفی شدن بهانه حضور نظامیان خارجی تحت پوشش ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش در کشورشان، بیش از پیش خواستار خروج این نظامیان که عمدتاً نیرو‌های امریکایی هستند، شده‌اند. مقامات عراقی بار‌ها گفته‌اند که اجازه نخواهند داد امریکا از خاک این کشور برای مقابله با ایران استفاده کند. عراقی‌ها در ماه‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای کرده‌اند تا امریکایی‌ها را به خروج از کشورشان وادار کنند. حتی پارلمان عراق اخیراً طرحی را برای بازنگری در توافق امنیتی بغداد- واشنگتن در دست بررسی دارد.

حشدالشعبی: دست امریکایی‌ها را قطع می‌کنیم
نیرو‌های امنیتی این کشور هم ادعا‌های ترامپ را بی پاسخ نگذاشتند و واکنش تندی به این لفاظی‌ها نشان دادند. جعفر الحسینی، سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق در گفت‌وگو با شبکه المیادین هشدار داد: «در صورتی‌که واشنگتن تصمیم بگیرد از خاک عراق به سوریه یا ایران تجاوز کند دستانش را قطع خواهیم کرد». الحسینی اظهار داشت که دونالد ترامپ نمی‌تواند هرگز به فکر تعدی علیه ایران از طریق خاک عراق باشد. وی متذکر شد: «گروه‌های مقاومت هرگز برای مدت طولانی منتظر نخواهند ماند که پارلمان عراق مسئله خروج نیرو‌های امریکایی از عراق را یک‌سره کند. نمایندگان پارلمان عراق باید پیش‌نویس قانون خروج نیرو‌های امریکایی از عراق را ارائه کنند». نیرو‌های حشدالشعبی که مخالف جدی حضور نیرو‌های امریکایی در عراق هستند، بار‌ها تهدید کرده‌اند که اگر امریکایی‌ها از خاک عراق خارج نشوند، به زور متوسل می‌شوند. چند روز پیش هم نیرو‌های حشدالشعبی با بستن راه‌های ورودی به موصل از ورود نیرو‌های نظامی امریکا به این شهر جلوگیری کردند. امریکا مخالف قدرت‌گیری حشدالشعبی در عراق است و تلاش می‌کند با حضور طولانی مدت در عراق، با قدرت نیرو‌های بسیج مردمی و ایران مقابله کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار