کد خبر: 944961
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹
نگرانی جهان از خروج امریکا از پیمان موشکی میان‌برد
مناقشه بر سر پیمان موشکی میان‌برد یک روز بعد از تعلیق آن از طرف امریکا، در حال گسترش است. امریکا خواستار مذاکره بر سر یک پیمان موشکی جدید شده که نه فقط روسیه، بلکه چینی‌ها را هم شامل شود، ولی چینی‌ها می‌گویند که مخالف گسترش تعداد کشور‌های عضو INF هستند و پیمان به همین شکل فعلی بین امریکا و چین حفظ شود. روس‌ها پذیرفته‌اند مذاکراتی چند‌جانبه برای تغییر پیمان موشکی شروع شود که به جز روسیه و امریکا، شامل چین، هند، پاکستان و ایران هم بشود. در این میان، اروپاییان که خود را قربانی اصلی رقابت تسلیحاتی پس از فروپاشی INF قلمداد می‌کنند، به دنبال حفظ آن به هر طریق ممکن هستند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «ینس استولنبرگ»، دبیرکل ناتو در مصاحبه با «زد دی‌اف» آلمان بعد از تعلیق پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای تأکید کرد که ناتو هیچ تصمیمی برای استقرار موشک‌های اتمی جدید در اروپا ندارد، ولی تأکید کرده که ناتو مقابل روسیه گزینه‌های مختلفی را در دارد که هنوز خیلی زود است که درباره آن‌ها نتیجه نتیجه‌گیری کند: «ما مجبور نیستیم آنچه را روسیه انجام می‌دهد منعکس کنیم و همچنین تصمیم نداریم سلاح‌های هسته‌ای زمینی جدیدی را در اروپا مستقر کنیم، اما گزینه‌های احتمالی زیاد دیگری داریم.»
‌واکنش دبیرکل ناتو، از یک طرف به روسیه است که گفته در صورت قطعی شدن خروج امریکا از پیمان موشکی از آن خارج خواهد شد و از سویی دیگر، واکنشی به نگرانی فزاینده اروپاییان است که نگرانند در سایه رقابت موشکی آینده، امنیت اتحادیه اروپا چندپاره شده و زمینه فروپاشی اتحادیه اروپایی را فراهم کند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که بعید است توقف اجرای پیمان موشکی باعث گسترش جنگ سرد شود، ولی تأکید کرده که امریکا خط مشی نابودی سیستم کنترل تسلیحاتی را در پیش گرفته است. لاوروف که به قرقیزستان سفر کرده، در سخنرانی خود در دانشگاه اسلاو بیشکک گفت: «من فکر نمی‌کنم که صحبت بر سر توسعه جنگ سرد باشد. دوره جدیدی آغاز شده که یکی از ویژگی‌هایش این است که امریکا خط‌مشی نابودی سیستم کنترل تسلیحاتی را در پیش گرفته و این مسئله جای تأسف دارد.»
وزیر خارجه روسیه تأکید کرده که مسکو قصد ندارد به مسابقه تسلیحاتی کشیده شود، ولی به اقدامات امریکا واکنش مناسب نشان خواهد داد: «ما قصد نداریم به دور جدیدی از مسابقه تسلیحاتی کشیده شویم و رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین هم با صراحت این مسئله را اعلام کرده است، ولی بدون تردید با استفاده از ابزار نظامی- فنی به تهدیداتی که در نتیجه خروج امریکا از پیمان موشکی به وجود می‌آید و در نتیجه طرح‌های آن‌ها برای تولید مهمات هسته‌ای دارای قدرت کم که به عقیده حتی کارشناسان غربی آستانه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را پایین خواهد آورد، پاسخ مناسب خواهیم داد. ما این اقدامات را با استفاده از ابزار و تجهیزات نظامی انجام خواهیم داد که از قبل در بودجه وزارت دفاع روسیه در نظر گرفته شده است.»
«ولادیمیر شامانوف» رئیس کمیسیون امنیت و دفاعی دومای روسیه نیز برای جلوگیری از فروپاشی رژیم کنترل تسلیحات جهانی، گفته که روسیه از ایجاد یک پیمان جدید موشکی دفاع می‌کند، پیمانی که به گفته او علاوه بر روسیه و امریکا شامل کشور‌هایی همچون ایران، چین، هند و پاکستان شود که به این فناوری دست یافته‌اند. او البته تلویحاً این را هم گفته که برای نشاندن امریکا پای میز مذاکره، روسیه باید توانایی خود را افزایش بدهد: «زمانی که امریکا به این نتیجه برسد و ابتکار عمل (آمادگی) را که ما دست کم در ۱۰ سال اخیر داشته‌ایم نشان دهد، در آن صورت آماده خواهیم بود درباره کشور‌هایی که دارای چنین فناوری‌هایی (فناوری‌های ساخت موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد) هستند به توافق برسیم... آن‌ها زمانی آماده می‌شوند که تدابیر متقابل ما در مورد خودشان آماده شده باشد.»

آلمان نگران است
سخنگوی وزارت امور خارجه چین در اولین واکنش به خروج امریکا از INF اعلام کرده بود که پکن مخالف خروج امریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است. سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن مخالفت با الحاق پکن به یک پیمان تسلیحاتی جدید، گفته که کشورش مخالف گسترش تعداد کشور‌های عضو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است و از هر دو طرف می‌خواهد در خصوص پیمان فعلی به توافق رسیده و به تعهدات خود پایبند باشند. در این بین، اروپاییان بیش از همه نگران تبعات خروج امریکا از INF هستند. «وولفگانگ ایشینگر»، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ از اروپا خواسته که پاسخ منسجم و هماهنگی به این مسئله بدهند و گفته که این مسئله مهم است که استراتژِی شناخته شده دوگانه‌ای را به کار ببریم که ترکیبی از اقدامات دفاعی ضروری با یک پیشنهاد مذاکرات جامع باشد. «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان گفته است: «اگر نتوانیم پیمان نابودی موشک‌ها را نجات دهیم، ولی قطعاً باید بتوانیم مانع از آغاز مسابقه تسلیحاتی جدید شویم.» فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تأکید کرده که برای کشور‌های اروپایی بسیار مهم است که پیمان موشک‌های برد متوسط و متوسط حفظ و به‌طور کامل رعایت شود، چرا که این مسئله برای تأمین منافع امنیتی اروپا لازم است. تنها کشوری که آمادگی خود را برای استقرار موشک‌های امریکایی اعلام کرده، لهستان است. در این بین، پارلمان مرکزی آلمان فدرال به روسیه پیشنهاد استقرار موشک‌هایش در اورال را داد، چرا که این راهکار ممکن است باعث نجات پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد شود. به گفته رودریک کیزوتر از حزب دموکرات مسیحی آلمان و رولف موتسنیخ از حزب سوسیال دموکرات آلمان استقرار این سلاح جدید فراتر از اورال، اروپا را از برد موشک ۹М۷۲۹ خارج می‌کند. به گفته این سیاستمداران، این کار اروپا را از خطر یک مسابقه تسلیحاتی جدید محافظت خواهد کرد. آندری کوکوشین، دبیرکل سابق شورای امنیت فدراسیون روسیه می‌گوید: کشور‌های اروپایی نگران پاسخ احتمالی روسیه به خروج امریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و گسترش موشک‌های با برد کوتاه و متوسط امریکایی در اروپا هستند. به گفته او، مشکل این پیمان بر وضعیت حاد روابط ایالات متحده و روسیه متمرکز است، اما ما نباید عامل اروپا فراموش کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار