کد خبر: 944959
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
رونمایی از کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» خاطرات متهم دادگاه میکونوس
مراسم رونمایی از کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» نوشته محسن کاظمی که در برگیرنده خاطرات کاظم دارابی، متهم دادگاه میکونوس است، روز گذشته در حوزه هنری برگزار شد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: عبدالحمید قره‌داغی، مدیر عامل انتشارات سوره مهر در ابتدای این مراسم به معرفی کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» پرداخت و گفت: این اثر خاطرات کاظم دارابی را که سال‌ها در صدر اخبار بوده دربر‌می‌گیرد. آقای محسن کاظمی ۱۱ سال است که مراحل تولید این اثر را پشت سر می‌گذارد و تلاش‌های فراوانی برای به سرانجام رساندن این اثر داشته‌اند. قره‌داغی بیان داشت: کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» ضمن اینکه ساختار داستانی دارد از ارزش پژوهشی و تحقیقی بالایی برخوردار است. با توجه به حجم بالای کتاب، قطع پژوهشی و وزیری برای آن انتخاب شد و امیدوارم بخشی که به ما سپرده شده بود مورد قبول دوستان و علاقه‌مندان قرار بگیرد.
مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری نیز در سخنانی با اشاره به اینکه نگارش تاریخ شفاهی بعد از جنگ جهانی دوم و با نگارش خاطرات سرباز‌ها شکل گرفت، گفت: امروز برای روایت حوادث بزرگ کسی منتظر نمی‌شود و آقای دارابی هم خودش آمد و با محسن کاظمی صحبت کرد و آغازگر انتشار خاطراتش شد. آقای دارابی و سربازان جنگ شاهدان عینی هستند و در زمینه تاریخ شفاهی به لحاظ اعتباری در درجه اول قرار دارند. محسن کاظمی، نویسنده کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» درباره نگارش این خاطرات بعد از چندین سال سکوت راوی گفت: از آقای دارابی تشکر می‌کنم که این ۱۰ سال را صبوری کرد، همان‌طور که ۱۵ سال و دو ماه در زندان‌های آلمان صبوری کرد و همچنین از عوامل سوره مهر متشکرم که چنین فضایی را ایجاد کردند که بتوانیم ۱۰ سال روی یک اثر تمرکز کنیم.
وی اظهار داشت: وقتی این اثر به من سفارش داده شد، نگاه مثبتی به چنین موضوعی نداشتم. سفارش این موضوع از سوی آقای بهبودی بود و ابتدا مقداری با اکراه جلو آمدم و رفته رفته به کار علاقه‌مند شدم. ماجرای دادگاه میکونوس دچار روایت یک‌سویه شده است و می‌توان روایت دیگری از آن ارائه کرد. این کتاب در پی اثبات هیچ امری نیست بلکه روایتی است از شبی سیاه که در برلین رخ داد و بر اثر آن چهار نفر کشته شدند و می‌خواهد به چرایی و چیستی ماجرا نزدیک شود نه اینکه پاسخی داده باشد. کاظم دارابی متهم دادگاه میکونوس نیز گفت: ۴۰۰ صفحه برای من حکم صادر شده بود، اما در هیچ کجای حکم ثابت نشده که من متهم بوده‌ام. رئیس دادگاه در این حکم نوشته ما نتوانسته‌ایم ثابت کنیم کاظم دارابی رهبر این عملیات خرابکارانه است. من ۱۵ سال زندان بوده‌ام.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار