کد خبر: 944946
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با خانم معلم خلاقی که برای دانش‌آموزانش سنگ تمام می‌گذارد
در حالی که بسیاری از معلمان و معاونان دانش‌آموزان‌شان را سوژه کرده‌اند تا لایک و فالوور جمع کنند؛ معلمان دغدغه‌مند دیگری هستند که با همین تکنولوژی موجب رشد دانش‌آموزانشان شده‌اند. «حاتمی» از همین دست معلمان است که می‌تواند الگوی خوبی برای معلمینی باشد که از تغییر نسل جدید گلایه‌مندند. در ادامه گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با وی را بخوانید.
سرویس اجتماعی جوان آنلاین – مهسا گربندی: فضای مجازی پر از فیلم‌هایی است که از دانش‌آموزان گرفته شده و ترس و دعوا‌های معصومانه آن‌ها را مورد تمسخر قرار داده‌اند. مثلاً در یکی از این فیلم‌ها دو دانش‌آموز با هم دعوا کرده‌اند و معلمی که می‌خواهد مشکل را حل کند با گوشی موبایل خود آن‌ها را به سخره می‌گیرد و از این دعوای کودکانه برای کاربران فضای مجازی سوژه‌سازی می‌کند. به نظر نمی‌رسد هدف این معلمان چیزی جزء افزایش تعداد دنبال‌کنندگان صفحه‌شان یا گرفتن لایک باشد. آن‌‎ها کودکان را بازیچه خود کرده و با بازی دادن آن‌ها تاثیر مخربی روی ذهن و روان کودکان می‌گذارند.

در کنار این، معلمانی نیز وجود دارند که لحظاتی از تدریس جذاب و نوین خودشان را به تصویر می‌کشند و با انتشار آن در فضای مجازی به آموزش دانش‌آموزان خود و دیگر کودکان هم‌سن و سال آن‌ها کمک می‌کنند. خانم حاتمی یکی از همین معلمان است و از آنجایی که می‌داند دنیای کودکان به بازی گره خورده تمام مراحل یادگیری دانش‌آموزان کلاسش را با شعر و داستان لذت‌بخش‌تر می‌کند و با استفاده از ابزار ساده، طعم آموزش درس‌ها را برای بچه‌ها شیرین می‌کند. او معتقد است که این نوع تدریس نسبت به آموزش با روش خشک و سنتی تاثیر بیشتر خواهد داشت و این روش تدریس می‌تواند به عنوان الگویی برای دیگر معلمان نیز قرار گیرد.
 
معلمی خوش ذوق در منطقه‌ای محروم
 
خانم حاتمی، معلم جوان ساکن اهواز است که در یک مدرسه دولتی کار می‌کند و ۳ سال می‌شود در روستایی محروم در اطراف اهواز به ۳۶ دانش‌آموز درس می‌دهد. این خانم معلم با اینکه می‌تواند به مدرسه‌ای در شهر منتقل شود، اما به دلیل عشق وعلاقه‌ای که به این روستا پیدا کرده، حاضر است هر روز مسیری طولانی را طی کند تا به دانش‌آموزان این روستا درس بدهد. او درباره هدفش از فیلم گرفتن سر کلاس درس به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «از آنجایی که روش‌هایی برای آموزش به دانش‌آموزان به‌کار می‌گیرم تا مفاهیم را به‌خوبی درک کنند. برخی از همکاران از من خواسته بودند تا از نوع تدریس در کلاس‌مان بگیرم و برایشان بفرستم. از طرفی من در منطقه محروم تدریس می‌کنم که خانواده‌ها از لحاظ سواد بسیار ضعیف هستند و نمی‌توانند کمکی به تمرین دروس بچه‌ها کنند. به‌همین دلیل فیلم‌ها را برای خود بچه‌ها هم می‌فرستادم تا بتوانند با فیلم درس‌شان را تمرین کنند و آن را به‌خوبی یاد بگیرند. به مرور زمان جرقه‌ای در ذهنم زده شد که یک صفحه اینستاگرام داشته باشم و فیلم‌ها را در آن قرار دهم تا دانش‌آموزان و همکاران و هر شخص دیگری که تمایل داشت، فیلم‌ها را در آن صفحه ببیند.»
 
از کلاس درس فیلم می‌گیرم تا کمک درس دانش‌آموزانم باشد

این خانم معلم در پاسخ به این سوال که اگر مدرسه در روستا‌های مناطق محروم است، چطور دانش‌آموزان اینترنت و تلفن همراه هوشمند دارند، می‌گوید: «اینجا منطقه محروم است، اما در هر خانواده بالاخره یک تلفن همراه هوشمند و اینترنت پیدا می‌شود و از این جهت مشکلی نیست.»
 
پیشرفت دانش‌آموزان با روش‌های نوین تدریس

خانم حاتمی درباره اینکه خیلی‌ها تصور می‌کنند که فیلمبرداری در کلاس حواس دانش‌آموزان را پرت می‌کند، اما اینطور نیست، اظهار می‌دارد: «نمرات دانش‌آموزان کلاس من پیشرفت چشمگیری داشته و درس را به‌خوبی یادگرفته‌اند، اگر قرار بود این فیلم گرفتن‌ها باعث حواس پرتی شود که درس را خوب یاد نمی‌گرفتند. از طرفی چینش میز‌های کلاس طوری است که وقتی کسی فیلم می‌گیرد هیچ کدام از دانش‌آموزان پشت سرش قرار ندارند که مثلا حواس‌شان پرت شود یا تخته را نبینند. بار‌ها شده تا در فیلم‌ها به بچه‌ها می‌گویم که این فیلم برای شما گرفته می‌شود، هر سوالی دارید بپرسید تا اگر خواستید در خانه تمرین کنید بهتر متوجه درس شوید.»
 
حاتمی: از سمت اداره آموزش و پرورش تشویق شده‌ام

او در پاسخ به این سوال که مگر استفاده از تلفن همراه و فیلمبرداری در کلاس برای معلمان ممنوع نیست، می‌گوید: «صحبت کردن با تلفن همراه برای معلمان ممنوع است و این مسئله در مدرسه ما نیز رعایت می‌شود. اما درباره فیلم گرفتن از نحوه تدریس که هم می‌تواند الگوی خوبی برای همکاران باشد و هم دانش‌آموزان به‌عنوان تمرین می‌توانند از آن استفاده کنند، نه تنها ممنوعیتی نداریم بلکه چندین بار از سمت اداره آموزش و پرورش نیز تشویق شده‌ایم. از طرفی دو جشنواره درس پژوهی و معماری نوین برگزار می‌شود و خود اداره از ما می‌خواهد تا از نحوه تدریس‌مان یا کار نوینی که در کلاس درس انجام می‌دهیم فیلم بگیریم و برایشان ارسال کنیم و جوایزی نیز برای آن درنظر می‌گیرند.»
 
از کلاس درس فیلم می‌گیرم تا کمک درس دانش‌آموزانم باشد

خانم حاتمی درباره اتفاقات خوبی که بعد از راه انداختن صفحه اینستاگرامش افتاده نیز توضیحاتی می‌دهد و می‌گوید: «از آنجایی که مشخص است که من در یک کلاسی در منطقه محروم کشور تدریس می‌کنم، در همین مدت محدود چند ماهه کمک‌های مردمی برای خانواده این دانش‌آموزان نیز ارسال شد که به دست این خانواده‌ها رساندم.»
 
حاتمی: برای انتشار فیلم‌ها از خانواده‌ها رضایت کتبی گرفته‌ام

این خانم معلم می‌گوید: «برای انتشار فیلم برخی از دانش‌آموزان در اینستاگرام از خانواده‌هایشان رضایت‌نامه کتبی گرفتم، چون خانواده‌ها در این روستا روی دخترانشان حساسیت بسیار زیادی دارند.»

او با اشاره به انتشار فیلم‌های تمسخرآمیزی که برخی از معلمان و معاونان از دعوای دانش‌آموزان مدرسه‌شان می‌گیرند و در فضای مجازی منتشر می‌کنند، می‌گوید: «گاهی بچه‌ها ابزاری برای طنز صفحات مجازی معلمان و معاونان مدرسه می‌شوند تا دقایقی به آن بخندند. اما این بچه‌ها ممکن است که در این سن متوجه نشوند که چه اتفاقی برایشان افتاده، اما بعد‌ها تبعات منفی‌ای برای آن‌ها در جامعه خواهد گذاشت؛ بنابراین باید هر چه زودتر با این عمل برخورد شود تا مانع از آسیب‌رساندن به دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها شوند.»
 
لزوم گسترش استفاده صحیح از تکنولوژی
 
در حالی که بسیاری از معلمان درگیر دغدغه‌های دانش‌آموزان‌شان شده‌اند و برای آموزش و یادگیری بهتر دانش‌آموزان از هر روشی استفاده می‌کنند. معلمان و معاونانی هستند که گوشی تلفن همراه خود را تبدیل به ابزاری برای سوژه کردن دانش‌آموزان‌شان کرده‌اند و دغدغه‌ای جز این کار ندارند؛ بنابراین باید وزارت آموزش و پرورش عملکرد این معلمان را به خوبی رصد و با رفتار ناپسند آن‌ها که دانش‌آموزان را سوژه فضای مجازی کرده‌اند، برخورد شود تا دیگر هیچ معلمی به خود اجازه ندهد تصویر دانش‌آموزش را بدون اجازه در شبکه‌های اجتماعی منتشر و او را دستمایه خنده کاربران شبکه اجتماعی کند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
0
2
عالی هست بزرگوار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
0
2
بسیارعالی موفق باشید خانم معلم خلاق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
0
2
دوست دارم خدا نگهدارتان باشه
سید مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
0
1
بسیار عالی.
اگه امکان داره در مورد نحوه فیلم برداری از تدریس و گذاشتن فیلم را در گروه های مجازی توضیح دهید.
آوینا ممبینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
0
سلام من آوینا ممبینی هستم شما معلم من هستید کلاس سوم سردار بی بی مریم بختیاری

اسم اولش هم هست رهنما
خدیجه بنی نعیمه هستم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
0
0
سلام من خیلی خوشم امد ارزشون یعنی چون که من توی کلاس چهارم درس میخوندم اخه خانم حاتمی درکلاس چهارم تدریسم میداد ممنونن
ر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
0
0
امیدی
اسما شماخته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
0
0
سلام من دانش اموز خانم حاتمی بودم من از ایشون خیلی چیز ها یاد گرفتم خیلی دوسشون دارم من الان به کلاس هفتم میروم اما تا کنون و تا اخر عمر هیچ وقت نام معلم خوبم را از ذهنم پاک نمیکنم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار