کد خبر: 944945
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۴
میزبانی دانشگاه‌ها از «امور کنسولی»
مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی طی ۴۰ سال گذشته حدود ۳۰۰ استاد را برای برگزاری کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی، شرق‌شناسی، ایران‌شناسی و... به کشور‌های مختلف اعزام کرده که تعداد آن جمعاً ۶۰ کرسی بوده است.
ابراهیم مشیریان
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: هم‌اکنون ۵۵ هزار دانشجوی خارجی در کشورمان در حال تحصیل هستند که ۲۷ هزار دانشجو در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم تحصیل می‌کنند. به گفته معاون زبان فارسی و ایران‌شناسی، علاوه بر برگزاری کرسی‌های زبان و ادب فارسی ۲۰۰ دانشگاه در جهان نسبت به تدریس درس زبان فارسی اقدام می‌کنند یا زبان فارسی را تحت عنوان یک رشته تحصیلی دارند.

۱۷ هزار خارجی در قم

باقری، معاون زبان فارسی و ایران‌شناسی گفت: در وزارت علوم با کمک دانشگاه‌ها، استادان و به ویژه دانشگاه پیام‌نور برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا آموزش زبان فارسی را در کنار برگزاری کرسی‌ها و دوره‌های آموزشی به شکل مجازی در سطح عمومی و حتی دریافت مدرک زبان فارسی آموزش دهیم؛ این موضوع با توانمندی علمی و تکنیکی که در دانشگاه‌های داخلی داریم می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

در همین زمینه قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با بیان اینکه ۵۵ هزار دانشجوی خارجی در کشورمان در حال تحصیل هستند، گفت: ۱۰ هزار دانشجوی خارجی در واحد‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند.
حسین سالار آملی تصریح کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول تحصیل هستند، در دانشگاه جامعه‌المصطفی‌العالمیه نیز ۱۷ دانشجوی خارجی حضور دارند.

تبادلات علمی با نخبگان

با حضور دانشجویان خارجی در ایران بخش عمده‌ای از تبادلات ارزی در کشور به‌صورت ثابت افزایش می‌یابد. جذب دانشجویان خارجی به ایران زمینه‌ساز رونق اقتصادی در کشور است و برای افزایش این تعداد تا ۷۵ هزار دانشجو در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است.

ارتقای سطح علمی و فناوری اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌تواند در جذب دانشجویان خارجی به دانشگاه‌های بین‌المللی ایران کمک کند. در همین زمینه بالغ بر هشت اداره امور کنسولی دانشجویان غیر‌ایرانی در دانشگاه‌های کشور تأسیس شده است. توسعه دفتر‌های امور کنسولی دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ایران یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. افزایش تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های معتبر ایرانی، نقش ویژه‌ای را در تبادلات علمی با نخبگان خارجی نیز ایفا می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر