کد خبر: 944924
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۹
شکوفایی اولین‌ها در قلب کهگیلویه و بویراحمد
شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن ظرفیت‌هایی در زمینه‌های گردشگری، صنعت، کشاورزی و گیاهان دارویی سال‌ها در انتظار سرمایه‌گذارانی نشسته بود که با حضورشان در این منطقه فرصت شکوفایی و ظهور توانمندی‌های لنده و مناطق اطرافش را مهیا کنند و حالا بنیاد مستضعفان کار تزریق سرمایه را بر عهده گرفته و قرار است با پرداخت وام به روستاییان راه پیشرفت و توسعه را باز کند.
سيداحمد هاشمى اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: شهرستان قدیمی، کوهپایه‌ای و گرمسیری لنده در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد گرچه قدمتی به وسعت تاریخ دارد، اما محرومیت‌های عمیق و مشکلات زیرساختی تا حد قابل ملاحظه‌ای بر سایر ظرفیت‌ها و استعداد‌های این منطقه سایه افکنده است. با اینکه مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده‌اند که بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی و ارزشمند در شهرستان لنده مربوط به دوره‌های مختلف قبل از میلاد و دوره‌های اسلامی شناسایی شده است، اما حفظ آن‌ها و تبلیغات و سرمایه‌گذاری برای جذب توریست و گردشگر نیازمند ورود بخش‌های مختلف خصوصی و سرمایه‌گذاران دولتی در این منطقه است. لنده، شهر اولین‌هاست و از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های عظیم آن همین بس که بدانیم بیش از یک سوم تولید نفت و ۱۰ درصد آب ایران در این منطقه است. همچنین نخستین مسجد، حسینیه و مدرسه (مکتب خانه) استان نیز در سال ۱۳۳۰ در این شهر تأسیس شده است. شهرستان محروم لنده در حالی از مشکلات، کمبود زیرساخت‌ها و شکاف‌های ایجاد شده از گذشته تاکنون رنج می‌برد که مدتی بود طرح واگذاری این منطقه به عنوان پایلوت و برون رفت از چالش‌های موجود در راستای منویات رهبر معظم انقلاب به بنیاد مستضعفان بر سر زبان‌ها افتاده بود تا اینکه چند روز پیش رئیس بنیاد مستضعفان رسماً وارد استان شد و از سرمایه‌گذاری و حمایت‌های این بنیاد خبر داد.

احیای روستا‌ها با حمایت از روستانشینان

طی روز‌های اخیر بود که رئیس بنیاد مستضعفان در سفر به کهگیلویه و بویر احمد، در دیداری که با نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده داشت، گفت: «۹۰ درصد وام‌های بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان به مردم روستانشین پرداخت می‌شود زیرا پیشرفت و توسعه یک منطقه مستلزم پیشرفت و آبادانی روستا‌های آن منطقه است و با توجه به ظرفیت‌های این مناطق و آمادگی روستانشینان برای ایجاد تحول و توسعه در مناطق خود، می‌توان حمایت‌های خوبی از آن‌ها داشت تا به اهداف خود برسند.» محمد سعیدی‌کیا یکی از مهم‌ترین اهدافی که بنیاد علوی در مناطق محروم دارد را فراهم کردن بستر برای ورود مردم به انجام کار‌های مشارکتی و پای کار بودن آن‌ها برای توسعه شهر و آبادانی روستا‌های خود عنوان کرد. کاری که این فرصت را به وجود می‌آورد تا از ظرفیت مردم برای محرومیت‌زدایی استفاده شود. وی تصریح کرد: «در بازرسی‌های به عمل آمده از روستای موگرمون پل دره وحدت که باعث قطع ارتباطی ده روستا در هنگام بارندگی می‌شود، بنیاد علوی به تنهایی برای ساخت پل اقدام کرد.» سعیدی‌کیا با اشاره به معدن گچ و فسفات روستای «قیام» شهرستان لنده نیز گفت: «مدیران اطلاعات مربوط به این معدن را به صورت دقیق بررسی و در اختیار دفتر بنیاد علوی قرار دهند تا در اولین فرصت هدلینگ‌های مربوطه ورود پیدا کنند.» رئیس بنیاد مستضعفان کشور خطاب به اداره بنیاد مسکن، تأکید کرد: «با توجه به اینکه شهرستان لنده در زمینه گردشگری دارای ظرفیت‌های بالایی است یک روستا تحت عنوان روستای پایلوت علوی انتخاب و زیرساخت‌های گردشگری در این روستا ایجاد شود.»

آماده باش برای پیشرفت و توسعه

حالا همه در کهگیلویه و بویر احمد در آماده باش هستند تا با ورود بنیاد مستضعفان و همراهی این نهاد انقلابی مشکلاتشان را یکی پس از دیگری رفع و زمینه‌های توسعه را نیز مهیا کنند. در همین رابطه استاندار کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهم‌ترین وظایفی که مسئولان برعهده دارند توجه به معیشت پایدار مردم است که برای تحقق این امر باید از ظرفیت بنیاد مستضعفان در تسریع روند توسعه استفاده کنیم، خطاب به مدیران استانی و شهرستانی، می‌گوید: «در چارچوب قانون و با یک برنامه‌ریزی منسجم و دقیق پروژه‌هایی که زمینه توسعه را در استان و به تبع آن در شهرستان لنده فراهم می‌کنند را احصاء کرده و هر جایی که احساس نیاز شد از ظرفیت بنیاد علوی و مستضعفان برای تسریع در اجرای آن‌ها استفاده شود.» علی‌محمد احمدی با اشاره به اینکه در پروژه مهم پل روستای «تراب» که شهرستان لنده را به مرکز استان وصل و از بن بست خارج می‌کند احتیاج به حمایت داریم ادامه می‌دهد: «این شهرستان در زمینه گردشگری از ظرفیت بالایی برخوردار است که نیاز به حمایت همه جانبه دولت و بنیاد علوی دارد. همچنین در زمینه تولید عسل دارایی پتانسیل‌های بالایی است که نیاز به مستقر شدن هلدینگ صنایع غذایی دارد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا موسایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
0
0
سلام وخسته نباسیذ
لطفا برای کرففتن وام راهنمایی کنید.کجا ـ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار