کد خبر: 944921
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۹
قبل از انقلاب اسلامی تنها ۵۵ هزار تخت بیمارستانی در سراسر کشور وجود داشت که این رقم بعد از ۴۰ سال تلاش در حوزه بهداشت و درمان به ۱۴۸ هزار تخت افزایش یافته است
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: تا قبل از بهمن ۵۷ ایران در حوزه بهداشت و درمان هیچ نداشت. حتی ۳۰ درصد پزشکان آن دوره نیز از کشورهایی، چون بنگلادش، فیلیپین، هند و پاکستان وارد می‌شدند. اما امروز بعد از چهل سال تلاش بی‌وقفه سربازان انقلاب، نه تنها دیگر در هیچ کجای کشور نیازی به حضور پزشکان خارجی نیست، بلکه امروزه خارجی‌ها از ۵۳ کشور جهان نیز برای درمان به ایران می‌آیند. چرا که اکنون ایران در زمره سه کشور پیشرو در پیوند مغز استخوان قرار دارد و دارای رتبه سوم درمان ناباروری، رتبه چهارم پیوند اعضاء، رتبه هفتم در تولید داروی بیماری‌های خاص و رتبه چهارم در درمان ژنتیک در جهان است. علاوه بر این هر کدام از شهر‌های یزد، لاهیجان، تویسرکان و ... هم از ظرفیت تبدیل شدن به قطب درمانی خاصی در کشور برخوردارند. لازم به ذکر است که طی این ۴ دهه ۵۵ هزار تخت بیمارستانی سراسر کشور با افزایش ۳ برابری به ۱۴۸ هزار تخت رسیده است.

در حالی هر روز از هر گوشه و کنار کشور خبر‌های مسرت بخشی درباره موفقیت‌های متعدد پزشکی و درمانی به گوش می‌رسد که تا پیش از انقلاب اسلامی، ایران کشوری عقب مانده در زمینه بهداشت و درمان شناخته می‌شد. کشوری که حتی برای درمان ساده‌ترین بیماری‌ها هم وابسته به کشور‌های اطراف بود و بیش از ۳۰ درصد پزشکان آن از کشورهایی، چون بنگلادش، فیلیپین، هند و پاکستان وارد می‌شدند. همچنین تا قبل از بهمن ۵۷ تنها ۵۵ هزار تخت بیمارستانی در سراسر کشور وجود داشت که با توجه به نیاز درمانی مردم بسیار ناچیز بود. از این رو هر روز جان تعداد بسیاری از مردم در نبود چنین خدماتی به خطر می‌افتاد. همین موضوع باعث شده بود که میانگین عمر مردم تنها ۵۵ سال باشد. اما بعد از انقلاب اسلامی، انقلابی بزرگ در زمینه بهداشت و درمان رخ داد. به طوری که طی این ۴۰ سال تعداد تخت‌های بیمارستانی با افزایش ۳ برابری به ۱۴۸ هزار تخت رسید. همچنین با رشد ۱۰ برابری تعداد پزشکان، اکنون ایران بیش از ۱۵۰ هزار پزشک عمومی و متخصص دارد که همین موضوع منجر به افزایش میانگین طول عمر مردم از ۵۵ سال به بیش از ۷۶ سال شده است. لازم به ذکر است که اکنون بیماران برای درمان از ۵۳ کشور جهان به ایران می‌آیند. چرا که ایران توانسته است جزو کشور‌های برتر در زمینه جراحی قلب دنیا قرار بگیرد و در زمینه چشم پزشکی هم بانک قرنیه ایران جزو یکی از بهترین بانک‌های دنیا است که در کمتر از ۲۴ ساعت می‌تواند قرنیه مورد نیاز بیمار را آماده کند.

تبدیل استان‌ها به قطب درمانی

مضاف بر آنچه گفته شد، شهر‌های دارای بیمارستان ۳۷ درصد بوده که اکنون با وجود افزایش شهر‌ها به میزان ۳ برابر ۹۷ درصد شهر‌ها بیمارستان دارند. همچنین ایران اکنون در زمره سه کشور پیشرو در پیوند مغز استخوان در جهان است و در درمان ناباروری رتبه سوم جهان و در ارتوپدی و پیوند اعضاء رتبه چهارم را دارد. علاوه بر این ایران رتبه هفتم در تولید داروی بیماری‌های خاص، رتبه چهارم در درمان ژنتیک را به خود اختصاص می‌دهد و جزو پنج کشور برتر جهان در کاشت حلزون شنوایی است. دستاورد‌هایی که تنها به یک شهر و یک استان ختم نمی‌شود و هر استانی به خودی خود می‌تواند به قطب درمانی بزرگی تبدیل شود. در این خصوص می‌توان به استان یزد اشاره کرد که به عنوان قطب درمان ناباروری زوج‌ها در سطح خاورمیانه شهرت دارد و سالانه پذیرای بیش از ۱۲ هزار زوج از سراسر دنیا است. علاوه بر این شهرستان تویسرکان در استان همدان نیز با ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز و استفاده از ظرفیت‌های متنوع علمی و پژوهشی، می‌تواند به قطب درمان بیماری‌های اعصاب و روان در استان همدان تبدیل شود. سیده شکوفه صفاری مدیر بخش اعصاب و روان بیمارستان ولی عصر (عج) تویسرکان با تأیید مطالب فوق می‌گوید: «به دنبال افزایش تخت‌های بیمارستانی ویژه اعصاب و روان در تویسرکان و تجهیزات نوین در این زمینه هستیم.» همچنین استان هرمزگان هم با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد می‌تواند به عنوان قطب درمان سرطان در آینده‌ای نه چندان دور معرفی شود. در این خصوص فریدون همتی استاندار هرمزگان بیان می‌کند: «افزایش تجهیزات و ایجاد فضا‌های درمانی باعث ارتقا خدمات تخصصی درمانی می‌شود که طبق گزارش پزشک این مرکز روزانه ۲۰۰ بیمار سرطانی در این مرکز پرتودرمانی می‌شوند.»

انقلاب درمانی استان‌ها با پیروزی انقلاب

استان لرستان هم بعد از چهل سال سازندگی اکنون به گفته متولیان ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به قطب تولید داروی کشور را دارد. در این راستا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان می‌گوید: «اکنون بیش از ۵۰۰ قلم دارو در کارخانه‌های داروسازی لرستان تولید می‌شود.» محمدرضا صفی‌خانی تأکید می‌کند: «قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حتی یک‌قلم دارو هم در لرستان تولید نمی‌شد، اما در چهل سالگی انقلاب تنها در داروسازی اکسیر بروجرد ۱۸۶ قلم داروی انسانی تولید و به ۲۰ کشور جهان صادر می‌شود.» مضاف بر استان لرستان در استان گیلان و شهر لاهیجان هم با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب این منطقه و ورود سالانه هزاران گردشگر، مسئولان تصمیم به توسعه درمانی این منطقه گرفته‌اند. اتفاقی که قرار است با جذب پزشکان متخصص و افزایش تخت‌های بیمارستانی رخ دهند و لاهیجان را به منطقه‌ای توریستی درمانی تبدیل کند. لازم به ذکراست که به زودی بیمارستان بخش خصوصی میلاد لاهیجان بهره‌برداری می‌شود و بیمارستان پیروز نیز در این شهرستان در حال ساخت است که با بهره‌برداری از این مراکز درمانی، بیش از ۴۰۰ تخت به تخت‌های بیمارستانی لاهیجان افزوده می‌شود. به رغم اینکه توسعه بهداشتی و درمانی فقط به همین چند شهر منتهی نمی‌شود و در تمام استان‌ها در حال وقوع است، اما با همین چند مثال هم می‌توان به دستاورد‌های با ارزش انقلاب اسلامی در زمینه بهداشت و درمان پی برد. دستاورد‌هایی که حتی زیرساخت آن‌ها هم تا قبل از بهمن ۵۷ تأمین نشده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار