کد خبر: 944919
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۴
حاشیه‌ای بر انتشار خاطرات آیت‌الله حاج آقا نصرالله شاه‌آبادی
محمدرضا کائینی
سرویس تاریخ جوان آنلاین: خاطرات عالم مجاهد و خدوم آیت‌الله حاج آقا نصرالله شاه‌آبادی (قده) در زمره واپسین منشورات مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه به شمار می‌رود. جلد نخست این اثر که به همت حجت‌الاسلام سیدحسین کشفی نواده آیت‌الله نشر یافته است، مقدمه‌ای در صدر خویش دارد که چندوچون پردازش این صحیفه ارجمند را نشان می‌دهد. در بخش‌هایی از این دیباچه آمده است:

«در هر صفحه‌ای از کتاب پر برگ تاریخ به تصویر انسان‌های والایی برمی‌خوریم که هر یک با اعمال خویش، نامی نیک از خود به یادگار گذاشته‌اند که با گردش روزگار از کتاب‌ها و خاطره‌ها محو نخواهد شد و غبار نسیان بر آن نخواهد نشست. بررسی زندگانی این مردان نامور گیتی همواره روشنی بخش راه پر پیچ و خم حیات دانش دوستان و سرلوحه زندگی آیندگان است.

یکی از این ناموران و فرهیختگان، عالم عامل و فقیه کامل، چهره محبوب و آشنا و فقیه مردم دوست، حضرت آیت‌الله حاج آقا نصرالله شاه‌آبادی است که مجاهدات علمی و عملی وی در فراز و فرود‌های موقعیت‌های اجتماعی از یکسو و رشد و نمو ایشان در بیت فقاهت، عرفان، معنویت و تحصیل در حوزه‌های علمیه تهران، قم و نجف و ارتباط نزدیک با امام خمینی و آیت‌الله‌العظمی خویی و سایر اعلام حوزه‌های علمیه (قدس الله اسرارهم) و همچنین حضور در مبارزات علیه رژیم پهلوی و نقش مؤثر در تشکیل کمیته انقلاب اسلامی جهت ساماندهی امور انقلاب و کمک‌رسانی در هشت سال دفاع مقدس از سوی دیگر، سبب شده است آیت‌الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی گنجینه‌ای از خاطرات شنیدنی و ارزشمند باشند. از این رو برای ماندگار شدن این گنجینه ارزشمند بر آن شدم تا خاطرات ایشان را ضبط و تنظیم و تدوین کنم.

ابتدا مصاحبه‌های مختلف معظم‌له را جمع‌آوری نمودم که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
۱) مصاحبه با مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
۲) مصاحبه با مرکز پژوهش‌های صداوسیما
۳) مصاحبه با مرکز اسناد انقلاب اسلامی
۴) مصاحبه با مجموعه حدیث سرو
۵) مصاحبه با مؤسسه شمس‌الشموس

هر چند مجموع این مصاحبات قابل ملاحظه بود، اما مطالب بسیاری به‌خصوص در باب نیای پدری و مادری و نیز مرحوم آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه‌آبادی (قدس‌سره) بیان نشده بود، لذا طی جلسات متعدد با معظم له و نیز در اثنای مجلس و سفر‌ها نواقص و ابهامات مصاحبات برطرف و تکمیل شد. تمامی این جلسات را نیز ضبط نموده‌ام که مجموع آن‌ها شامل صد‌ها فایل صوتی شده است. جا دارد از حضرت آیت‌الله شاه‌آبادی تقدیر و تشکر کنم که در این سال‌ها با روی باز مرامی پذیرفتند و به سؤالاتم پاسخ می‌دادند. کار تدوین را با برادر عزیزم حجت‌الاسلام مجتبی فرخ فال آغاز کردم و اگر زحمات و همراهی و همدلی وی نبود کار به نتیجه نمی‌رسید.

گردآوری اسناد و تصاویر از دیگر تلاش‌های همزمان برای تشکیل مصاحبات بود که در مجموع بیش از ۵۰ آلبوم از بستگان، دوستان و آشنایان آیت‌الله شاه‌آبادی شامل اسناد و تصاویری ناب و منتشر نشده از علمای اعلام بود. همچنین کوشش شد مصاحبات مستندسازی شود و حاصل آن تحقیقاتی است که به‌صورت پانوشت‌ها درج شده است. مواردی که با رمز (ش) در پانوشت ذکر شده، نقل مستقیم کلمات حضرت آیت‌الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی است که برای تکمیل و استدراک در پانوشت درج شده است. لازم به ذکر است القاب اشخاص در کل کتاب مطابق گویش آیت‌الله شاه‌آبادی درج گردیده است و برای حفظ حلاوت گفتار معظم له از افزودن تعابیر احترامی رایج نظیر آیت‌الله‌العظمی و... احتراز شد. امید آنکه بیوتات آیات عظام، عذر ما را بپذیرند. این کتاب، جلد اول از خاطرات آیت‌الله شاه‌آبادی است و شامل بخش نیاکان و زندگی معظم له تا ورودشان به تهران در سال ۱۳۴۹ ش. است و به علت حجم زیاد مطالب، بقیه خاطرات معظم له در سال‌های حضورشان در تهران و فعالیت‌های دینی، اجتماعی و انقلابی در جلد دوم خواهد آمد. ان شاءالله.

در اینجا وظیفه می‌دانم از رهنمود‌های حضرت آیت‌الله حاج‌آقا نورالله شاه‌آبادی در تکمیل و تنظیم خاطرات تقدیر و تشکر نمایم. همچنین از همه فضلا و عزیزانی که در بسامان رسیدن این اثر تلاش و همراهی کرده‌اند، تشکر کنم؛ از جمله از حضرات آقایان حجج اسلام علیرضا نخبه (مسئول بخش خاطرات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی- دفتر قم)، رضا مختاری (مدیر مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه)، ناصرالدین انصاری قمی، محمدجواد شعبانی مفرد، مصطفی مشهدی، عبدالکریم عرشی (تهیه‌کننده مستند حدیث سرو)، نادر برقی و سرکارخانم زهره شاه‌آبادی که در بخش‌های مختلف کتاب متحمل زحمات زیادی شده‌اند. همچنین از افاضل بزرگوار حجج اسلام مجتبی فرخ فال و سیدعلی کشفی سپاسگزاری ویژه می‌کنم که در بخش تدوین و تنظیم مصاحبات و اسناد زحمات بسیاری کشیدند. لازم می‌دانم از والدین گرامی‌ام حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدمحمد کشفی و سرکار خانم فاطمه شاه‌آبادی و نیز حجت‌الاسلام و‌المسلمین حاج شیخ محمدرضا شاه‌آبادی به سبب همراهی و همدلی‌شان در به ثمر رسیدن این اثر و از بیوت روحانی و شاه‌آبادی به ویژه آقایان حاج عباس شاه‌آبادی، حاج احمدرضا شاه‌آبادی و حاج سید فخرالدین روحانی که در بخش اسناد و تصاویر کمک شایانی نمودند، تقدیر و تشکر می‌کنم.»

زنده‌یاد آیت‌الله حاج آقا نصرالله شاه‌آبادی نیز در آغاز این مجموعه دیباچه‌ای کوتاه دارد که نمادی از نگاه خداباورانه وی به حیات است:
«زندگی هر انسانی پر از فراز و نشیب‌ها و پیروزی و شکست‌ها و نعمات و ابتلائات است. آنچه در تمامی این مراحل موجب آرامش است خداباوری است. همه ما وظایفی عرفی و شرعی داریم که باید انجام دهیم. اما گرداننده زندگی و روزی رسان خداوند متعال است. حقیر در طول دوران زندگی‌ام، از سال‌های سخت فقدان مرحوم پدرم تا تحصیل در حوزه نجف اشرف و ازدواج و... با تمام وجود لمس کرده‌ام که زندگی من به دست حضرت حق تعالی است و غرض مهم از بیان خاطرات زندگی‌ام انتقال این معنی به همه خوانندگان به ویژه جوانان عزیز بوده است. از همه کسانی که در تدوین، تحقیق و نشر این اثر وزین مشارکت داشته‌اند به‌خصوص نور چشمی حجت‌الاسلام سیدحسین کشفی، تشکر و تقدیر می‌نمایم و از خداوند متعال توفیقات روزافزون برای آنان خواستارم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار