کد خبر: 944916
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
سرنوشت 600 خودروی قاچاقی که قرار بود 3 سال پیش تعیین‌تکلیف شوند
اگر درباره 600 خودروی قاچاق، مطالبه آتش زدن آنها وجود دارد، اما درباره 12 هزار خودروی اخیر باید حق و حقوق خریداران مشخص شود.
جوان آ‌نلاین: سرنوشت حدود 600 خودرویی كه از چند سال پیش به‌عنوان خودروهای مكشوفه قاچاق در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیكی است، نامعلوم مانده است؛ این خودروها نه خریدار خارجی دارند و نه حكم قانونی درباره امحای آنها اجرا می‌شود.خودروهای مرسدس بنز، هیوندایی، تویوتا، پورشه و لامبورگینی از جمله خودروهایی بودند كه به صورت قاچاق وارد كشور شده بودند و دو سال قبل قرار شد آتش زده شوند، اما همچنان در انبارها خاك می‌خورند و طبیعی است كه بخشی از قطعات آنها اكنون دیگر غیرقابل استفاده باشد. در یك سال اخیر هم عده‌ای در دوره ممنوعیت ثبت سفارش، به طور غیرقانونی اقدام به واردات خودرو كردند كه تعداد آنها حدود 13 هزار خودرو است و هم‌اكنون این خودروها در انبارهای گمرك قرار دارد؛ اما از آنجا كه بخش زیادی از این 13 هزار خودرو از سوی شركت‌های واردكننده، به مردم پیش‌فروش شده و پول آنها گرفته شده، قطعا سرنوشت این 12 هزار خودرو با آن 600 خودرویی كه به طور قطعی قاچاق محسوب می‌شدند، تفاوت دارد. اگر درباره 600 خودروی قاچاق، مطالبه آتش زدن آنها وجود دارد، اما درباره 12 هزار خودروی اخیر باید حق و حقوق خریداران مشخص شود.
 
 چرا خودروهای قاچاق آتش زده نشد؟
آتش زدن خودروهای لوكس قاچاق اولین بار سال 1395 مطرح شد. در مردادماه 1395 قرار بود 13 بنز و پورشه قاچاق به ارزش روز 14 میلیارد تومان آتش زده شود اما در حالی كه همگان منتظر امحای خودروهای قاچاق بودند، به دلایل نامعلومی این اتفاق نیفتاد و فقط در چند نقطه از تهران و شهرستان‌ها، كالاهای قاچاق كم‌ارزش آتش زده شد كه البته در جای خود اقدام رو به جلویی محسوب می‌شد.
این‌كه خودروهای قاچاق،‌ امحا نشدند شاید به خاطر فضاسازی‌ها نسبت به امحای آنها بود. 
در آن زمان برخی درباره امحای ۱۳ خودروی قاچاق گفتند كه صدور و فروش آنها به خارج و صرف پول در راه مبارزه با قاچاق بهتر از آتش زدن آنهاست. در همین راستا قاسم خورشیدی، سخنگوی وقت ستاد مبارزه با قاچاق كالا درباره 13 بنز و پورشه قاچاق كه قرار بود امحا شود، گفته بود: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیكی چهار ماه فرصت دارد این خودروها را صادر كند و طبیعتاً بعد از طی این مدت اگر برای این خودروها مشتری پیدا نشود، امحا می‌شود.
بنابراین به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیكی مهلت داده شد تا این خودروها را صادر كند، اما صدور آنها ممكن نشد و سال96 هم بحث واگذاری این خودروها به سفارتخانه‌های ایران در خارج از كشور مطرح شد كه این موضوع هم از جانب وزارت خارجه تكذیب شد؛ بنابراین نه خبری از صادرات خودروهای قاچاق شده و نه این خودروهای قاچاق، امحا شده‌اند.
لازم به ذكر است، امحای خودروهای قاچاق حكم قانونی هم دارد؛ زیرا طبق آیین‌نامه اجرایی مواد 56 و 57 قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز، امحای كالاهای قاچاق در صورت عدم امكان صادرات آنها الزامی است.

 خودروهای قاچاق خریدار ندارد
در جدیدترین موضع‌گیری درباره سرنوشت خودروهای قاچاق، شنبه این هفته مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیكی گفت: خودروهای قاچاق خریدار برای صادرات ندارد.
به گزارش فارس، جمشید قسوریان جهرمی در مورد خودروهای قاچاق متروكه عنوان كرد: سال گذشته تعدادی از خودروهای قاچاق صادرات شد و آمار جدیدی در سال جدید وجود ندارد، زیرا كشورهای دیگر محدودیت نداشته و مدل‌های جدید می‌آیند و به لحاظ قیمتی نیز برای آنها ارزش چندانی ندارد؛ به همین دلیل مشتری برای آن  نیست. مگر آن‌كه به شرط قطعه شدن تحویل بگیرد یا به صورت جمعی نسبت به فروش آن اقدام شود.
وی در پاسخ به این‌كه كدام ارگان باید درباره خودروهای قاچاق تصمیم‌گیری كند، گفت: در بحث قاچاق مجموعه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و سازمان‌هایی كه عضو آن هستند، نظر می‌دهند؛ البته باید شرایط كشور در نظر گرفته شود.
جهرمی در خصوص این‌كه مصلحت چیست، مگر قرار نبود كالاهای قاچاق منهدم شوند، گفت: قانون تصریح كرده این كالاها صادر شوند و اگر نشد انهدام. منتهی در شرایط كشور و تشدید تحریم‌ها شاید بخشی از آن به صورت قطعه فروخته شود، البته هنوز پیشنهاد آن را ندادیم و در حال بررسی هستیم. در ستاد تصمیمی برای این موضوع گرفته نشده است. این مباحث به همفكری، بررسی و جمع‌بندی نیاز دارد.

 كشف خودروی 24 میلیاردی
عدم برخورد جدی با خودروهای قاچاق، سبب تكرار این پدیده شده به طوری كه ۲۴ مهر امسال یك خودرو لامبورگینی قاچاق در شیراز به قیمت 24 میلیارد تومان كشف شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده انتظامی فارس گفت: این خودرو به همراه یك دستگاه یدك‌كش در محدوده حوزه استحفاظی كلانتری ۱۵ قصرالدشت شناسایی و توقیف شد.
وی بیان كرد: ماموران در بازرسی از خودرو و مدارك متوجه شدند كه این خودرو از طریق مبادی غیرقانونی وارد كشور شده است. ارزش این خودروی قاچاق ۲۴۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

 قول امحا داده نشد
19 شهریور امسال هم رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز از مشخص شدن سازوكار «امحای خودروهای قاچاق» در جلسه كارگروه تخصصی این موضوع خبر داد.
به گزارش تسنیم، علی مؤیدی در خصوص برخی انتقادات درباره بر زمین ماندن فرمان رهبری در خصوص امحای كالاهای قاچاق به‌خصوص خودروهای لوكس قاچاقی كه چند سالی است كشف‌شده و در پاركینگ‌ها توقیف‌شده و هیچ دستگاهی پاسخ روشنی به چرایی امحا نشدن این خودروها نمی‌دهد، اظهار كرد: ما نمی‌توانیم بگوییم فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر روی زمین‌مانده چراكه همه، سرباز آقا و مقلد ایشان هستیم و قطعا دستور ایشان برای ما یك دستور ولایی است.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز افزود: البته بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در جلسه كارگروه تخصصی این موضوع، نحوه سازوكار امحای آن دسته از خودروهایی كه قرار است امحا شوند بررسی و تدوین شده و چگونگی اجرایی كردن منویات حضرت آقا مشخص شود. 
وی در پاسخ به این سؤال كه آیا تا پایان سال جاری، شاهد امحای خودروهای قاچاق كه مدت‌هاست هیچ‌یك از دستگاه‌های مسؤول حاضر به امحای آنها نشده‌اند، خواهیم بود، گفت: من قول امحای خودرو نمی‌دهم ولی فرمان آقا همین الآن در حال اجراست و این‌كه چند درصد اجرایی می‌شود بحث دیگری است و دوستان توجه ویژه‌ای به فرامین رهبر معظم انقلاب دارند.

 سازمان اموال تملیكی پاسخ دهد
سعید احمدخانی، مدیر روابط عمومی گمرك ایران در این باره تاكید كرد: مسؤولیت رسیدگی به پرونده خودروهای قاچاق، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیكی بوده و گمرك مجری دستورات دولت است.
وی افزود: 13 هزار خودروی قاچاق در گمرك وجود دارد كه حدود 6400 خودرو بدون ثبت سفارش وارد شدند.
احمدخانی اضافه كرد: در خصوص 13هزار خودروی قاچاقی كه در گمرك قرار دارد حدود ده هزار شاكی دارد و طبق اعلام قوه قضاییه باید این اموال به مردم تحویل شود و رسیدگی به این پرونده‌ها در ارجحیت است.
​​​​​​​
 سازمان تعزیرات باید حكم دهد
روابط عمومی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز هم به خبرنگار ما اعلام كرد كه اگر سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیكی نتواند خودروها را صادر كند دوباره باید با تأیید مقامات قضایی و سازمان تعزیرات حكومتی اختیار آن را به ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز بسپارد كه در آن صورت آنها را آتش خواهیم زد و امحا می‌كنیم. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار