کد خبر: 944848
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، گفت: از طرف صندوق توسعه ملی منابع خوبی به بخش کشاورزی تزریق می‌شود، به طوریکه ۱۸ هزار میلیارد تومان در سطح کشور به این منظور اختصاص یافته است که سهم استان از آن، ۸۸۰ میلیارد تومان است که تا چند روز آینده از این منابع استفاده خواهد شد.

اکبر فتحی  در نشست خبری با موضوع " تبیین دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی" اظهار کرد: آموزش و ترویج کشاورزی در سطح روستا و عرصه تولید از جمله ماهیت اصلی سازمان کشاورزی است که در این راستا رسانه‌ها کمک شایانی به ما می‌کنند.

وی با ارائه شرایط بخش کشاورزی در آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: استان آذربایجان‌شرقی دارای یک میلیون ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۸۰۰ هزار اراضی غیر کشت، ۴۲۰ هزار کشت آبی محض و نیمه آبی ،۱۲۰ هزار هکتار سطح باغات و ۷ میلیون واحد جمعیت دامی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: تولیدات بخش کشاورزی استان ۵ میلیون تن بوده که 3 میلیون از آن به بخش زراعی و یک‌میلیون آن مختص به بخش باغی و یک‌میلیون تن محصولات دامی است.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری و هدایت بخش برعهده سازمان است، یادآور شد: بالای ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد.

فتحی با تاکید بر اینکه در اکثر محصولات کشاورزی  میزان تولیدات همیشه مازاد بر نیاز مصرف است، گفت: سطح زیر کشت در مقایسه با گذشته نه تنها افرایش نیافته است بلکه به خاطر مشکلات در حوزه دریاچه ارومیه با کاهش سطح زیر کشت نیز روبه‌رو بودیم.  

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه افزایش تولید ناشی از افزایش عملکرد در واحد سطح است، از این‌رو به جای رشد افقی، رشد عمودی  داشتیم و  عملکرد در واحد سطحی و حجمی با افزایش روبه‌رو شده است که  این موضوع با تلفیق دانش و تکنولوژی با دانش بومی محقق شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: توان بخش خصوصی در پهنه‌بندی، شرکت‌های فنی، مهندسی و کلینیک‌های گیاه پزشکی استفاده شده و در سطح روستاها استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پشتیبانی‌های لازم در راستای ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی و اصلاح‌ آبیاری و اجرای شبکه‌های درجه سوم و چهارم در سطح مزارع شده است، افزود: اخیراً اقدام بهنژادی و بهزراعی در سطح دامی انجام گرفته است.

فتحی ابراز کرد: خط اعتباری مکانیزاسیون در استان از منابع خوبی در بخش کشاورزی روبه‌رو شده است، از این‌رو میزان سهمیه استان در زمینه جذب منابع خط اعتباری مکانیزاسیون به ۱۷۰ درصد رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه در طول 3 سال اخیر کل شبکه‌های آبیاری ۲۶ هزار هکتار بود ولی الان به ۵۶ هزار هکتار رسیده است، خاطرنشان ساخت: این  میزان افزایش در 3 سال اخیر اتفاق افتاده است.

فتحی، از جمله دیگر اقدام‌های مهم که در گذشته مغفول مانده بود را  پیشنهاد منابع تسهیلاتی برای احیای باغ، اصلاح باغات و گیاهان دارویی برشمرد و گفت: در رابطه با تنطیم بازار و فرآوری  از ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی،3 میلیون و ۶۰۰ هزار تن ظرفیت برای فرآوری محصولات فراهم شده است تا از طریق کارخانجات تبدیلی و توسط بخش خصوصی پیش رود.

وی خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد تسهیلات در بخش اشتغال پایدار کشاورزی جذب شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: از طرف صندوق توسعه ملی منابع خوبی به بخش کشاورزی تزریق می‌شود، به طوریکه  ۱۸ هزار میلیارد تومان در سطح کشور به این منظور  اختصاص یافته است که سهم استان از آن، ۸۸۰ میلیارد تومان است که تا چند روز آینده از این منابع استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بخشی از تامین نهاده‌های کشاورزی صنعت طیور وابستگی به خارج از کشور وجود دارد، گفت:  با وجود تمام محدودیت‌ها و جنگ اقتصادی، وزارتخانه پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و نهاده‌های مورد نیاز تامین شده است.

فتحی متذکر شد: با توجه به اینکه منابع غذایی را جزو تحریم نمی‌دانند ولی عملاً در تحریم هستیم، در حالی که خوشبختانه از طریق پیش‌بینی‌های لازم نهاده‌های مورد نیاز به اندازه کافی تامین شده است.

وی در رابطه با پروژه‌های مدنظر برای افتتاح در دهه فجر، گفت: ۷۵ پروژه با  ۱۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در زیربخش‌های مختلف دام و طیور و سیستم‌های نوین افتتاح خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر