کد خبر: 944835
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱
در حالی که عراقی‌ها آماده می‌شوند چه از طریق قانونی و چه از طریق ابزار‌های دیگر امریکایی‌ها را از کشورشان اخراج کنند، دونالد ترامپ می‌گوید نیرو‌های نظامی امریکا در عراق خواهند ماند تا «کمی حواس‌شان به ایران باشد.»
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ اواخر شب گذشته به رسانه‌های امریکا گفت: قصد ندارد نیرو‌های نظامی امریکا را از عراق خارج کند.
وی افزود: «ما برای ساخت این پایگاه [در عراق]هزینه هنگفتی کرده‌ایم. می‌خواهیم آن را حفظ کنیم. یکی از دلایلی که می‌خواهم نگهش دارم، این است که می‌خواهم کمی حواس‌مان به ایران هم باشد، چون ایران یک مشکل واقعی است». او در پاسخ به این سؤال که آیا این به آن معنی است که امریکا قصد حمله به ایران را دارد، گفت: «نه. دلیلش این است که می‌خواهم بتوانیم ایران را تحت نظر داشته باشیم. تنها چیزی که می‌خواهم، این است که بتوانیم [ایران را]تحت نظر داشته باشیم. ما در عراق یک پایگاه نظامی باورنکردنی و گران ساخته‌ایم. این پایگاه کاملاً برای اینکه بخش‌های مختلف خاورمیانه پر از دردسر را زیر نظر داشته باشیم، مناسب است. این چیزی است که خیلی‌ها درک نمی‌کنند. می‌خواهیم تحت نظر داشته باشیم و کاملاً رصد کنیم که اگر دردسری درست شد، اگر کسی خواست سلاح اتمی یا چیز‌های دیگر تولید کند، ما قبل از اینکه این کار را کنند، متوجه شویم.»
این اظهارات ترامپ در حالی است که عراقی‌ها طی چند هفته اخیر تحرکات خود را افزایش داد‌ه‌اند تا از طریق قانونی نیرو‌های امریکایی را از کشورشان اخراج کند. روز شنبه کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق تأکید کرد که پارلمان پس از پشت سر گذاشتن تعطیلات قانونی خود به پیش‌نویس اخراج نیرو‌های امریکا و برخورد با آن‌ها به عنوان اشغالگر رأی خواهد داد. «بدر الزیادی»، عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق به وبگاه خبری «المعلومه» گفت: همه تحرکات نیرو‌های امریکایی در نینوا، الانبار، صلاح‌الدین و بغداد، زیر نظر سرویس اطلاعات نظامی فرماندهی عملیات مشترک است.
این نماینده عراقی ادامه داد: کمیته امنیت و دفاع پارلمان همه اطلاعات مربوط به تحرکات امریکا را در اختیار دارد و آن را پس از پایان تعطیلات در پارلمان مطرح خواهد کرد. الزیادی گفت: پیش‌نویس اخراج نیرو‌های خارجی و در رأس آن‌ها نیرو‌های امریکایی تکمیل شده است و در حال حاضر تعدادی اصلاحات در مورد توافقنامه استراتژیک میان بغداد و واشنگتن در حال انجام است و رأی‌گیری درباره اخراج نیرو‌های خارجی یکی از اولویت‌های دور کاری دوم پارلمان است.»
محمد کریم البلداوی، نماینده ائتلاف البناء در پارلمان عراق هم روز شنبه هشدار داد، امریکایی‌ها با گشتزنی در شهر‌های عراق می‌خواهند با توسل به زور حضور خود را در عراق تثبیت کنند، در حالی که حضور امریکا برای امنیت عراق خطرناک است. کمیته روابط خارجی پارلمان عراق هم روز شنبه خبر داد که به دولت درباره تحرکات امریکایی‌ها علیه عراق هشدار رسمی داده و از آن خواسته هشدار‌ها و توصیه‌ها را در این باره جدی بگیرد. هرچند بعضی رهبران عراقی هشدار داده‌اند اگر امریکایی‌ها به زبان قانون عراق را ترک نکنند از شیوه‌های دیگری برای مجبور کردن امریکا به خروج از عراق استفاده خواهند کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار