کد خبر: 944828
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷
در پی انتشار گزارش «جوان»
به دنبال گزارشی در روزنامه جوان و مورد توجه قرار دادن نقش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بخش بانکی روز گذشته بانک صادرات و تجارت اطلاعیه‌ای را در سامانه اطلاع‌رسانی ناشران بورسی (کدال) منتشر کردند.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، بانک تجارت که پس از اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در زمره بانک‌های مشمول واگذاری قرار گرفت و در سال ۸۸ برای اولین‌بار در بازار سرمایه ورود کرد در حدود ۱۷ درصد از سهامش در اختیار دولت، بیش از ۷ درصد آن به سازمان تأمین اجتماعی (شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین) و ۴۰ درصد سهام این بانک نیز به سهام عدالت با ۵۰ میلیون نفر مشمول تعلق دارد.

موردی موهوم در آخرین اطلاعیه بانک تجارت
بانک تجارت روز گذشته اطلاعیه‌ای را با موضوع «شفاف‌سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشر‌شده» در کدال منتشر کرد در این اطلاعیه که بخشی از آن گویا در رابطه با تسعیر نرخ ارز است و غیر شفاف می‌باشد، آمده‌است: «به استناد ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع می‌رساند پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر انتشار برخی اخبار غیر موثق درخصوص عملیات تسعیر به استحضار می‌رساند تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی طی مدت باقیمانده از سال ۱۳۹۷ در جریان می‌باشد که به محض اخذ مجوز مربوطه و قطعی‌شدن نرخ قابل اعمال، عملیات تسعیر صورت خواهد پذیرفت و همچنین برنامه افزایش سرمایه بانک از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در حال رسیدگی توسط بازرس قانونی بانک می‌باشد و مجدانه توسط مقامات بانک پیگیری می‌شود. بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان افشا می‌شود.»

ماجرای تسعیر ارز چیست؟
همانطور که در خط اول اطلاعیه شفاف‌سازی بانک تجارت مشاهده می‌کنیم، جمله گویا در رابطه با تسعیر ارز است که چندان شفاف نیست. در گزارش روزنامه جوان قید شده‌بود که این بانک در صورت سود و زیان ۹ ماهه منتهی به آذرماه ۹۷ (حسابرسی نشده) خود خالص سود مبادلات و معاملات ارزی را بیش از ۲۹۴ میلیارد تومان انعکاس داده‌است و باید دید این بانک در اطلاعیه خود چه موردی را در رابطه با تسعیر نرخ ارز می‌خواهد بیان کند.
لازم به ذکر است که طبق اطلاعات مندرج در ترازنامه منتهی به ۳۰ آذر ۹۷ بانک تجارت، تفاوت تسعیر ارز بیش از ۴۳۵ میلیارد تومان قید شده‌است و در یادداشت‌های توضیحی با موضوع تفاوت تسعیر ارز عملیات خارجی، سود و زیان حاصل از تسعیر مانده‌های پولی در سنوات ۸۳ و ۸۴ بیش از ۹ میلیارد تومان و عملیات در کشور فرانسه بیش از ۳۴۸ میلیارد تومان و عملیات در کشور تاجیکستان بیش از ۶/ ۵ میلیارد تومان قید شده‌است که مجموع تفاوت تسعیر ارز عملیات خارجی بیش از ۳۶۳ میلیارد تومان می‌باشد و طبق یادداشت ۱- ۳۱ نتیجه تغییرات قانونی ارز بیش از ۷۲ میلیارد تومان قید شده‌است که در مجموع همانطور که اشاره شد تفاوت تسعیر ارز در تراز نامه عددی بیش از ۴۳۵ میلیارد تومان انعکاس یافته‌است.
از سوی دیگر بر اساس صورت مالی صورت سود و زیان منتهی به آذر ماه ۹۷ بانک تجارت، خالص سود مبادلات و معاملات ارزی عددی بیش از ۲۹۴ میلیارد تومان قید شده‌است، براساس یادداشت‌های توضیحی سود خرید و فروش ارز این بانک بیش از ۲۸۱ میلیارد تومان می‌باشد که سود تسعیر نرخ ارز بیش از ۱۲ میلیارد تومان است، در مجموع همانطور که اشاره شد ما را به رقم ۲۹۴ میلیارد تومان می‌رساند.
این توضیحات در شرایطی ارائه می‌شود که سهم قابل‌ملاحظه‌ای از بانک تجارت توسط دولت مدیریت می‌شود، یعنی دولت فی‌الحال علاوه بر سهام خود، سهام عدالت را نیز مدیریت می‌کند و در عین حال با توجه به ادعای وزیر کار مبنی بر شفاف‌سازی کلیه مجموعه‌های تابعه جا دارد دولت و مدیران شستا در رابطه با عملکرد بانک‌های سهام عدالتی بورسی، چون تجارت گزارش عملکرد تفسیری جامع و شفاف ارائه دهد به ویژه اینکه هم ۵۰ میلیون سهام عدالتی و هم مجموعه سازمان تأمین اجتماعی به نوعی در این بانک با ۱۴۴۲ شبعه و ۵/ ۱۷ هزار نیروی کار ذی‌نفع هستند.

برنامه بانک صادرات برای افزایش سرمایه
از سوی دیگر، روز گذشته بانک صادرات برنامه افزایش سرمایه ۲۲۳ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را اعلان کرد.
همانطور که می‌دانیم سهام بانک صادرات نیز همانند بانک تجارت با نماد وصادرات در سال ۸۸ وارد بازار سرمایه شد و بیش از ۱۸‌درصد سهام این بانک به دولت جمهوری اسلامی ایران و ۴۰ درصد آن به سهام عدالت تعلق دارد. بانک صادرات که با سرمایه ۷/ ۵ هزار میلیارد تومانی حساب می‌آید و «وبصادر» درصدد است به منظور اصلاح ساختار سرمایه و خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت، سرمایه فعلی را به ۶ /۱۸ هزار میلیارد تومان برساند. این بانک بورسی انجام این افزایش سرمایه را منوط به موافقت سازمان بورس و تصویب مجمع فوق‌العاده اعلام کرده‌است. گفتنی است که تفاوت تسعیر ارز در ترازنامه ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۷ در حدود ۳۶۱۷ میلیارد تومان قید شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار