کد خبر: 944827
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر جهادکشاورزی درباره علت ایجاد اختلال در فعالیت و زندگی صیادان ایرانی در آب‌های دریای عمان به واسطه قرارداد رسمی بلندمدت سازمان شیلات با کشتی‌های چینی برای صید در عمق ۲۰۰ متری دریای عمان در صحن مجلس قانع نشدند.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین:  در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، طرح سؤال از محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، درباره علت ایجاد اختلال در فعالیت و زندگی صیادان ایرانی در آب‌های دریای عمان به واسطه قرارداد رسمی بلندمدت سازمان شیلات با کشتی‌های چینی برای صید در عمق ۲۰۰ متری دریای عمان در دستورکار قرار گرفت.
حجتی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید فانونس‌ماهی در دریای عمان به ۱۷ هزار تُن رسیده است، گفت: «فانوس ماهی‌ها» ظرفیت‌های الهی هستند که در دریای عمان برای مردم منطقه به ودیعه گذاشته شده‌است. این ماهی‌ها عمدتاً برای تولید پودر ماهی صید می‌شوند و برای تأمین پودر ماهی مورد نیاز و همچنین تغذیه آبزی‌پروری، نیازمند واردات هستیم.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: این ماهی‌ها نورگریز بوده و در عمق ۲۰۰ تا ۴۰۰ متری زیر آب زندگی می‌کنند و ذخایر این ماهی‌ها در دریای عمان بسیار زیاد است.
حجتی با تأکید بر اینکه حداقل ظرفیت توصیه‌شده برای صید ماهی‌های مذکور، حدود ۳۰۰ هزار تن است، گفت: این در حالی است که میزان صید در آب‌های ساحلی حدود ۷۰۰ هزار تن است.
وی با بیان اینکه در سال ۹۶ کل صید فانوس‌ماهی‌ها رقم ناچیزی حدود ۱۷ هزار تن بوده‌است، تأکید کرد: صید این نوع ماهی‌ها نیازمند ابزار خاص و بهره‌مندی از روش‌های پیشرفته‌ای است که متأسفانه در سال‌های گذشته وجود نداشت، اما از سال ۸۷ تاکنون توجهات خاصی صورت گرفته که بر این اساس شاهد صید ۱۷ هزار تُنی هستیم. این در شرایطی است که قیمت پودر ماهی در بازار جهانی، حدود ۳/۱ دلار است که اگر اقدام به تولید پودر ماهی از این روش انجام نشود، نیازمند واردات خواهیم بود.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر دستورالعمل‌ها و نظارت‌ها در این حوزه خوب رعایت شوند، قطعاً هیچ تعارضی به‌وجود نمی‌آید؛ پس از اعزام گروهی از وزارت جهادکشاورزی برای بررسی مسائل پیش آمده، در نتایج مشخص شد که برخی از بهره‌برداران چارچوب‌های مورد نیاز را رعایت نمی‌کنند؛ بنابراین تعلیق دو ماهه ایجاد کردیم و دستورالعمل‌ها را مورد اصلاح قرار دادیم تا از تخلفات در این عرصه جلوگیری شود.
حجتی اضافه کرد: اگر صیادان محلی علاقه‌مند این نوع صید ماهی باشند، مشکلی وجود ندارد و برای آن‌ها مجوز صادر می‌شود. همچنین نکاتی در خصوص محدودیت ناظران شیلات مطرح بود که با بازنگری در دستورالعمل‌ها از بین رفت تا اِشراف اطلاعاتی بیشتر شود.
وی با تأکید بر اینکه پس از اقدامات کارشناسی از سال ۸۷، صید فانوس‌ماهی‌ها با ظرفیت ۳۵۰۰ تُن آغاز شده‌است، گفت: تعیین محدوده یکی از نگرانی‌ها بود که بر این اساس محدوده مشخص شده ۱۰ مایل را به ۱۴ مایل افزایش دادیم تا تعارض منطقه‌ای ایجاد نشود.

۸ تخلف در زمینه صید غیرمجاز فانوس‌ماهی‌ها به دادگاه ارجاع شده‌است
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه رهگیری صید، ایجاد شعبه ویژه، واگذاری رسیدگی به تخلفات توسط مسئولان محلی، کاهش مشکلات اداری و ... از جمله اقداماتی است که برای کاهش تخلفات انجام شده‌است، اظهار داشت: اگر تخلفی صورت گرفته‌است، نباید از ظرفیت کنونی برای صید فانوس‌ماهی‌ها غافل شویم.
وزیر جهاد کشاورزی در پایان با بیان اینکه طی امسال هشت مورد تخلف در زمینه صید غیرمجاز فانوس‌ماهی‌ها صورت گرفته که پرونده آن‌ها به دادگاه معرفی شده‌است، خاطر نشان کرد: برای رسیدگی به تخلفات صیادی در شهرستان جاسک، اقداماتی انجام شد. اختیارات استان هرمزگان در این حوزه افزایش یافته و با هماهنگی دادستانی استان، مقرر شد که شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به تخلفات در این حوزه تشکیل شود.
در ادامه جلسه، پاسخ‌های وزیر جهادکشاورزی به رأی گذاشته شد که نمایندگان با ۴۳ رأی موافق، ۱۴۹ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه علنی این پاسخ‌ها را قانع‌کننده ندانستند و به حجتی کارت زرد دادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار