کد خبر: 944826
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳
رئیس کل گمرک ضمن تکذیب قاچاق ۲ میلیون رأس دام، درباره میزان واردات گوشت گرم گفت: گوشت سبک گرم طبق آمار‌ها ۱۸۸ درصد بیشتر از پارسال وارد شده و سرانه گوشت قرمز در کشور افزایش دارد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، مهدی میراشرفی در نشست خبری در محل گمرک خاطر نشان کرد: در ۱۰ ماهه نخست سال کالا‌های اساسی وارد‌شده به کشور مانند سال قبل است و ۲۵ قلم اصلی وارداتی با سال قبل تفاوت معناداری ندارد و ما حدوداً در ماه یک میلیارد دلار واردات کالای اساسی داریم.
رئیس کل گمرک ایران گفت: اهمیت این موضوع در عدم کمبود برای تأمین کالا‌های اساسی است و کمبود در برخی بخش‌ها شاید ایجاد به دلیل ایجاد شایعات باشد.
رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: آمار بیش از ۳۶ میلیارد دلار صادرات و واردات بیش از ۱۰ میلیارد دلار کالای اساسی امیدوارکننده است. در صادرات نسبت به سال گذشته ۲ درصد رشد داشتیم و در بخش واردات نیز ۱۳۳۹ قلم کالای لوکس ممنوع شد.
میراشرفی در مورد موضوع واردات گوشت گرم و موضوع قاچاق دام اظهار داشت: گوشت سبک گرم طبق آمار‌ها ۱۸۸ درصد بیشتر از پارسال وارد شده و سرانه گوشت قرمز در کشور افزایش دارد. این آمار غلطی است که گفته می‌شود ۲ میلیون رأس دام قاچاق شده‌است. مثل چند هزار کانتینری می‌ماند که گفتند قاچاق شد.
وی در مورد خودرو‌های معطل مانده در گمرک نیز تصریح کرد: گمرکات معمولاً در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستقر هستند و تا زمانی که کالا به گمرک اظهار نشود، آماری نداریم نزدیک به ۱۳ هزار خودرو وجود دارد که بخشی از آن‌ها مربوط به تخلف ثبت سفارش است که کمتر از ۲ هزار دستگاه می‌شود و مابقی مصوبه دولت داشت که تا ۹ دی ماه ۹۷ سواری‌هایی که زیر ۲۵۰۰ سی‌سی هستند، اگر قبض انبار داشته و به گمرک اظهار شدند می‌توانند ترخیص شوند.
وی تأکید کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار شاکی خودرو پیش خریده کرده از شرکت‌های مختلف و نمایندگی‌ها وجود دارد و برآورد می‌شود ۱۰۰ میلیون دلار ارز مربوط به این خودرو‌ها بانکی باشد که باید مابه‌التفاوت آن پرداخت شود. بخشی از مشکلات مربوط به عدم تسویه ارز در بانک است.
میراشرفی افزود: ۳۱۰۰ میلیارد تومان از درآمد گمرک که ناشی از واردات خودرو بود، فعلاً محقق نشده‌است، قرار شد وزارت صمت ضوابط این مصوبه را تهیه و ابلاغ کند. می‌خواهند تاریخ به عقب بازگردد که خودرو‌های کمتری مشمول می‌شود. حتی برخی خودرو‌ها استاندارد ترخیص را هم ندارند. بیشترین تعداد خودرو‌ها در استان هرمزگان منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و تهران وجود دارد.
وی به موضوع ۱۱۲۸ کانتینر قاچاق که طی سال‌های گذشته مطرح بود، پرداخت و گفت: این کانتینر‌ها را خود ما با سامانه‌ها کشف کردیم و اتفاقاً لینک سامانه به سیستم ثبت‌سفارش متصل می‌شود.
در مورد ثبت‌سفارش خودرو‌ها در سامانه ما اتفاقات تیک می‌خورد، سامانه‌ها کار را درست انجام می‌دهند، بنابر همین موضوع متوجه شدیم که ثبت سفارش‌ها مشکل دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار