کد خبر: 944823
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
طنین صدای ایرانیان در فضا همراه با طنین پیام صلح و دوستی کشورمان مهم‌ترین خبری بود که محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم روز ملی فناوری فضایی با خود آورده بود. وی با تأکید بر صلح‌آمیز بودن دانش ماهواره‌ای ایران مسئولیت ایران در گروه توسعه همکاری‌های فضایی را دلیلی بر رسمیت صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های فضایی ایران در مجامع بین‌المللی دانست.
زهرا چیذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: ماجرای کشف مزرعه، ۷۰ هکتاری کشت خشخاش به کمک فناوری فضایی و ماهواره‌ای که همین چند روز پیش از سوی محمدجواد آذری‌جهرمی، رسانه‌ای‌شدن کاربرد‌های گسترده و اهمیت دانش فضایی را به شکلی مصداقی برای عامه‌جامعه بیان کرد. روز ۱۴ بهمن‌ماه سالروز بهره‌برداری موفق از ماهواره امید در سال ۱۳۸۷ که در تقویم ملی کشورمان به نام روز فناوری فضایی نامگذاری شده، فرصتی است تا با بیان دیگر دستاورد‌های حوزه هوا و فضا، اهمیت این حوزه بیش از پیش روشن شود، اما قدرت کشورمان در عرصه فناوری‌های فضایی به همین محدود نمی‌شود.

نگرانی غرب از قدرت فضایی ایران
ایران با پیوستن به جمع ۹کشور دارنده چرخه کامل فناوری فضایی، دهمین کشور فضایی جهان است. ایران از جمله کشور‌های دارنده شش رکن مهم چرخه فناوری فضایی شامل طراحی و ساخت ماهواره، ماهواره‌بر، ایستگاه پرتاب ماهواره، ایستگاه کنترل مأموریت ماهواره، ایستگاه زمینی دریافت داده و پردازش و تحلیل این داده‌هاست. به گفته مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی کشور طی چهار دهه با تلاش متخصصان توانستیم رتبه اول منطقه و ۱۱جهان را به دست آوریم و اخیراً در این حوزه سه پله رشد داشته‌ایم. ورود کشورمان به عرصه قدرت فضایی بین‌المللی موجب خشم برخی کشور‌های غربی شده است. روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم روز ملی فضایی در واکنش به ادعای این کشور‌ها در غیرصلح‌آمیز خواندن دانش فضایی و ماهواره‌ای ایران گفت: «برخی از دولت‌های غربی دروغ می‌گویند که اهداف ماهواره‌ای ما، موشکی است زیرا دو مرجع بین‌المللی به نظارت از برنامه‌های ماهواره‌ای ما پرداختند و در نهایت اعلام کردند اهداف ماهواره‌های ما صلح‌آمیز است.» جهرمی با بیان اینکه به‌زودی طنین صدای ایرانیان را در فضا خواهیم داشت، تأکید کرد: «ماهواره دوستی دانشگاه شریف با دقت به طور متوسط ۱۰متر پرتاب می‌شود.» وی با اشاره به تحریم پیش‌روی حوزه فضایی خاطر نشان کرد: «در حوزه ماهواره‌بر به همت وزارت دفاع روی پای خود ایستادیم و می‌توانیم زندگی مردم و مدیریت کشور را با تکیه بر این توانمندی‌ها بهبود ببخشیم.»

گزارشی از روند توسعه ماهواره‌ای کشور
به گفته جهرمی، ماهواره ظفر دانشگاه علم‌و‌صنعت نیز طبق وعده باید تا شهریور ۹۸ تحویل داده شود و در دستور کار پرتاب قرار گیرد. وی با بیان اینکه در شبکه‌های اجتماعی مردم می‌پرسند، فناوری فضایی به چه کار می‌آید و این فناوری پرهزینه چه کاربردی برای مردم دارد، به بیان رابطه دانش فضایی و کشاورزی پرداخت و گفت: «با فناوری فضایی در لحظه می‌توانیم ببینیم چه میزان از یک محصول در یک منطقه کاشته شده و این برای کشوری که شغل بسیاری از مردم آن کشاورزی است، حیاتی است.»
جهرمی با گریز دوباره به ماجرای مزارع خشخاش از کاربرد دانش فضایی در زمین‌خواری هم صحبت کرد؛ به گفته وی، می‌توان با فناوری فضایی سابقه ۴۰ ساله زمینی را که نورچشمی‌ها برخلاف قانون ویلا ساخته‌اند، بررسی کرد که چه بوده و حالا چه شده و چقدر تغییر کاربری داده شده است. جهرمی تأکید کرد: «پلیس مشتری پروپا قرص دانش فضایی شده و درخواست استفاده از این خدمات را دارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار