کد خبر: 944822
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸
نقشه پراکندگی فوت‌شدگان براثر سرطان در کشور منتشر شده که از لحاظ زیست‌محیطی غافلگیرکننده است. برخلاف تصور، استان‌های خوش آب‌و‌هوا‌تر، فوت‌شدگان به مراتب بیشتری نسبت به استان‌های محروم و بد آب و هوا داشته‌اند. استان گیلان از لحاظ بیشترین فوت‌شدگان سرطانی، صدرنشین است و به‌دنبال آن هم استان‌های خوش آب‌و‌هوای آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران و آذربایجان غربی صف کشیده‌اند. باور کردن آن سخت است، اما تهران با دود و دم و انواع آلودگی محیطی حتی جزو ۲۰ استان اول کشور هم نیست. علت چیست؟!
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: طبق نقشه پراکندگی سرطان کشور که اخیراً منتشرشده، تهرانی‌ها کمتر از شهرستانی‌ها دچار سرطان می‌شوند، ولی بیابانی‌ها وضعی بهتر از دیگر استان‌ها دارند. سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان استان‌هایی هستند که با کمترین میزان ابتلا به سرطان در ایران!
تحلیل این نقشه البته نیاز به بررسی‌های دقیق دارد، اما با رویکرد به عوامل محیطی می‌توان گفت: در ایران احتمالاً آلودگی آب و خاک نقش بیشتری در ابتلا به سرطان دارد تا آلودگی هوا.
ویژگی استان‌های شمالی و غربی، بیانگر آلودگی شدید آب و خاک آن‌ها به موادشیمیایی به واسطه استفاده از انواع سموم و کود‌ها در کشاورزی و البته تماس مستقیم اغلب مردم با این نوع آلودگی‌هاست. تهران هنوز یکی از سالم‌ترین سیستم‌های تصفیه آب آشامیدنی را دارد و شهروندان پایتخت هم معمولاً تماس مستقیمی با خاک ندارند.

به ماهی سفید هم اطمینانی نیست
رئیس دبیرخانه شورای عالی میراث فرهنگی کشور، به تازگی در کنفرانس علمی زنجیره تأمین سبز گفت: «استان گیلان که در دوران دیلمیان آل‌بویه، خاستگاه تحولات علمی در کشور بود و بر علوم دنیای غرب در قرن ۹میلادی تأثیرات شگرف گذاشت، متأسفانه امروز بالاترین آمار سرطان در کشور را دارد.» مهدی طالع ماسوله افزود: «روزانه ۴۰۰لیتر شیرابه سمی وارد دریای خزر می‌شود و آلودگی آبزیان این دریا موجب شده خود من دیگر ماهی سفید مصرف نکنم.»

نظام ثبت بیماران سرطانی بهتر شده
بیماری سرطان بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ ناشی از حوادث سومین عامل مرگ و میر کشور است. خوشبختانه امروز نظام ثبت بیماران سرطانی بهتر و کامل‌تر از گذشته شده است و توانسته تعداد بیماران مبتلا به سرطان را ثبت کند که همین عامل باعث نشان دادن آمار دقیق بیماران سرطانی شده است. اما خبر بد اینکه سرطان در ایران رو به افزایش است. به طوری که به ازای هر ۱۰ هزار نفر در مردان ۱۷۷نفر و در زنان به ازای هر ۱۰۰هزار نفر ۱۴۰نفر به این بیماری مبتلا هستند. سرطان‌های سینه، روده بزرگ، معده و تیروئید شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی و سرطان‌های معده، پوست و پروستات از سرطان‌های شایع در مردان کشور است.

ارگانیک آخرین اولویت است
در دو دهه اخیر، محصولاتی در کشور تولید می‌شود که بخشی از ضایعات آن برگشت‌ناپذیر است و به شدت به محیط‌زیست و سلامت آسیب می‌زند. اقبال عمومی به سمت خرید محصولات ارگانیک افزایش یافته، اما نگاه متولیان تاکنون هزینه‌ای بوده و محصولات ارگانیک آخرین اولویت‌شان بوده است. در حالی که با یک تغییر نگاه، می‌توان هم هزینه‌های تولید را کاهش داد و هم به حفظ محیط‌زیست توجه کرد.
در هر پروژه بین‌المللی امروز دو محور اساسی در اجرا مورد توجه قرار می‌گیرد؛ سلامت انسان امروزی و سلامت پیرامون انسان و محیط‌زیست. نیم قرن پیش در استان گیلان حدود ۷۴ هزار تن چای تولید می‌شد و امروز با وجود پیشرفت تکنولوژی، سهم تولید چای آن به یک سوم کاهش یافته است.

محصول بیشتر با کود بیشتر
متأسفانه زمانی جهاد کشاورزی با تشویق و انگیزه دادن به کشاورز سبب شد تا مصرف کود‌های شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی افزایش یابد. از سوی دیگر از آنجایی که کشاورز یا تولیدکننده تفاوتی بین محصول سالم و ارگانیک با محصولات غیر ارگانیک مشاهده نمی‌کرد، مجبور شد برای سود بیشتر به تولید بیشتر سوق پیدا کند و یکی از راه‌های تولید بیشتر استفاده از کود‌های شیمیایی بیشتر است.
بی‌توجهی به صنایع آلاینده موجب شده تا استان‌های مرکزی و اصفهان هم در رتبه‌های بالای نقشه پراکندگی سرطان جای بگیرند. در واقع در برخی از استان‌های مهم همچون اصفهان، همان صنعت توریسم به تنهایی تمام نیاز‌شان را برطرف می‌کرد، اما توسعه بدون آینده نگری، استان‌های مهمی را سیبل سرطان کرده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
0
0
متاسفانه اهالی گیلان " ماهی شور با غذا هایشان می خورند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
0
0
همین حرفهارا بنویسید تا بقیه مردم ایران هم به تهران تشریف بیاورند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار