کد خبر: 944779
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰
فریده محرمی*
حجاب به عنوان هویت اجتماعی انسان، بخشی از شخصیت فرد محسوب می‌شود و مانند سایر هنجار‌های اجتماعی از شکل و الگوی خاصی پیروی می‌کند که این الگو باید متناسب با شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی جامعه باشد.
سرویس زنان جوان آنلاین: در اکثریت قریب به اتفاق ملت‌ها و آیین‌های جهان در بین زنان حجاب مرسوم بوده است، هر چند حجاب در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده و با اعمال نظر و سلیقه حاکمان تشدید یا تخفیف یافته ولی هیچ‌گاه به طور کامل از بین نرفته است. حجاب به عنوان هویت اجتماعی انسان، بخشی از شخصیت فرد محسوب می‌شود و مانند سایر هنجار‌های اجتماعی از شکل و الگوی خاصی پیروی می‌کند که این الگو باید متناسب با شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی جامعه باشد.

رعایت حجاب اسلامی و ارتباط آن با امنیت اجتماعی در اولویت قرار دارد. دختران جوان با مبانی دینی در خانه زمینه‌ساز ممانعت از بدحجابی خواهند بود. به خطر افتادن امنیت اجتماعی زنان و دختران در ارتباط با بدحجابی مسئله قابل تأملی است که به پژوهش خاص خود نیاز دارد. در حال حاضر شاهد عدم رعایت این هنجار اجتماعی مهم در سطح جامعه به ویژه شهر تهران هستیم، در حالی که تعالیم اسلامی بر رعایت حجاب زنان در سطح جامعه تأکید دارد.

پوشش نشان‌دهنده ناخودآگاه فرهنگی جامعه است. لباس پوشیدن نشانه اجتماعی بودن انسان است و مانند دیگر جنبه‌های اجتماعی بودن انسان بر اساس ارزش‌ها و هنجار‌های اجتماعی و انتظار‌های جمعی شکل می‌یابد. اصلاح و ترمیم معضل بدحجابی نیازمند مهندسی فرهنگی و اتخاذ سیاست‌های اجتماعی است که از طریق نظام کنترل اجتماعی به صورت غیررسمی و رسمی باید مدیریت و نظارت شود. مسئولیت اصلی نظارت رسمی بر اساس قوانین موجود بر عهده نیروی انتظامی قرار گرفته است. پلیس بیش از هر نهاد دیگری درگیر این موضوع است. همه مردم از پلیس انتظار دارند ضمن پیشگیری از جرائم اجتماعی تدابیر و برنامه‌های لازم در جهت شناسایی و برخورد با متخلفان و هنجارشکنان اخلاقی به ویژه ناهنجاری‌های بارز و مشهودی، چون بدحجابی و بی‌حجابی را به کار گیرد.

*معاونت اجتماعی فاتب، کارشناس ارشد اداره برآورد اجتماعی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر