کد خبر: 944771
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۵
در کارگروه آب وضعیت بحرانی منابع آب و مدیریت منابع آب در مناطق مختلف کشور مورد توجه قرار می‌گیرد و در کارگروه محیط‌زیست نیز دستور‌العمل در جهت حفظ فضای سبز شهری و جلو‌گیری از تولید زباله شهری و ارائه راهکار دفن اصولی و بهداشتی آن ارائه می‌شود.
میترا شهبازی
سرویس ایران جوان آنلاین: بسیج جامعه مهندسین از سال ۹۲ تشکیل شد و از آن تاریخ تاکنون توانسته است با جذب بیش از ۶۰ هزار نفر اقدامات ارزشمند متعددی را انجام دهد که شامل ساخت ۴۰۰ مترمربع خانه محرومان و ۳۰۰ مترمربع مسجد، حسینیه و یادمان شهدا در شهرستان اراک در استان مرکزی، اجرای ۵۳۹۰ مترمربع خانه بهداشت و خانه محرومان در شهرستان‌های استان آذربایجان‌شرقی، طراحی مسجد جامع تیران چی اصفهان، مشارکت در طرح آبرسانی به روستای سیجان استان البرز به طول ۱۰۰۰ متر، مشارکت در ساخت و تعمیر ۱۱۸۵ مترمربع خانه محرومان شهرستان‌های استان کرمان و هزاران طرح کمک‌رسانی و محرومیت‌زدایی رایگان در سراسر کشور می‌شود.

سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری که از نیمه دوم سال ۹۲ تشکیل شد؛ مجموعه‌ای متشکل از همه وفاداران انقلاب اسلامی با عنصر تشکیلاتی فعال، مؤثر در ارتقای مستمر اخلاق و معنویت و بصیرت جامعه است که در جهت پیشبرد اهداف انقلاب حرکت می‌کند و اهداف متعالی نظام و تدابیر ولایت را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده در تمام اجزای جامعه مهندسین عمران و معماری به جریان می‌اندازد. این سازمان مظهر عزم ملی برای حل مشکلات و پیشبرد اهداف کشور در حوزه عمران و معماری است. در این راستا رئیس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور با اشاره به اینکه مأموریت سازمان بسیج مهندسین شناسایی، جذب، آموزش، سازماندهی، حفظ انسجام و به‌کارگیری مهندسین بسیجی است، به «جوان» می‌گوید: «۶۰ هزار بسیجی مهندس شاغل در دفاتر و کانون‌ها، وزارتخانه، شورا و شهرداری‌ها و سازمان‌های نظام مهندسی و شرکت‌های خصوصی مهندسی فعالیت می‌کنند. همچنین حداقل ۲۳۴ گروه تخصصی نیز برای فعالیت آن‌ها در کل کشور راه‌اندازی شده است.» مضاف بر این موارد تاکنون ۷ هزار بسیجی نیز در قالب گروه‌های جهادی برای اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی در مناطق روستایی و کم‌برخوردار سراسر کشور اعزام شده‌اند.

محمود ایلخان با اشاره به اینکه کارگروه‌های متعددی در زمینه‌های معماری و شهرسازی، مدیریت شهری، حمل‌و‌نقل، مسکن، آب، محیط‌زیست و نظام مهندسی تشکیل شده است، می‌افزاید: «در کارگروه مسکن دلایل تکمیل نشدن پروژه‌های مسکن مهر و رفع مشکلات بافت فرسوده بررسی می‌شود و طرح مسکن ارزان و امن با رویکرد استفاده از مصالح بومی نوین ساختمانی تولید داخل و همچنین طرح برای احداث مسکن محرومان دنبال می‌شود.»

تلاش بی‌وقفه بسیج برای رفع مشکلات

علاوه بر آنچه گفته شد در کارگروه معماری و شهرسازی بسیج جامعه مهندسین آسیب‌شناسی طرح‌های معماری و المان‌های شهری، ترویج استفاده از پلان‌های دارای هویت و آرامش برای ساکنان، بررسی وضعیت سیما و منظر هر استان، طراحی و اجرای الگو‌های اسلامی ایرانی مورد توجه قرار می‌گیرد. در این راستا رئیس سازمان بسیج مهندسین کشور با تأیید مطالب فوق در خصوص رفع مشکلات حوزه حمل‌و‌نقل کشور تأکید می‌کند: «در کارگروه حمل‌و‌نقل مشکلات پروژه‌های ریلی درون و برون‌شهری و مشکلات کامیونداران بررسی و راهکار‌های مورد‌نیاز برای رفع آن‌ها به مسئولان شهری ارائه می‌شود.» مضاف بر این اقدامات، در کارگروه مدیریت شهری نیز مسائل حوزه شهری همچون مشکل بازآفرینی بافت فرسوده شهری از دیدگاه مدیریت شهری بررسی و برای رفع آن اقدام می‌شود. همچنین در کارگروه آب وضعیت بحرانی منابع آب و مدیریت منابع آب در مناطق مختلف کشور مورد توجه قرار می‌گیرد و در کارگروه محیط‌زیست نیز دستور‌العمل در جهت حفظ فضای سبز شهری و جلو‌گیری از تولید زباله شهری و راهکار دفن اصولی و بهداشتی آن ارائه می‌شود.

بسیج مهندسین تکمیل‌کننده پروژه‌های استانی

در کنار تمام این اقدامات که شامل بررسی، شناسایی موانع و مشکلات در حوزه‌های مختلف است، بسیج مهندسین عمران و معماری بعد از حادثه زلزله کرمانشاه نیز با حضور در این استان درصدد رفع مشکلات پیش آمده حضور یافت و توانست با بیش از ۵۰۰ مهندس بسیجی از مراکز استان‌های سمنان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، مرکزی در قالب ۱۰۰ گروه جهادی به مناطق زلزله‌زده کمک‌رسانی کند. با حضور این بسیجیان برنامه ترمیم و بازسازی حدود ۲۰۰ روستا آغاز شد. نصب کانکس در محل، مرمت و بازسازی ساختمان‌ها، زیرسازی کانکس‌ها، آواربرداری موضعی و... از دیگر اقدامات اعضای بسیج مهندسین عمران و معماری در کرمانشاه است. لازم به ذکر است که علاوه بر این اقدامات ایلخان، رئیس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور با اشاره به اعزام بسیجیان مهندس در قالب ۲ هزار و ۴۳۷ اردوی جهادی به تمام استان‌های کشور می‌گوید: «ساخت ۴۰۰ مترمربع خانه محرومین و ۳۰۰ مترمربع مسجد و حسینیه و یادمان شهدا در استان مرکزی، اجرای ۵۳۹۰ مترمربع خانه بهداشت و خانه محرومان در آذربایجان شرقی، مشارکت در طرح آبرسانی به روستای سیجان استان البرز به طول ۱۰۰۰ متر، مشارکت در ساخت و تعمیر ۱۱۸۵ مترمربع منزل محرومان در شهرستان‌های استان کرمان، مشارکت در عرصه نوسازی، بهسازی و زیباسازی مدارس در شهرستان‌های یاسوج و گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد، نظارت و کارشناسی ۱۱۰۰ واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و چندین هزار برنامه دیگر تنها بخشی از اقدامات بسیج مهندسین عمران و معماری کشور است.» اقداماتی که به دسترسی برابر و عادلانه مردم سراسر کشور به امکانات منتهی می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار