کد خبر: 944682
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹
تحرکات عراقی‌ها به‌ویژه حشدالشعبی علیه حضور نیرو‌های امریکایی در کشورشان اخیراً شدت قابل‌توجهی یافته است. چند روز پس از اینکه سیاستمداران عراقی تهدید کردند که اگر امریکایی‌ها داوطلبانه خارج نشوند با زبان زور مجبور خواهند شد بیرون بروند، نیرو‌های حشدالشعبی مانع از گشتزنی امریکایی‌ها در موصل شدند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روز گذشته ویدئویی در شبکه‌های مجازی منتشر شد که نشان می‌داد نیرو‌های حشدالشعبی در شهر موصل مقابل گروهی از سربازان امریکایی مانع ایجاد می‌کنند و آن‌ها را مجبور می‌کنند تک به تک از کنار نیرو‌های حشدالشعبی عبور کنند. رهبران عراقی دلیل اقدام حشدالشعبی را اقدامات مشکوک و غیرضروری امریکایی‌ها عنوان کردند. «رضوان العنزی» جانشین فرمانده عملیات الحشد اعلام کرد که این گروه، اقدام نیرو‌های امریکایی را یک اقدام تنش‌زای عمدی قلمداد کرد که قرار بود به صورت زمینی انجام شود. وی افزود: همین مسئله باعث شد نیرو‌های الحشد مداخله کنند و مانع ورود نیرو‌های امریکایی به منطقه مد نظر آنان شوند؛ منطقه‌ای که قرار بود نیرو‌های امریکایی در آن گشت بزنند. العنزی در عین حال تأکید کرد که این اقدام نیرو‌های الحشد، باعث ترس و نگرانی سربازان امریکا شد و آنان را مجبور کرد که خواستار پوشش هوایی شوند تا حمله‌ای به آنان صورت نگیرد. این اقدام حشدالشعبی که بازتاب گسترده‌ای داشت طی چند روز گذشته برای دومین بار است که در عراق اتفاق می‌افتد. دو هفته قبل نیرو‌های حشدالشعبی مانع از گشت‌زنی نیرو‌های امریکایی در محدود تحت کنترل خود در استان الانبار شدند.
حضور نیرو‌های امریکایی طی چند هفته اخیر به یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در عراق تبدیل شده است و اعتراضات نسبت به حضور و تحرکات آن‌ها هر روز بیشتر شنیده می‌شود. «عباس سروط» عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق، اواسط هفته گذشته گفت، گشت‌زنی نیرو‌های امریکایی در شهر‌های عراق واقعیت حضور رزمی آن‌ها در این کشور را فاش می‌کند، در حالی که بر اساس توافقنامه راهبردی، مستشاران امریکایی فقط باید در داخل پادگان‌ها باشند. این کمیته در گفت‌وگو با وبگاه خبری «المعلومه» عراق تأکید کرد: «جولان نظامیان امریکایی در بسیاری از محله‌های مسکونی بغداد و استان‌های غربی و جنوبی عراق واقعیت حضور رزمی آن‌ها را نشان می‌دهد.» این اعتراضات به حضور امریکایی‌ها همزمان با تلاش‌های برخی سیاستمداران عراقی همراه شده که تلاش می‌کنند از طریق قانونی امریکایی‌ها را از خاک خود اخراج کنند. هرچند آن‌ها هشدار داده‌اند اگر امریکایی‌ها داوطلبانه خارج نشوند با زور آن‌ها را مجبور به خروج از عراق خواهند کرد. قیس خزعلی از فرماندهان ارتش چند روز قبل به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: با توجه به شکست داعش، دیگر توجیهی برای ادامه حضور هزاران نظامی امریکایی در عراق وجود ندارد و چنانچه این نیرو‌ها به خواسته ملت عراق عمل نکنند، با زور از عراق بیرون رانده خواهند شد. وی افزود‌: مهم‌ترین بهانه برای حضور نظامیان امریکایی در عراق مقابله با خطر داعش بود و در حال حاضر این خطر از بین رفته و دیگر چه توجیهی برای حضور این نیرو‌ها در عراق وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار