کد خبر: 944681
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
امریکا به هر ابزاری متوسل می‌شود تا دولت قانونی ونزوئلا را سرنگون کند و رهبر مخالفان این کشور را به قدرت برساند. دونالد ترامپ در سخنانی اعلام کرد که اقدام نظامی امریکا در ونزوئلا یک گزینه است و آن را از روی میز حذف نخواهد کرد. معاون رئیس‌جمهور امریکا هم گفته است که زمان آن رسیده است که مردم ونزوئلا به حکومت نیکولاس مادورو پایان دهند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  در شرایطی که روسیه هشدار داده که با همه توان از دولت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا حمایت خواهد کرد، اما مقامات امریکا همچنان به تحرکات خرابکارانه خود علیه کاراکاس ادامه می‌دهند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که به دنبال سرنگونی دولت مادورو است و از مخالفان ونزوئلا حمایت می‌کند، جمعه شب در سخنانی بار دیگر از به‌کارگیری اقدام نظامی علیه ونزوئلا سخن گفت. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «نمی‌خواهم چنین چیزی بگویم، اما همیشه یک گزینه نظامی نیز وجود دارد. تمامی گزینه‌ها روی میز است و من نمی‌خواهم هیچ گزینه‌ای را حذف کنم». جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مداخله نظامی امریکا در ونزوئلا قریب‌الوقوع است یا خیر، پاسخ منفی داد، اما تأکید کرد که «تمامی گزینه‌ها برای امریکا روی میز است». بولتون از اظهارنظر در خصوص این پیام امتناع کرد و تنها گفت: «هنگامی که ما می‌گوییم تمامی گزینه‌ها روی میز است قصد داریم اظهارات‌مان را در همین حد نگه داریم و ارائه جزئیات بیشتر بی‌تدبیری محسوب می‌شود». به گزارش رویترز، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور امریکا هم در دیدار با ونزوئلایی‌هایی که از کشور خود گریخته‌اند متعهد شد از هر گزینه‌ای برای اعمال فشار بر رئیس‌جمهور این کشور استفاده کند. پنس تاکید کرد: «زمان گفت‌وگو نیست؛ زمان عمل است». پنس در این اظهارات مداخله‌جویانه گفت: «زمان آن رسیده که یک بار و برای همیشه قدرت مادورو پایان یابد.»
در پی تحولات اخیر و ناآرامی‌های سیاسی در ونزوئلا، امریکا از خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور اعلام حمایت کرده و خواستار سرنگونی دولت قانونی نیکولاس مادورو شده است. دولت امریکا همچنین با اعمال تحریم علیه شرکت نفت دولتی ونزوئلا، به کشور‌های دیگر نیز هشدار داده است مراودات تجاری خود را با دولت مادورو قطع کنند. امریکا در سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای کرده تا با اجرای کودتا بتواند دولت چپگرای ونزوئلا را سرنگون کند، اما موفقیتی کسب نکرده است و این سناریو در دوره ترامپ با شدت بیشتری پیگیری می‌شود.
اظهارات مقامات امریکا درباره روی میز بودن همه گزینه‌ها، اشاره‌ای غیرمستقیم به کاربرد زور و فشار نظامی علیه دولت مستقر در کاراکاس دارد. هفته گذشته نیز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه امریکا قصد دارد ۵ هزار نیروی نظامی به کلمبیا اعزام کند تا در صورت نیاز به حمله نظامی در ونزوئلا اقدام کند؛ اقدامی که به شدت با واکنش تند روسیه مواجه شده است و مقامات مسکو گفته‌اند که هر اقدامی که در دفاع از رئیس‌جمهور ونزوئلا لازم باشد، انجام خواهند داد. باتوجه به موضع‌گیری تند روسیه و عدم اجماع در بین کشور‌های غربی برای استفاده از گزینه نظامی، دخالت امریکا در ونزوئلا چندان محتمل نیست.
تحرکات واشنگتن برای سرنگونی دولت ونزوئلا درحالی است که ارتش این کشور از مادورو حمایت می‌کند. ارتش ونزوئلا روز شنبه تمرین‌های نظامی را در کاراکاس زیر نظر نیکولاس مادورو اجرا کرد. به گزارش شبکه المیادین، مادورو در سخنرانی خود در این مانور گفت: «هدف از این تمرین‌های نظامی یگان‌های مختلف ارتش ونزوئلا، تأکید ارتش بر حمایت از ونزوئلا است». وی خاطرنشان کرد: «نگاه ما به آینده است و سپاه ملی بولیواری، نیروی آینده است و با همین نگاه هم باید به اوضاع بنگریم». از سوی دیگر، کشور بولیوی بار دیگر از رئیس‌جمهور ونزوئلا حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی در توئیتر خود نوشت: «با نیکولاس مادورو دیدار کردم و گفتم از او در مقابل مداخله قدرتی که خواستار ثروت‌های ملی این کشور است، حمایت می‌کنیم. بولیوی از گزینه مذاکره با هدف جلوگیری از درگیری‌ها در ونزوئلا حمایت می‌کند.»

تظاهرات مخالفان مادورو
همزمان با فشار‌های امریکا علیه دولت ونزوئلا، خوان گوایدو هم از طرفداران خود خواسته است با حضور در خیابان‌ها فشار علیه مادورو را افزایش دهند. مخالفان دولت ونزوئلا گفته‌اند دست به اعتراض‌های گسترده‌ای می‌زنند و امیدوارند از این طریق نیکولاس مادورو را وادار به برگزار انتخابات جدید کنند. خبرگزاری رویترز گزارش داد که گوایدو در یک پیام ویدئویی که در توئیتر منتشر شده، خطاب به مردم گفته است: «شما را در خیابان‌ها خواهیم دید». مخالفان مادورو امیدوارند کشور‌های اتحادیه اروپا هم به پیروی از امریکا گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت بشناسند، اما بسیاری از کشور‌های اروپایی موضع محتاطانه‌ای در این زمینه گرفته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار