کد خبر: 944677
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸
ظرفیت نیروگاهی کشور در انقلاب ۱۰ برابر شد
وزیر نیرو گفت: ۱۱ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنم. وقتی در سازمان ملل بودم ۱۲۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کردم.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: در سال ۵۷ ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور ۷۲۴۰ مگاوات بوده که در حال حاضر به ۸۰ هزار مگاوات رسیده‌است.
به گزارش «جوان» رضا اردکانیان، وزیر نیرو در جمع خبرنگاران در محل این وزارتخانه با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، از ورود وزیر برق عراق طی چند روز آینده به ایران خبر داد و گفت: یک برنامه سه ساله برای نهایی‌شدن در این دیدار انجام خواهد شد که قرار است با کمک مهندسان ایرانی اصلاح و بازسازی شود.
این برنامه شامل ساخت نیروگاه و بازسازی نیروگاه این کشور، بازسازی شبکه‌های داخلی است و کاهش حدود ۵۰ درصد تلفات انرژی در این کشور است.
وزیر نیرو ادامه داد: صادرات برق به عراق تا زمانی که آن‌ها بخواهند ادامه خواهد یافت، می‌خواهیم برق را از طریق عراق به سوریه که در آستانه بازسازی است، صادر کنیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد برق را از عراق به سوریه نیز وصل کنیم، گفت: صادرات برق به عراق تا زمانی که مردم این کشور به آن نیاز داشته باشند، آن را انجام خواهیم داد. وی افزود: به هر حال ما درصدد این هستیم تا یک برنامه همکاری بلندمدت در بخش برق با کشور سوریه داشته باشیم؛ چراکه سوریه در آستانه بازسازی بزرگی قرار دارد و سالانه ۸۰۰ مگاوات نیاز دارد تا به ظرفیت برق این کشور اضافه شود.

بخش خصوصی صادرکننده برق تجدیدپذیر‌ها
وزیر نیرو با بیان اینکه با استفاده از انتقال انرژی به کشور‌های همسایه قرار است شرکت‌های خصوصی علاوه بر تأمین مصارف داخلی، برق تولیدشده از انرژی‌های تجدیدپذیر را به کشور‌های همسایه صادر کند.
به گفته وی، از سال ۹۲ تاکنون ارزش سرمایه‌گذاری‌های انجام شده دولت در بخش برق از منابع دولتی و غیردولتی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بوده‌است.
اردکانیان با اشاره به اینکه از ۱۹ سد بزرگ در سال ۵۷ در حال حاضر به ۱۷۲ سد رسیده‌ایم، گفت: حجم مخزن آب پشت این سد‌ها در همان سال‌ها ۱۳ میلیارد مترمکعب بود و حجم مخازن این سد‌ها در حال حاضر به ۵۲ میلیارد مترمکعب رسیده‌است.
وی در پاسخ به این سؤال که چهار دهه پیش سطح پوشش شبکه اصلی آبیاری و زهکشی ۵۵۳ هکتار بود، گفت: این سطح به بیش از ۲‌میلیون‌و‌۳۵۰ هزار هکتار رسیده‌است و این یک بحث مهم در امنیت غذایی محسوب می‌شود، بنابراین در اوایل سال آینده نیز هزاران هکتار دیگر به بهره‌برداری توسعه منابع آب و خاک که در مناطق مرزی خواهد بود، اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تأمین آب و برق این است که جمعیت تحت پوشش ایران در بخش آب در شهر‌ها ۵/ ۹۹ درصد است، بنابراین حتی این شاخص در اروپای غربی و مرکزی نیز به این شکل نیست.
به گفته وی، بالغ بر ۷۵ درصد جمعیت روستایی از آب بهداشتی و سالم بهره‌مند هستند، در حالی که در چهار دهه قبل این عدد ۱۲ درصد بود.
وی خاطر نشان کرد: در جمع‌آوری تصفیه فاضلاب نیز مسیر رو به جلو داریم، به‌طوری که تعداد تصفیه‌های ایران از چهار دهه قبل از چهار مورد تجاوز نمی‌کرد، اما امروز این عدد به ۲۱۷ تصفیه‌خانه فاضلاب شهری رسیده‌است، پس دولت وظیفه دارد آب را به هر شکلی که شده حتی به صورت بسته‌بندی تأمین کند.
وزیر نیرو با بیان اینکه پدیده تغییر اقلیم باعث‌شده کشور هم با پدیده خشکسالی و هم با سیلاب مواجه شود، گفت: در مورد محدوده‌های تقسیمات کشوری اختلاف‌نظر‌هایی وجود دارد، بنابراین سازمان مدیریت برنامه‌ریزی وعده داده‌است که هرچه زودتر تا پایان فصل بهار آینده طرح آمایش سرزمین مصوب شود تا یک نقشه مشخص برای کشور به وجود آید تا منابع آب با این نقشه‌ها هماهنگ شود.
وی تأکید کرد: ما در مقطع فعال کردن گفتمان جدیدی برای مدیریت توأمان عرضه و تقاضا هستیم، بنابراین مدیریت توأمان عرضه و تقاضا این لازمه را فراهم می‌کند که هم الزامات در سطح دانش و سواد عمومی و هم در بخش تجهیزات توسط بخش خصوصی فعال‌تر شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار