کد خبر: 944673
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
سعید نمکی، سرپرست فعلی و وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم به مجلس هر چند در عمل خود را برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس آماده می‌کند و برنامه‌هایی نظیر تشکیل اتاق فکر در وزارت بهداشت را به عنوان یکی از برنامه‌های این آمادگی عنوان می‌کند، اما در عین حال وقتی می‌خواهد درباره شرایط فعلی و وضعیت پیش روی این وزارتخانه صحبت کند، اوضاع را اینگونه توصیف می‌کند: «قرار نبود به میدان مین بیایم.» وزیر پیشنهادی روحانی به مجلس در حالی که وضعیت کنونی نظام سلامت را با «میدان مین» توصیف می‌کند، اما با بیان «تکلیف‌شدن پذیرش وزارت بهداشت» نشان می‌دهد، نه فقط برای ورود به این میدان مین بی‌رغبت نیست بلکه خودش را هم آماده کرده است.
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: نمکی هر چند هنوز در کسوت سرپرست وزارت بهداشت است، اما در این مدت نشان داده که بنا دارد بر کار‌ها سوار شود. وی در نشست مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی در سالن دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور یافته بود و سعی کرد اینگونه دل انجمن‌های علمی پزشکی را به‌دست بیاورد. وی گفت: «هر وزیری اگر در سیاستگذاری‌های کلان از ظرفیت انجمن‌های علمی استفاده نکند، به بیراهه می‌رود.»
نمکی تشکیل اتاق فکر در وزارت بهداشت را یکی از برنامه‌های خود در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی عنوان کرد. وی در عین حال بار دیگر گریزی به طرح تحول سلامت زد و گفت: «این طرح با دو مشکل اساسی مواجه بوده است.»
وی گره‌نخوردن طرح تحول سلامت به منابع پایدار مالی برای ادامه حیات و توزیع ناعادلانه و غیرمنطقی منابع در بعضی جا‌ها را از مشکلات اساسی طرح تحول سلامت دانست.
نمکی پیش از این نیز طرح تحول سلامت را فاقد منطق اقتصادی دانسته بود و یکی از مأموریت‌های معاون درمان وزارتخانه را تشکیل کمیته‌ای با حضور انجمن‌های علمی برای برنامه‌ریزی در حوزه کلان نظام سلامت و طرح تحول سلامت عنوان کرد و افزود: «ما باید اقتصاددانان سلامت را قانع کنیم، گام‌هایی که برمی‌داریم، منطقی است.»
سرپرست وزارت بهداشت، با انتقاد از بیمه رایگان ۵/۵ میلیون نفر در کشور که توان مالی برای پرداخت هزینه‌های درمان داشته‌اند، گفت: «ما باید بیشترین خدمات را برای فرودستان ارائه و کمتر به افراد توانمند خدمات رایگان بدهیم. زیرا در هیچ جای دنیا، خدمات درمانی برای همه رایگان نیست.» نمکی در ادامه با حمایت دوباره از جامعه پزشکی تأکید کرد: «ما باید بتوانیم اگر لکه ناپاکی در حرفه و جامعه پزشکی هست، خودمان آن را پاک کنیم. من نمی‌توانم به حقوق مردم بی‌اعتنا باشم و باید این پیام را بدهیم که خودمان داوطلبان اصلی پاکیزگی در حرفه پزشکی هستیم.»
علی نوبخت‌حقیقی که یکی از متهمان اصلی استعفای سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی و بحث‌های کمبود بودجه در وزارت بهداشت است، در این نشست با انتقاد از غوغاسالاری در وزارت بهداشت تحت پوشش طرح تحول سلامت افزود: «قرار نبود تمام مسائل سلامت کشور تحت تأثیر این طرح قرار بگیرد.»
از نگاه وی، مشکل وزارت بهداشت در دوره قبل اجرا‌نکردن قانون بود. در حالی که اگر قوانینی همچون پزشک خانواده، پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع اجرا شود، همین بودجه کافی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار