کد خبر: 944639
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۸
ریز و درشت جام ملت‌های آسیا 2019
یکی از بهترین تیم‌های تاریخ فوتبال ایران با بهترین تدارکات به امارات اعزام شده بود و هواداران پرشور کشورمان منتظر رفتن تیم کرش روی سکوی قهرمانی و به راه انداختن جشن ملی بودند.
شیوا نوروزی
سرويس ورزشی جوان آنلاين: هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا در حالی به پایان رسید که رؤیای قهرمانی تیم ملی کشورمان در این رقابت‌ها ۴۷ ساله شد. این اولین دوره‌ای بود که AFC جام ملت‌ها را با ۲۴ تیم برگزار کرد و این تصمیم به تیم‌های درجه دوم و سوم قاره اجازه خودنمایی و کسب تجربه داد و البته با قهرمانی قطر، همان تیمی که کسی حسابی رویش باز نمی‌کرد به پایان رسید تا یک مدعی جدید به مدعیان قاره کهن اضافه شود.

قطر شگفتی‌ساز

با سختگیری‌های سیاسی میزبان علیه قطر، کمتر کسی تصور می‌کرد این تیم یک پای فینال را تشکیل دهد، اما پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامد تا شاگردان سانچز یکی پس از دیگری حریفان را از پیش رو بردارند. عراق، کره جنوبی و امارات تیم‌هایی بودند که قربانی اهداف بلند فوتبال ملی قطر شدند. عنابی‌ها که برای اولین بار حضور در فینال جام ملت‌های آسیا را برابر ژاپن تجربه کردند، به لطف داشتن مربی کاربلدی، چون سانچز فوتبالی زیبا در ورزشگاه بن زاید ارائه دادند و پیروزی ۳ بر یک مقابل ژاپن همیشه مدعی و بالای سر بردن جام قهرمانی حسن ختامی بود برای فوتبال قطر.

حسرت بزرگ

یکی از بهترین تیم‌های تاریخ فوتبال ایران با بهترین تدارکات به امارات اعزام شده بود و هواداران پرشور کشورمان منتظر رفتن تیم کرش روی سکوی قهرمانی و به راه انداختن جشن ملی بودند. اما باخت غیرمنتظره به ژاپن رؤیای قهرمانی پس از چهار دهه را به دل همه ایرانی‌ها گذاشت. یوزپلنگ‌ها پس از صدرنشینی در مرحله گروهی و پس از گذشتن از سد عمان و چین، در مواجهه با اولین حریف قدر خود در جام ۲۰۱۹ در نیمه نهایی با ارائه یک بازی بحث‌برانگیز مقابل ژاپن تن به شکست ۳ بر صفر دادند. حذف از گردونه رقابت‌ها پایان کار تیم ملی در جام ملت‌ها و پایان کار سرمربی پرتغالی روی نیمکت ایران بود.

ناکامی مدعیان

در جام هفدهم به غیر از ایران چند تیم مدعی آسیایی دیگر نیز وداعی زودهنگام با جام ملت‌ها داشتند. استرالیا، مدافع عنوان قهرمانی را باید ناکام بزرگ این دوره نامید. کانگورو‌ها با هدف تکرار قهرمانی پا به رقابت‌ها گذاشته بودند، اما با شروع بازی‌ها مشخص شد این تیم کار سختی پیش رو دارد؛ تیمی که در مرحله گروهی به عنوان تیم دوم و پایین‌تر از اردن صعود کرد، در یک‌هشتم نهایی در ضربات پنالتی به سختی از سد ازبکستان گذشت و در یک‌چهارم نهایی هم با یک گل مغلوب میزبان شد. کره جنوبی نیز که همواره یکی از مدعیان آسیا محسوب می‌شود به‌رغم صدرنشینی در دور اول و پیروزی سخت مقابل بحرین، تنها توانست تا مرحله یک‌چهارم پیش برود و با قبول شکست برابر قطر شگفتی‌ساز با جام ۲۰۱۹ خداحافظی کرد. البته عربستان پرمدعا هم که خیال می‌کرد با سیاسی‌کاری و تکیه بر امتیاز میزبانی امارات می‌تواند مستطیل سبز را هم در احاطه خود دربیاورد، اما ژاپنی‌ها با یک گل کار سعودی‌ها در این جام را یکسره کردند.

میزبانی سیاسی

همان‌طور که انتظار می‌رفت اماراتی‌ها نتوانستند میزبانی حرفه‌ای، راضی‌کننده و در شأن قاره آسیا باشند. شیخ‌نشینان تحت امر آل‌سعود، پیش از آغاز رقابت‌ها سیاسی‌کاری‌های خود را شروع کردند. اعمال محدودیت‌های شدید برای قطر، عدم صدور روادید برای تماشاگران و خبرنگاران این کشور و همچنین توهین هواداران چندملیتی امارات به سرود و تیم قطر از جمله اتفاقات زشت جام هفدهم بود که با برنامه از پیش تعیین شده انجام شد. امارات که خود را متحد اصلی سعودی‌ها می‌داند تمام تلاشش را به کار گرفت تا با کمک گرفتن از هواداران سایر کشور‌های عربی زمینه حذف غیرورزشی قطر را فراهم سازد. با این حال ۴ گل عنابی‌ها به امارات در نیمه‌نهایی پایان تلخی را برای امارات رقم زد. علاوه بر این میزبان برخلاف قول‌هایی که به AFC داده بود نتوانست مردم این کشور کوچک را به ورزشگاه‌ها بکشاند. عدم استقبال تماشاگران و خالی بودن تعداد زیادی از صندلی‌ها در این دوره حسابی به چشم آمد.

پدیده‌های بی‌ادعا

با پایان مرحله گروهی معلوم شد چند تیم آسیایی رشد چشمگیری در این سال‌ها داشته‌اند. ویتنام اصلی‌ترین پدیده این دوره لقب گرفت؛ همگروه ایران فقط با ۳ امتیاز آن هم به عنوان تیم سوم به دور حذفی راه یافت. شاید خیلی‌ها صعود این تیم را اتفاقی می‌دانستند، اما غلبه بر اردن در ضیافت پنالتی‌ها و صعود به یک‌چهارم نهایی بر پیشرفت فوتبال ویتنام صحه گذاشت. این در حالی است که ژاپن فینالیست هم فقط با یک گل توانست این تیم را شکست دهد و حریف تیم کشورمان شود. علاوه بر این حضور تیم‌های اردن، تایلند و قرقیزستان در یک‌هشتم نهایی تجربه خوبی برای این کشور‌ها بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار