کد خبر: 944635
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹
امنیت پایداری که رهاورد ۴۰ سال مقاومت است
امنیت در محیطی که سراسر تنش و نزاع است اهمیت ویژه‌تری پیدا می‌کند. ایران از لحاظ ژئوپلتیکی نه تنها در چهارراه جهانی قرار دارد بلکه در دریای توفان زده خاورمیانه همواره به عنوان جزیره ثبات نام گرفته است.
سرويس سياسی جوان آنلاين: ایران از لحاظ ژئوپلتیکی نه تنها در چهارراه جهانی قرار دارد بلکه در دریای توفان‌زده خاورمیانه همواره به عنوان جزیره ثبات نام گرفته است. این موضوع به برکت ساختار بهینه امنیت در ایران به‌وجود آمده است.

به گزارش راه دانا، امنیت موضوعی محوری است که بسیاری از موارد را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. در واقع امنیت از جمله «افضل النعم» و نعمت‌های بالادستی است که در هر جامعه پیشرفت و توسعه را به دنبال خود به ارمغان می‌آورد. امنیت مانند واژه‌هایی مثل آزادی و عدالت از مفاهیم گسترده است، اما امنیت در صورت پایه‌ای خود همان امنیت جانی و مالی است که سرمایه اصلی افراد است.

پس از این موضوع امنیت اقتصادی، امنیت روانی و... مدنظر قرار می‌گیرد که به طور کاملاً پیچیده‌ای در هم تنیده و همپوشانی دارد و در واقع یکدیگر را تحت پوشش قرار می‌دهند، از این رو اگرچه پایه و اصل امنیت مهم است، اما برخی از موارد امنیت مانند امنیت روانی که گفته می‌شود از خود امنیت بالاتر است نیز به دنبال آن وجود دارد که بسیار راهگشاست.

انقلاب اسلامی و مقوله‌ای به نام امنیت

امنیت در محیطی که سراسر تنش و نزاع است اهمیت ویژه‌تری پیدا می‌کند. ایران از لحاظ ژئوپلتیکی نه تنها در چهارراه جهانی قرار دارد بلکه در دریای توفان زده خاورمیانه همواره به عنوان جزیره ثبات نام گرفته است. این موضوع نیز به برکت ساختار بهینه امنیت در ایران است، البته این امنیت به سادگی و بی‌هزینه به دست نیامده و رنگین به خون پاک شهدایی است که در طول سالیان متمادی در این ۴۰ سال اخیر به طور مداوم برای این آب و خاک تلاش کرده‌اند.

امنیت از مرزبانان غیوری که همواره طی این ۴۰ سال جان خود را بر کف دست نهادند و از حمیت و کیان این کشور دفاع کرده‌اند، ریشه می‌گیرد. جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه سنگین‌ترین تهاجمات نظامی، تروریستی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را با صلابت در هم شکسته است. امروز که پدیده عجیبی به نام تروریسم بین‌المللی به‌وجود آمده و حتی دامن غربی‌ها را گرفته امنیت ملی بسیار بیش از گذشته اهمیت یافته است و در این راستا دیده می‌شود، در حالی که کشور‌های اروپایی هم دچار تروریسم و ناامنی شده‌اند، اما امنیت و احساس دلنشین آن را به خوبی در کشورمان حس می‌کنیم.

انقلاب اسلامی و امنیت پایدار

در همین راستا ایران چنان مقتدرانه در برابر تهاجم‌های دشمن ایستاده که توانسته امنیت را به طور مداوم بر کشور مستولی کند و به دشمنان هم نشان دهد که در حوزه امنیت کشورمان به چه میزان حساس است. تئوری‌ای در خصوص امنیت وجود دارد به نام تئوری پنجره شکسته که به لزوم امنیت پایدار اشاره می‌کند. نظریه پنجره شکسته نظریه‌ای است در جرم‌شناسی و نشان دهنده میزان جاری اختلال شهری و خرابکاری و اثرگذاری آن بر افزایش جرم و رفتار‌های ضداجتماعی است.

این نظریه بیان می‌کند که نظارت و نگهداری محیط‌های شهری در یک وضعیت خوب ممکن است از خراب‌کاری بیشتر و همچنین از تشدید جرم‌های جدی‌تری جلوگیری کند. این نظریه در سال ۱۹۸۲ توسط جیمز کیو. ویلسون و جرج ال. کلینگ در مقاله‌ای معرفی شد. در این خصوص جمهوری اسلامی توانسته با ایجاد امنیت پایدار و مقابله به طور مقتدرانه و سریع هر گونه اقدام خلل‌آمیزی را در نطفه خفه کند.

به خصوص از مرز‌های شرقی کشور تروریست‌های دست‌پرورده کشور‌های غربی برای ایجاد خلل در امنیت ملی ایران اسلامی اقدامات بسیاری انجام می‌دهند و با تجهیز مالی و تسلیحاتی برخی از افراد سعی می‌کنند امنیت کشورمان را مخدوش کنند، اما همواره از سوی نیرو‌های نظامی کشور سیلی محکمی دریافت کرده‌اند.
مقابله موشکی کشورمان با تروریست‌های داعشی که سعی کردند به مجلس حمله کنند و ضربه‌شستی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف قرار دادن مقر فرماندهی داعش در دیر‌الزور انجام داد، یکی از همین اقدامات مقتدرانه درباره حفظ امنیت ملی کشورمان است.

انقلاب اسلامی و فرهنگ امنیت

امنیت جمهوری اسلامی بر سه رکن آموزه‌های اسلام، اتکا به مردم و پیروی از ولایت استوار است. فرهنگ امنیت از جمله مقوله‌هایی است که در حفظ امنیت بسیار مهم است. متأسفانه دیده می‌شود که در کشور‌های منطقه خصوصاً کشور‌هایی که در آن‌ها گروه‌های تروریستی انگل‌وار در حال رشد و تکثیر هستند، نوعی فقر فرهنگی دیده می‌شود.

فقر فرهنگی در کنار انحراف فکری بستر تروریسم را فراهم می‌کنند. پس از انقلاب اسلامی بود که برخی گروه‌های انحرافی مانند گروهک فرقان که دستشان به خون شهدای پس از انقلاب آغشته بود با انحراف فکری رشد کردند و ناامنی را در کشور به‌وجود آوردند، اما انقلاب اسلامی توانست با فرهنگ‌سازی درست در خصوص امنیت و ریشه‌کن کردن فکری گروه‌های انحرافی از تروریسم داخلی جلوگیری کند؛ نیازی که به شدت در کشور‌هایی که تروریسم در آن‌ها خانه کرده است احساس می‌شود. ناامنی یک تولید فرهنگی است، زیرا با مفاهیم فرهنگی جامعه و هویت گره خورده است.

به‌علاوه هویت برای بقا و امنیت خود نیازمند تفاوت و تمایز است. ایران اسلامی با فرهنگ‌ها و اقوام مختلفی در هم آمیخته است. ناسیونالیسم قومیتی به نوعی تهدیدی در زمان پهلوی و به خصوص پهلوی اول بود که فکر می‌کرد با سرکوب اقوام می‌توان آن‌ها را مجاب به همکاری با حکومت مرکزی کرد.
این موضوع موجب جنایات گسترده‌ای خصوصاً در قبال اقوام لر در کشورمان در زمان رضاخان شد. در این زمینه، اما انقلاب اسلامی با رویکرد برادری و برابری با همه اقوام رفتار کرد و حس ناسیونالیستی خود را به حس همدلی تغییر جهت داد. امروز ایرانیان، مرز‌های فرهنگی و قومیتی یکپارچه لر و کرد و آذری و بلوچ و عرب و فارس را سرزمین ایران می‌نامند و به هیچ وجه خود را از این مرز و بوم با وجود همه طراحی‌های دشمن برای تقویت ناسیونالیسم تفرقه‌افکن و تجزیه‌کننده جدا نمی‌دانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار