کد خبر: 944627
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰
رونق کشاورزی سیستان و بلوچستان در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی
با وجود اینکه سیستان و بلوچستان در منطقه گرم و خشک قرار گرفته است، اما سختکوشی مردم استان باعث شده تا آن‌ها در سخت‌ترین شرایط بتوانند بهترین بهره را از کشاورزی خود ببرند.
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: شرایط اقلیمی در سیستان و بلوچستان موجب شده تا این استان همواره به پتانسیل بالایی در زمینه تولیدات کشاورزی داشته باشد. با این حال تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بی‌توجهی به حل مشکلات کشاورزان این منطقه باعث شده بود تا آن‌ها نتوانند بهره آنچنانی از شغل پدری خود ببرند. تا اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه ویژه به کشاورزی این استان سبب شد تا تولید محصولات زراعی به میزان ۳ میلیون تن و میوه‌جات باغی نیز به ۵۵۰ هزار تن برسد. این در حالی است که این استان در زمینه تولیدات و افزایش آبزیان، دام و طیور نیز به پیشرفت قابل توجهی رسیده است.

با وجود اینکه سیستان و بلوچستان در منطقه گرم و خشک قرار گرفته است، اما سختکوشی مردم استان باعث شده تا آن‌ها در سخت‌ترین شرایط بتوانند بهترین بهره را از کشاورزی خود ببرند. این مهم سبب شده تا در سیستان و بلوچستان ۱۷۰ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالیت داشته باشند و بیش از ۷۰ درصد معیشت مردم استان وابسته به بخش کشاورزی باشد. این در حالی است که این استان ۴۲۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد ولی به دلیل محدودیت منابع آبی تنها ۴۵ تا ۷۰ درصد آن به زیر کشت محصولات باغی و زراعی رفته است.

از رونق کشاورزی تا شیلات

در حالی که تا قبل از انقلاب اسلامی کشاورزان بهره آنچنانی از کشاورزی خود نمی‌بردند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و توجه حداکثری به کشاورزی برای جلوگیری از واردات و اتکا به داشته‌های خود، باعث شد تا به این بخش مهم اقتصادی کشور خصوصاً در مناطق محروم توجه ویژه‌ای شود. در این میان سیستان و بلوچستان ازجمله استان‌هایی در کشور بود که تلاش مسئولان طی چهار دهه سبب شد تا این منطقه در زمینه کشاورزی گام‌های خوبی بردارد. ایجاد زمینه ارتقای تولیدات بخش کشاورزی به میزان ۵ میلیون تن به ارزش سالانه ۹ هزار میلیارد تومان، ایجاد زمینه ارتقای تولید محصولات زراعی به میزان ۳ میلیون تن و توسعه سطح زیر کشت به ۱۹۰ هزار هکتار، ایجاد زمینه ارتقای تولید محصولات باغی به میزان ۵۵۰ هزار تن و توسعه سطح زیر کشت به ۹۰ هزار هکتار، ایجاد زمینه ارتقای تولید فرآورده‌های دام و طیور به میزان ۲۰۰ هزار تن در سال، ایجاد زمینه ارتقای تولید محصولات و فرآورده‌های شیلاتی به میزان ۳۱۰ هزار تن در سال و تأمین بیش از ۶۰ درصد ماهیان صنعتی کشور و ۴۰ درصد صید کل کشور طی سال‌های بعد از انقلاب این استان را جزو استان‌های پیشرو در بخش کشاورزی قرار داده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به تولیدات کشاورزی در طول چهار فصل می‌گوید: «طی سال‌های اخیر ارتقای محصولات زراعی خارج از فصل به ۲۲ هزار هکتار و تولید ۵۵ هزار تن که نقش بسزایی در تنظیم بازار کشور دارد را در استان شاهد بوده‌ایم.» از آنجا که خرما یکی از محصولات مهم این منطقه به شمار می‌رود لذا سعی شده تا بهترین سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام بگیرد. به طوری که هم‌اکنون تولید انواع خرما به میزان ۲۳۰ هزار تن و توسعه سطح زیر کشت خرما به ۵۷ هزار هکتار رسیده است. این در حالی است که توسعه صادرات خرمای ارگانیک و توسعه صنایع تبدیلی خرما با ایجاد ۴۹ واحد سردخانه، ۲۲ واحد بسته‌بندی و دو و‌احد فرآوری کلاً به ظرفیت ۱۲۰ هزار تن و معرفی ۱۰ برند تولید و عرضه در سطح ملی و بین‌المللی از دیگر موفقیت‌های استان در این بخش بوده است. با توجه به اینکه گرم و خشک بودن و کاهش بارندگی‌ها موجب کاهش منابع آبی در این منطقه شده است لذا توسعه کشت گلخانه‌ای می‌تواند سبب مصرف حداقلی آب در کشاورزی شود. فراهم شدن زمینه توسعه کشت‌های فشرده در فضای گلخانه به میزان ۲۶۰ هکتار با تولید ۵۷ هزار تن و برنامه توسعه گلخانه در سواحل مکران در سطح ۱۰ هزار هکتار توانسته سیستان و بلوچستان را به یکی از استان‌های مهم در بخش تولید محصولات گلخانه‌ای تبدیل کند.

از میوه‌های گرمسیری تا پرورش زنبور و طیور

از آنجایی که سالانه مقدار قابل توجهی ارز برای واردات برخی از میوه‌های گرمسیری هزینه می‌شود لذا این مهم سبب شده تا بهره‌برداران سیستان و بلوچستانی با توجه به شرایط آب و هوایی استان اقدام به تولید این محصولات وارداتی کنند، به طوری که زمینه ارتقای تولید میوه‌های گرمسیری به میزان ۱۶۰ هزار تن و توسعه زیر کشت باغات به ۹ هزار هکتار رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که زمینه تولید گوشت قرمز در استان به میزان ۱۰۰ هزار تن در سال، ارتقای زمینه تولید عسل در استان به میزان ۷۰ تن و افزایش کلنی‌های زنبورعسل به ۶۵۰۰ کلن، معرفی بیش از ۱۰۰ رقم محصول زراعی اصلاح‌شده و گواهی‌شده با عملکرد کمی و کیفی برتر برای ارتقای تولید و سازگار با شرایط اقلیمی استان و ارتقای زمینه تولید شیر به میزان ۱۰۶ هزار تن در سال و راه‌اندازی هزار و ۷۲۰ واحد گاوداری شیر صنعتی و سنتی از دیگر دستاورد‌های بخش کشاورزی استان در سال‌های اخیر بوده است. رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به موفقیت این استان در زمینه تولید پسته و گیاهان دارویی می‌گوید: «ارتقای سطح زیر کشت پسته به میزان ۹ هزار هکتار و ایجاد چهار مرکز ضبط و فرآوری پسته به ظرفیت ۳ هزار تن، توسعه و ارتقای سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سطح ۵ هزار هکتار و توسعه این سطح به ۲۰ هزار هکتار در برنامه است.» مجتبی پیری می‌افزاید: «توسعه مرغداری‌های صنعتی و ارتقای ظرفیت جوجه‌ریزی به میزان ۲۳ میلیون قطعه در سال و تولید ۳۹ هزار تن گوشت مرغ و افزایش ظرفیت تولید تخم‌مرغ به میزان ۱۱ هزار تن ایجاد و توسعه پرورش صنعتی شترمرغ با ایجاد ۷ واحد، راه‌اندازی بزرگ‌ترین مزرعه چرخه کامل زنجیره تولید شترمرغ جنوب شرق کشور در چابهار به ظرفیت ۲۳ هزار و ۷۰۰ قطعه از دیگر موفقیت‌های جهاد کشاورزی استان در زمینه تولید گوشت سفید منطقه بوده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار