کد خبر: 944561
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
اصلاح‌طلبان در تعیین مناسبات خود با دولت دچار سردرگمی هستند
جناح اصلاحات اگر بخواهند ساز جدایی و عبور از دولت متبوع را سر بدهند، باید هزینه گزاف ریزش نیرو‌های اجتماعی را بپردازند.
جوان آنلاین: تکلیف جناح اصلاحات با دولت هنوز مشخص نشده است؛ یک روز حمایت، روز دیگر برائت. ایشان واقفند چنانچه حمایت خود از دولت را دریغ کنند، بایست به مخاطبین اجتماعی خود پاسخ بدهند که چرا و بر اساس چه معیاری در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ از دولت اعتدال حمایت کردند، اما اگر بخواهند ساز جدایی و عبور از دولت متبوع را سر بدهند، باید هزینه گزاف ریزش نیرو‌های اجتماعی را بپردازند.

عارف: از دولت نقد داریم
آقای محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید، روز پنج شنبه در کنگره مجمع فرهنگیان به مسأله نوع مواجهه اصلاح طلبان در قبال دولت پرداخت. او با تأکید بر اینکه ما در روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هم در سال ۹۲ و هم در سال ۹۶ نقش اساسی داشتیم اظهار داشت: نمی‌گوییم سال آینده ما گزارش دولت را می‌دهیم، اما سهیم بودیم و نقش داشتیم.
او با تأکید بر اینکه ما از دولت و به ویژه وزرا و مدیران اصلاح‌طلبی که با برچسب و عقبه اصلاح‌طلبی وارد دولت شدند انتقاد داریم، گفت: این افراد باید خود را موظف به پیاده کردن وعده‌هایی بدانند که مردم برای تحقق آن‌ها به ما رأی داده‌اند.

قوچانی: هاشمی را زدند تا روحانی را بزنند
اخیراً گفت‌وگویی از آقای محمد موسوی خوئینی منتشر شد که محور آن، نقد تند و تیز علیه هاشمی رفسنجانی بود. آقای محمد قوچانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی با واکاوی اظهارات خوئینی، کنش‌گری این روز‌های «مرد خاکستری اصلاحات» را در جهت تلاش او برای بازیابی حیثیت دهه شصت خود که در قالب
چپ اسلامی نمود داشت، ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه به‌دلیل مبارزات انتخاباتی که همیشه در ایران وجود دارد و هیچ وقت هم تعطیل نمی‌شود، خیلی زود بسیاری به فکر انتخابات ۱۴۰۰ افتاده‌اند و فکر می‌کنند نجات‌شان در جدایی است. تصورشان هم این است که این دولت بعد از خروج آمریکا از برجام، به‌تدریج موقعیت‌های خود را در فضا‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور از دست داده و خواهد داد؛ لذا باید حساب‌شان را جدا کنند.
قوچانی به همین جا بسنده نکرد و تخریب هاشمی از سوی خوئینی را در راستای «زدن حسن روحانی» تحلیل کرد و گفت: آقای موسوی خوئینی
تلاش داشت تا از زیر سایه آقای هاشمی بیرون بیاید و به اصول سنتی خودشان بازگردد که در ماه‌های آینده احتمالاً آثارش را خواهیم دید. به نظر من. آقای هاشمی را زدند تا آقای روحانی را بزنند.

گرامی مقدم: روحانی را به تقابل با اصلاح‌طلبان هدایت می‌کنند
تعداد قابل توجهی از اصلاح‌طلبان، بر این باور محکم خود پای می‌فشرند که روحانی، پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ از اصلاح‌طلبان فاصله گرفت و به نزد جناح رقیب درغلطید. یکی از این چهره‌ها، اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی است.
او اخیراً در گفت‌وگویی با بیان اینکه آقای روحانی پس از پیروزی در انتخابات ۹۶ تلاش کرد تا رابطه خود با نهاد‌های حکومتی را برای پیشبرد اهداف دولت حفظ کند و در همین راستا از اصلاح‌طلبان فاصله بگیرد گفت: از سوی دیگر، جمعی محفلی که دفتر رییس‌جمهوری را در اختیار دارد، آقای روحانی را به سمتی هدایت کردند که مقابل اصلاح‌طلبان قرار بگیرد و دستاورد‌های مردم و اصلاح‌طلبان در انتخابات دور دوم را مصادره به مطلوب کنند.
گرامی مقدم با بیان اینکه رییس‌جمهوری در حصر عده‌ای قرار دارد افزود: در این سال‌ها دولتی به دست سران حزب اعتدال و توسعه افتاد که رییس‌جمهوری آن را حصر کردند و به او اجازه بر آورده کردن وعده‌هایی را که به اصلاح‌طلبان داده نمی‌دهند و امروز که به ایام انتخابات نزدیک می‌شویم دوباره می‌خواهند خود را تشکلی اصلاح‌طلب معرفی کنند.

برائت دو جانبه
منظور نظر گرامی مقدم از افرادی که درصدد حصر روحانی هستند، به نظر می‌رسد، مشخصاً آقای محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری باشد. واعظی دی‌ماه سال جاری اظهاراتی را به زبان آورد که گلایه شدید اصلاح‌طلبان را به همراه داشت؛ او درباره مقوله ائتلاف دو جریان اعتدال و اصلاحات گفت: ما هیچ‌گاه با اصلاح‌طلبان تندرو ائتلاف نکردیم و الان هم همین را می‌گویم.
شاید اظهارات محمود واعظی، واکنشی به برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نظیر آقای سعید حجاریان تئوریسین جبهه اصلاحات بود که پیش از او.
ائتلاف میان اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها را به کل رد کرده بود. او در گفت‌وگویی که آذرماه سال جاری منتشر شد گفت: ما با دکتر روحانی عقدی، به صورت ائتلاف نبسته بودیم. ایشان وعده‌هایی به مردم دادند و مردم هم به‌دلیل همان وعده‌ها پای صندوق رأی رفتند. دفاع ما، براساس همین وعده‌ها بود و نه خواسته‌های حداکثری خودمان. اما، ایشان به بسیاری از وعده‌هایش یا نخواست یا نتوانست عمل کند و فی‌الواقع زمانی‌که از خود عبور کرد، طبعاً بخشی از اصلاح‌طلبان هم ناگزیر با ایشان زاویه پیدا کردند.

تاجیک: روحانی سنخیتی با جریان اصلاحات نداشت
آقای محمدرضا تاجیک از مشاوران رییس دولت اصلاحات، از جمله آن چهره‌هایی است که همواره انتقادات تند و تیزی به دولت و پیش از آن به گفتمان اعتدال روا داشته است. این بار نیز او، به دولت و راهبرد اصلاح‌طلبان در قبال آن انتقاد کرده و گفته است: اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند حیات و ممات جریان اصلاحات منوط به حضور در قدرت است و با چنین دیدگاهی حتی از فردی مانند روحانی که سنخیتی با جریان اصلاحات نداشت، حمایت کردند تا به‌زعم خود در قدرت باقی بمانند.
او نیز با تأیید ضمنی اظهارات حجاریان در رد مقوله ائتلاف با دولت، گفت: اصلاح‌طلبان حتی با روحانی یک ائتلاف مرسوم نیز نکردند، چون اگر ائتلاف واقعی در کار بود، پس از پیروزی باید به طور مشخص از دولت سهمی می‌داشتند؛ آن‌ها چک سفید امضا به روحانی دادند، اصلاحات را در طیف اعتدال خلاصه کردند و تمام سرمایه عظیم اجتماعی جریان ریشه‌دار اصلاحات را در یک سبد گذاشتند؛ غافل از آنکه اصلاحات بیش از آنکه حیات سیاسی داشته باشد، حیات اجتماعی و فرهنگی دارد.
بنابرگزارش روزنامه صبح نو، به‌رغم این هجمه‌ها و انتقادات به دولت، افرادی نظیر آقایان بهزاد نبوی و مصطفی تاجزاده از اعضای سابق سازمان منحله مجاهدین انقلاب هم هستند که بر تداوم حمایت اصلاح‌طلبان از دولت تأکید دارند. سردرگمی جریان اصلاحات در تعیین مناسبات خود با دولت، مسأله‌ای نیست که
قابل کتمان باشد؛ این گسیختگی و پا در هوایی با نزدیک شدن به انتخابات‌های آتی نظیر مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم، افزون‌تر نیز خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر
|
Sweden
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
0
بنام خدا تحریم و فشارهای اقتصادی و جنگ روانی.
یکی از سیاست هایی که علیه کشورهایی که از مدار نوکری آمریکا خارج شده اند ، اعمال فشار ها و تحریم های اقتصادی به همراه، جنگ روانی در این رابطه است .
با آشنا شدن با این روش‌ها و آگاهی مردم،تاکید می‌کنم آگاهی مردم، اثرات مخرب این توطئه ها بسیار کم و حتی خنثی میشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار