کد خبر: 944540
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
صاحب موزه آثار تاریخی بنام «برادران سرابی»:
صاحب موزه آثار تاریخی بنام«برادران سرابی» گفت: اگر شهرداری نمی‌تواند موزه‌ی مشاغل را مدیریت کند، آن را به اهلش واگذار کند.

رضا سرابی اقدم در جمع خبرنگاران، با بیان این‌که حدود سه سالی از احداث موزه‌ی مشاغل می‌گذرد ولی تاکنون اقدامی برای تبلیغ و معرفی آن انجام نگرفته است، گفت: بنده از انجام چنین کارهایی در تبریز پشیمان هستم، قرار بر این نبود که اشیای قدیمی را در گوشه‌ای از موزه رها کرده و انباری کنیم.

 
وی هدف از برگزاری این جلسه را روشنگری در خصوص اخبار منتشر شده درباره‌ی موزه‌ی مشاغل عنوان کرد و گفت: شهردار منطقه‌ی هشت طی مصاحبه‌ای اعلام کرده که تعطیلی موزه‌ی مشاغل کذب است، در حالی که مسافران تعطیلات نوروزی در ایام عید، همواره با ما تماس گرفته و از تعطیلی موزه‌ی مشاغل گلایه می‌کردند.
 
صاحب موزه آثار تاریخی بنام«برادران سرابی» با انتقاد از عدم رسیدگی به وضعیت و نظافت موزه‌ی مشاغل، افزود: در حال حاضر موزه به محل زندگی موش‌های موذی تبدیل شده، به طوری‌که وجود موش‌ها در موزه به اسناد قدیمی و اشیا آسیب می‌رساند، به همین دلیل بنده بارها اعلام کردم که ما موزه را احداث نکردیم که روزی درب آن را ببندیم یا اشیا قدیمی را در آن محل انبار کنیم.
 
وی ادامه داد: بنده بارها به آقای شهردار اعلام کردم که اشیای قدیمی در چنین وضعیتی آسیب خواهد دید، بنابراین حاضر بودم حتی با هزینه‌ی شخصی مدیریت موزه را در اختیار گرفته و آن را ارتقا دهم .
 
وی با اشاره به ادعای شهردار منطقه هشت در خصوص توقیف اموال بنده توسط افراد حقیقی، گفت: فردی اشیای قدیمی بنده را به دادگاه معرفی کرده و بنده نیز از او شکایت کرده‌ام، آقای شهردار نیز در این خصوص همواره ادعا می‌کند که اموال سرابی توقیف شده است، در حالی که یک بار هم در این خصوص از بنده سوال نکرده است.
 
سرابی اقدم افزود: برخی ادعا کرده‌اند که سرابی به دنبال منفعت مادی بوده است! در حالی که بنده برای خرید برخی از اشیای قدیمی از جیب شخصی خود میلیون‌ها هزینه کرده و آن‌ها را به موزه‌های تبریز اهدا کرده‌ام، اگر به دنبال منفعت طلبی بودم می‌توانستم اشیای قدیمی را با قیمت گرانی بفروشم و تجارت کنم.
 
وی با بیان این‌که بنده خواستار نگهداری استاندارد اشیای قدیمی درموزه‌ی مشاغل هستم، افزود: طی چند روز آینده بنده مسائل دادگاهی اموالم را رفع خواهم کرد.
 
صاحب موزه آثار تاریخی بنام«برادران سرابی» با تاکید بر این‌که موزه هیچ درآمدی ندارد ولی برای شهر توریست جذب می‌کند، افزود: موزه و جاذبه‌های تاریخی هویت، مدنیت و تمدن شهری را برای مردم معرفی و آبروی شهر را حفظ می‌کند.
 
وی افزود: تمامی تمدن و آثار تاریخی تبریز متعلق به نسل آینده است و ما هیچ سهمی در آن‌ها نداریم.
 
وی اظهار کرد: تقریبا 40 سالی می‌شود، جمع آوری اشیا قدیمی را آغاز کرده‌ام و معتقدم با این اقدامات تمدن، مدنیت و فرهنگ شهرم برای نسل آیندگان احیا می‌شود، در این کار هیچ گاه به دنبال منفعت مادی نبوده‌ام.
 
سرابی اقدم افزود: تاکنون برای جمع آوری اشیا قدیمی هزینه‌های کلان و معنوی زیادی صرف کردم تا بتوانم تاریخ پرفراز و نشیب تبریز را برای آیندگان روشن گری کنم.
 
وی با بیان این‌که اشیای قدیمی زیادی را به موزه‌های مختلف تبریز از جمله قاجار، شهر و...اهدا کرده‌ام، گفت: بالای 40 درصد اشیای قدیمی موزه‌ی قاجار، اهدایی بنده بود.
صاحب موزه آثار تاریخی بنام«برادران سرابی» با اشاره به دلایل لزوم ایجاد موزه‌ی مشاغل بازار تبریز، افزود: همزمان با ثبت جهانی بازار تبریز، نیاز بود که مشاغل قدیمی مانند آهنگری، نجاری و رنگ رزی و مکان بازار تبریز را به جهان معرفی کنیم، عملیات ساخت و ساز این موزه آغاز شد و بنده در این حین نیز به جمع آوری وسایل می‌پرداختم، بعد از احداث موزه، نام آن را رضا سرابی پیشنهاد دادند که بنده با آن مخالفت کردم.
 
وی ادامه داد: با توجه به وجود یخچال تاریخی صادقیه در جوار موزه، مقرر شد عنوان موزه، موزه‌ی آب و مشاغل انتخاب شود، بعد از نام گذاری، چیدمان موزه‌ی مشاغل را با زحمات فراوانی به اتمام رساندیم.
 
وی ارجینال و منحصربودن اشیای قدیمی در موزه‌ی مشاغل را از مزیت‌های آن عنوان کرد و گفت: انتظار داشتیم بعد از افتتاح موزه‌ی مشاغل، برخی اقدامات در آن انجام یافته و رونق گیرد اما سوت و کور باقی ماند و هیچ گونه تبلیغاتی در راستای معرفی آن به مردم انجام نشد.
 
سرابی اقدم با بیان این‌که هزینه‌های زیادی برای آماده ساختن موزه‌ی مشاغل صرف شد، گفت: بنده برای جمع آوری هر یک از اشیای قدیمی ارجینال هزینه‌ی زیادی پرداختم.
 
وی افزود: در زمان شهردار وقت آقای نجفی مقرر شد مبلغی جهت خرید اشیای قدیمی به بنده تعیین شود که شهرداری منطقه هشت در این خصوص مکاتباتی با میراث فرهنگی انجام داد و کارشناسانی را نیز برای قیمت گذاری اشیا فرستادند ولی بعد از مدتی اعلام کردند که بودجه‌ای برای پرداخت ندارند.
 
وی بیان کرد: طی جلسه‌ای با شهردار تبریز، مقرر شد موزه‌ی مشاغل در اختیار بنده قرار بگیرد ولی هنوز اقدامی صورت نگرفته است. 
 
صاحب موزه آثار تاریخی بنام«برادران سرابی»با بیان این‌که کمیسیون فرهنگی شورا آخرین سنگر و امید ما برای ارتقا و حفظ موزه مشاغل بود، گفت: ضرورت حفظ و ارتقای موزه‌ی مشاغل را در جلسه‌ی کمیسون فرهنگی شورا توصیح دادیم و اعضای شورا به اتفاق آرا با ارتقا و حفظ موزه و مدیریت آن توسط اهلش موافقت کرده و خواستار بررسی این موضوع در صحن شورا شدند.
 
وی ادامه داد: اگر شورا نیز در این موضوع نتواند موفق عمل کند، وای بر احوال فرهنگی تبریز!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر