سرویس تاریخ جوان آنلاین: خاطرات روحانی مبارز حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر مهدوی خراسانی، در زمره آثار نوانتشار مرکز اسناد انقلاب اسلامی است. این مرکز در دیباچه خویش بر این کتاب، ضرورتهای انتشار آثاری از این دست را اینگونه بیان کرده است: «یکی از منابع و مآخذ مورد استفاده در تدوین تاریخ، خاطرههای اشخاص است. هر شخصی دارای تجربه فردی است که میتواند آن را در قالب خاطره روایت کند و به نوشتار درآورد. خاطره، وقایع گذشته است که شخص آن را دیده یا شنیده و بخشی از محفوظات ذهن است که، چون از برجستگی و ویژگی خاصی برخوردار بوده، شایستگی ثبت و ماندگاری در ذهن را یافته است. خاطره حوادث، رویدادها و حتی سیر عادی زندگی روزمره است که با گذشت زمان، در قسمتی از ذهن جای گرفته و ماندگار شده است و بنا به نیاز شخص قابل یادآوری است. با وجود گذشت زمان طولانی از تاریخ وقایع، بخشی از وقایع که نقش مهمی در زندگی افراد داشتهاند همواره در ذهن زندهاند، گرچه شرح دقیق و کامل آن و میزان یادآوری و ذکر جزئیات در افراد مختلف متفاوت است. برخی خاطرهنویسی را در معنای عام آن، نه تنها یادآوری و نگارش دیدهها، بلکه شنیدهها هم دانستهاند که در آن، علاوه بر زمان و مکان وقوع خاطره، به ارزیابی چگونگی وقوع آن نیز میپردازد. باید توجه داشت که به خاطرات با دیده احتیاط نگاه کرد و اصول و معیارهای نقد تاریخی را در استفاده از آنها به کار بست تا از قابل اعتماد بودن آنها مطمئن شد. انقلاب اسلامی همان گونه که محصول فعالیتهای گسترده گروهها و اقشار مختلف جامعه بوده است، باید از زبان افرادی متفاوت و متعدد نیز بازگو شود تا علاوه بر دسترسی جامعتر به جزئیات وقایع، چگونگی و زوایای گوناگون وقایع نیز پدیدار شوند. خاطرات حجتالاسلام والمسلمین شیخ علیاکبر مهدوی خراسانی که در این راستا منتشر میشود، اطلاعات سودمندی از سالهای مبارزه روحانیت و دیگر اقشار جامعه با رژیم پهلوی دارد. مهدوی خراسانی طلبه جوانی بود که ابتدا تحت تأثیر مبارزات و فعالیتهای فدائیان اسلام با مبارزه آشنا شد و در آغاز دهه ۱۳۴۰ متأثر از فضای انقلابی که حضرت امام ایجاد کرده بودند، از طریق منبر و وعظ و خطابه به یاران امام پیوست و به گسترش و فراگیر نمودن پیام انقلابی نهضت امام پرداخت».
در بخشی دیگر از مقدمه این اثر، در باب تاریخچه مبارزات راوی آمده است: «علیاکبر مهدوی خراسانی که تحصیلات خود را در نیشابور، مشهد و بعداً در قم سپری نمود تحت تأثیر فضای انقلابی که حضرت امام ایجاد کرده بودند، از طریق منبر و وعظ و خطابه به یاران امام پیوست و به گسترش و فراگیر نمودن پیام انقلابی نهضت امام پرداخت. پس از اقامت در تهران، منبرهای آتشین و انقلابیاش ادامه یافت و طولی نکشید که ساواک از او به عنوان فردی خطرناک یاد کرده و به واسطه منبرهایش تحت تعقیب قرار گرفت و چند بار به زندان افتاد و حتی ممنوع المنبر و ممنوعالخروج شد. به واسطه سخنرانی انقلابی که در شب پانزدهم خرداد در مسجد بازار تهران ایراد کرد، جزو اولین علمای بازداشت شده قیام ۱۵ خرداد بود و این نشان از آن داشت که روحیه انقلابی وی باعث شده بود تا جزو سابقون نهضت امام خمینی باشد. پس از تبعید امام به خارج از کشور، شبکه گسترده و البته منسجم از یاران امام و وعاظ انقلابی به زنده کردن نام و یاد رهبر در تبعید و اهداف نهضت اسلامی پرداختند و در این راه زندانها رفته و شکنجهها دیدند، اما نگذاشتند چراغی که امام خمینی به نام اسلام برافروخته بود، در دلها خاموش شود. این وعاظ انقلابی، در منزل استاد شهیر وعظ و خطابه، مرحوم شیخ محمدتقی فلسفی گرد آمده و منزل ایشان محل تجمع وعاظ انقلابی طرفدار امام شده بود. مهدوی خراسانی پای ثابت این جلسات بود و بارها اسم ایشان در گزارشهای ساواک که از این نشستها تهیه میشد، آمده است. خاطرات پیش رو، مطالب ناگفتنی از جلسات منزل مرحوم فلسفی و ممنوعیت ورود برخی وعاظ به ظاهر انقلابی، اما طرفدار شاه به منزل فلسفی و توطئه تخریب شخصیت مرحوم فلسفی توسط ساواک و همینطور روزهای خون و قیام سال ۱۳۵۷ دارد».