کد خبر: 944517
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹
تعطیلی فقط یک رکورد برای ترامپ نیست
این رکوردزنی ترامپ در مدت زمان و هزینه‌های تعطیلی دولت در حالی است که او نتوانسته به اهداف خود برسد و چه سال قبل و چه امسال مجبور به عقب‌نشینی شده است. در واقع، هدف اصلی او با این کار تأمین بودجه لازم برای عمل به یکی از شعار‌ها و وعده‌های اصلی انتخاباتی‌اش است که مربوط می‌شود به موضوع مهاجرت و امنیت مرز جنوبی امریکا با مکزیک.
رحمان نعيمی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: کمی بیش از دو سال از ریاست جمهوری دونالد ترامپ گذشته و از میان کار‌های متفاوت و جنجال‌برانگیز او در این مدت، دست‌کم یک کار نامش را در تاریخ امریکا ثبت خواهد کرد. تعطیلی دولت فدرال اتفاق بی‌سابقه‌ای نیست و به همین جهت هم این بار تعطیلی دولت فدرال می‌توانست همانند موارد قبل باشد، اما نتایج و آثار این بار، آن قدر متفاوت بوده که باعث شود نام ترامپ در تاریخ امریکا بابت این قضیه به یادگار بماند. ترامپ نام خود را در تاریخ امریکا به عنوان رئیس‌جمهوری ثبت کرده که طولانی‌مدت‌ترین تعطیلی را برای دولت فدرال به ارمغان آورده و حتی معلوم نیست که این پایان کار باشد و احتمال دارد که مشکل باز نیمه فوریه شروع شود. حالا باید دید که او جدا از ثبت نام خود چه دستاوردی داشته چه برای خودش، چه برای مخالفانش، چه برای شهروندان امریکا و حتی خود امریکا. ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که دستاورد او مثبت نبوده و حتی این جریان پرده از آسیب‌پذیری امریکا در سطح کلان امنیت ملی برداشته تا آنجا که جامعه اطلاعاتی امریکا به این نکته اذعان کرده‌اند و به نوعی در گزارش سالانه آن‌ها هم منعکس شده است.

رکورددار تعطیلی

تعطیلی دولت یا اصطلاحاً Government shutdowns زمانی اتفاق می‌افتد که اختلاف نظر مجلس نمایندگان یا مجلس سنا با بودجه یا لوایح ارسالی از طرف دولت موجب عدم تصویب آن‌ها بشود و دولت هم به دلیل نداشتن بودجه کافی مجبور می‌شود تمام وزارتخانه‌ها و ادارات وابسته یا دست‌کم برخی از آن‌ها را تا رسیدن به توافقی با نمایندگان تعطیل کند. تعطیلی دولت بر مبنای تفسیری از قانون ضدکسری مصوب ۱۸۸۴، مشمول خدمات غیرضروری می‌شود و کارمندان این بخش تا تعیین تکلیف اختلافات بین دولت و کنگره به مرخصی بدون حقوق می‌روند و آن کارمندانی که کارشان ضروری تشخیص داده شده، می‌توانند سر کار خود بمانند، اما حقوقی دریافت نمی‌کنند تا این که بعد از حل اختلافات، حقوق این دوره کاری آن‌ها پرداخت شود. تاکنون ۲۲ مورد تعطیلی دولت فدرال اتفاق افتاده که البته اکثر آن‌ها یا بیشتر از چند ساعت نبوده یا این که اختلافات بین دولت و کنگره طی دو، سه روز حل شده بود و تمام کارمندان دولت فدرال زود به سر کار خود برگشته بودند. تنها سه مورد بوده که تعطیلی دولت آن قدر طولانی شد که هزینه‌های سنگینی را به بار آورده بود؛ اولی در ۱۹۹۶ و زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون که ۲۱ روز طول کشید و ۴۰۰ میلیون دلار هزینه در پی داشت، دومی در ۲۰۱۳ که ۱۶ روز طول کشید که هزینه‌ای بالغ بر ۱/۲ میلیارد دلار را به بار آورد، سومی تعطیلی اخیر دولت که ۳۵ روز طول کشیده بنابر ارزیابی اداره بودجه کنگره امریکا Chief brand officer) CBO)، هزینه‌ای بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار داشته که با احتساب جبران ۸ میلیارد دلاری باز ۳ میلیارد دلار از این هزینه غیر قابل جبران است. بنابر این، ترامپ هم به جهت مدت زمان تعطیلی دولت فدرال و هم به جهت هزینه‌های آن در میان رؤسای جمهور امریکا رکورددار است، اما این پایان ماجرا نیست و باید توجه داشت که او قبل از این هم دولت فدرال را دو نوبت؛ اولی به مدت سه روز در ژانویه و دومی یک روز در فوریه سال گذشته تعطیل کرده بود.

نتیجه رکوردزنی ترامپ

این رکوردزنی ترامپ در مدت زمان و هزینه‌های تعطیلی دولت در حالی است که او نتوانسته به اهداف خود برسد و چه سال قبل و چه امسال مجبور به عقب‌نشینی شده است. در واقع، هدف اصلی او با این کار تأمین بودجه لازم برای عمل به یکی از شعار‌ها و وعده‌های اصلی انتخاباتی‌اش است که مربوط می‌شود به موضوع مهاجرت و امنیت مرز جنوبی امریکا با مکزیک. ترامپ وعده داده که برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی از مکزیک به داخل خاک امریکا، دیواری در طول مرز با مکزیک می‌کشد. هر چند در زمان مبارزات انتخاباتی در مورد بودجه این کار لاف‌زنی می‌کرد و می‌گفت: بودجه لازم را از دولت مکزیک می‌گیرد، اما لاف‌زنی او زود معلوم شد و به همین جهت در بودجه سال قبل مبلغ ۱۸ میلیارد دلار را برای ساخت این دیوار از کنگره درخواست کرد. با وجود آن که اکثریت کنگره در سال قبل به دست هم‌حزبی‌هایش بود، اما نمایندگان کنگره به این درخواست او جواب مثبت ندادند و تعطیلی چند روزه دولت هم فایده‌ای برای او نداشت. او در بودجه امسال سطح توقعات خود را بسیار پایین آورد و از کنگره فقط درخواست ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کرد، اما از آنجایی که اکثریت مجلس نمایندگان در انتخابات اخیر به دست رقبای دموکرات افتاده، معلوم بود که او حتی با پایین آوردن سطح توقعاتش باز با رقبای دموکرات مشکل خواهد داشت و در عمل هم چنین شد. نمایندگان با درخواست او مخالفت کردند و تنها بودجه عادی ۲ میلیارد دلار آن هم نه برای ساخت دیوار مرزی بلکه برای تأمین امنیت مرز‌ها را قبول کردند. لجاجت ترامپ و به تعطیلی کشاندن ۳۵ روزه دولت با آن هزینه بالا نتیجه‌ای برای او نداشته و مجبور شده یک گام به عقب بردارد و بازگشایی سه هفته‌ای دولت را قبول کند. این مثل شرایط پارسال است که بعد از بازگشایی موقت دولت باز هم دولت را در فوریه یک روز تعطیل کرد، اما کارش به جایی نرسید و به همین جهت هم شاید باز در ماه فوریه تلاش دیگری بکند، اما نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان نشان داده‌اند که حاضر به عقب‌نشینی نیستند.

تهدید امنیت ملی

جامعه اطلاعاتی امریکا متشکل از ۱۶ سازمان و آژانس اطلاعاتی این کشور گزارش سالانه خود را از تهدید‌های موجود علیه امنیت ملی امریکا روز سه‌شنبه ۲۹ ژانویه منتشر کردند. عمده موارد در این گزارش سالانه تکراری از گزارش‌های قبل است و محور‌هایی مثل رقابت روسیه و چین با امریکا و ذکر اتهاماتی علیه ایران از جمله این موارد است. با وجود این، مواردی تازه از تهدیدات علیه امنیت ملی امریکا در این گزارش به چشم می‌خورد که باید آن‌ها را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بازتابی از سیاست‌های ترامپ دانست تا این که علتی خارج از امریکا داشته باشند. یکی از این موارد تمایل برخی متحدان و شرکای امریکاست که به دنبال «استقلال بیشتری از واشنگتن» هستند چراکه «تصور می‌کنند سیاست‌های امریکا در مورد امنیت و تجارت تغییر کرده است.» در واقع، سیاست‌های ترامپ برای بر هم زدن توافقات تجاری چندطرفه مثل نفتا یا پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترانس آتلانتیک و مورد مشابه آن در ترانس پاسیفیک نتیجه خود را در این گزارش نشان داده و جامعه اطلاعاتی امریکا را متقاعده کرده که متحدان سابق امریکایی دیگر اتکای گذشته به این کشور ندارند. مورد دیگر، تهدید زیرساخت‌های انتخاباتی از طریق حملات سایبری مورد جدید دیگری در این گزارش سالانه است که مثل مورد قبل بیشتر متأثر از ریاست جمهوری ترامپ است تا صرف عوامل خارجی. باید توجه داشت که این گزارش در حالی روز سه‌شنبه ارائه شد که گفته می‌شود تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه در مورد نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ امریکا، رو به اتمام است و انتظار می‌رود او نتیجه تحقیقات خود را به زودی در اختیار کنگره بگذارد.

معلوم نیست این تحقیقات تا چه میزان متوجه شخص ترامپ خواهد بود، اما می‌توان با اطمینان خاطر گفت: مولر برخی از ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی را در گزارش خود خواهد گنجاند که مربوط می‌شود به نفوذ سایبری در شبکه‌های اجتماعی و کارزار‌های انتخاباتی تا احتمالاً هک برخی از پایگاه‌های رأی‌گیری. این چیزی است که ترامپ تاکنون منکر آن بوده و معلوم نیست که چه واکنشی به گزارش نهایی مولر خواهد داشت. قاچاق مواد مخدر و فعالیت‌های مجرمانه سازمان‌یافته از دیگر موارد این گزارش است که دست بر قضا با موضوع تعطیلی دولت فدرال هم ارتباط دارد. ترامپ مدعی است برای مقابله با این تهدید‌ها می‌خواهد دیوار مرزی را بسازد، اما مخالفان و به‌خصوص نمایندگان کنگره این ادعای او را شعار عوام‌فریبانه می‌دانند و معتقدند ساخت دیوار مرزی تأثیری بر این تهدید‌ها نمی‌گذارد. نکته جالب توجه در این است که تعطیلی ۳۵ روزه دولت فدرال مجالی به این تهدید‌ها داده که ترامپ با ساخت دیوار مدعی مبارزه با آنهاست. روزنامه آلمانی اشپیگل روز ۲۳ ژانویه گوشه‌ای از گزارش ۷۲ صفحه‌ای اتحادیه حرفه‌ای اف‌بی‌آی امریکا را منتشر کرده است. مسئولان اف‌بی‌آی در این گزارش اعلام کرده‌اند: «تن‌ها تروریست‌ها، قاچاقچیان مواد مخدر، بزهکاران و افرادی که در حوزه داد و ستد با کودکان فعالیت دارند، از تداوم تعطیلی دولت امریکا و اختلال کار پلیس فدرال این کشور و سازمان‌های امنیتی سود می‌برند.» یکی از این مسئولان گفته که «ما حتی قادر به پرداخت حقوق مأموران و خبرچینان خود نیز نیستیم» و هشدار داده که این نیرو‌ها در صورت عدم پرداخت دستمزدشان، همکاری خود را با سازمان‌های امنیتی قطع می‌کنند. روشن است که ساخت دیوار مرزی برای ترامپ آن قدر حیاتی است که حتی حاضر شده اف‌بی‌آی را تضعیف بکند و همان تهدید‌هایی را به بار آورد که در گزارش جامعه اطلاعاتی امریکا به عنوان تهدید‌های اصلی علیه امنیت ملی امریکا و جان شهروندان این کشور توصیف شده‌اند. به این ترتیب، ترامپ با تعطیلی ۳۵ روزه دولت فدرال میراثی را به جا گذاشته که در این میراث، منافع و امنیت ملی قربانی جاه‌طلبی‌های سیاسی او شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار