کد خبر: 944501
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷
پارلمان اروپا رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور به رسمیت شناخت و به رهبران اتحادیه اروپا تأکید کرد از این امر تبعیت کنند؛ بیانیه‌ای که نشان می‌دهد رهبران اروپا حاضر نیستند مسیر نامشخصی را که دستگاه سیاست خارجی ترامپ دعوت به آن می‌کند، در پیش بگیرند به خصوص که تجربه سوریه در پیش قرار دارد و به جز فرانسوی‌ها بقیه هنوز در حال بررسی وضعیت هستند. به طور مشخص در ایتالیا اختلاف نظر مقامات درباره بحران ونزوئلا مشهود است. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخنانی درباره لزوم مذاکره میان طرفین اختلاف در ونزوئلا و نه به رسمیت شناختن رهبر غربگرایان به عنوان رئیس‌جمهور این کشور به زبان آورده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، این در قطعنامه‌ای که روز پنج شنبه به تصویب پارلمان اروپا رسید، از رهبری اتحادیه اروپا خواسته شده موضعی قاطع را در قبال ونزوئلا داشته باشد و خوان گوایدو را به عنوان تنها رئیس‌جمهور موقت و مشروع این کشور امریکای لاتین تا زمان برگزاری انتخاباتی که به احیای دموکراسی در این کشور بینجامد، به رسمیت بشناسد. قانونگذاران پارلمان اروپا همچنین متعهد شدند از پارلمان تحت کنترل اپوزیسیون ونزوئلا کاملاً حمایت کنند و به کشور‌های عضو این اتحادیه هم تأکید کردند که به فرستادگان منصوب شده توسط اپوزیسیون ارج نهند. این قطعنامه با ۴۳۹ رأی موافق در مقابل ۱۰۴ رأی مخالف و ۸۸ رأی ممتنع تصویب شد.
گوایدو نیز از پارلمان اروپا تشکر کرد و در توئیتر نوشت: ما اقدامی را در جهت اجرای دموکراسی در کشورمان انجام دادیم.
در چنین شرایطی فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیراً قول حمایت کامل از مجمع ملی ونزوئلا را داده بود.
موگرینی روز پنج شنبه گفت: در صورتی که تحولات در ونزوئلا به سوی نتایج دموکراتیک نرود، اتحادیه اروپا آماده توافق درباره تحریم‌های هدفمند علیه این کشور طی روز‌های آینده است. وی افزود که اتحادیه اروپا توافق کرد که گروه تماس بین‌المللی درباره ونزوئلا که شامل برخی کشور‌های امریکای لاتین است تشکیل شود که این گروه به دنبال مداخله کردن نیست بلکه تلاش خواهد کرد گفت‌وگو را میان طرف‌ها به پیش ببرد و نخستین نشست آن نیز هفته آینده برگزار خواهد شد.
از طرف دیگرمانلیو دی استفانو، معاون وزیر خارجه ایتالیا گفت: ایتالیا خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد، چون ما کاملاً مخالف این حقیقت هستیم که یک کشور یا گروهی از کشور‌های ثالث سیاست‌های داخلی یک کشور دیگر را تعیین کنند. این اصل عدم دخالت است و از سوی سازمان ملل هم به رسمیت شناخته می‌شود. معاون وزیر خارجه ایتالیا همچنین بر اهمیت دوری جستن از یک درگیری نظامی در ونزوئلا مشابه آنچه در لیبی رخ داده، تأکید کرد. این در حالی است که یکی دیگر از معاونان وزارت خارجه ایتالیا در توئیتر خود نوشت که حزبش بر این باور است که ریاست جمهوری نیکولاس مادورو رو به پایان است و خواستار برگزاری انتخاباتی جدید در این کشور با حضور ناظران مستقل شد.
انزو موآورو میلانسی، وزیر خارجه ایتالیا روز چهار شنبه گفته بود که کشورش با موضع اتحادیه اروپا درباره بحران ونزوئلا همسو است و خواستار انتخابات ریاست جمهوی آزاد و شفاف در این کشور شد.

مسکو: موضع‌مان تغییر نکرده است
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز جمعه درباره تحولات ونزوئلا گفت: موضع مسکو در این زمینه تغییر نکرده است، روسیه خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد و «نیکلاس مادورو» و دولتش را شریک خود می‌داند.
وی تأکید کرد که بدون توجه به تحولاتی که در ونزوئلا در حال رخ دادن است مسکو به تجارت و روابط اقتصادی خود با کاراکاس ادامه خواهد داد. سخنگوی کرملین در زمینه ارسال پیام از سوی رهبر مخالفان ونزوئلا به مقامات روسیه نیز گفت: ما هیچ پیامی از گوایدو دریافت نکرده‌ایم، اما اگر پیامی ارسال شود آن را می‌خوانیم.
در چنین شراطی یک مقام امریکایی به خبرگزاری رویترز گفت، امریکا باور دارد کشور‌هایی که ریاست جمهوری خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا و رئیس‌جمهوری خودخوانده این کشور را به رسمیت نمی‌شناسند، در نهایت ریاست جمهوری و تشکیل دولت او را به نفع خود خواهند یافت. به گفته این مقام امریکایی، دولت امریکا همچنین به نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا هشدار داده است که «اقدامات فاحش» او برای ارعاب گوایدو پیامد‌هایی خواهد داشت.
در همین حال مکزیک و اروگوئه اظهار کرده‌اند که برای برگزاری کنفرانسی درباره بحران سیاسی ونزوئلا در هفتم فوریه برنامه‌ریزی می‌کنند تا مقامات ۱۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی را برای رسیدگی به این مسئله گردهم آورند. نماینده روسیه در اروگوئه، اما اظهار کرده است که روسیه نیز همچون امریکا علاقه‌ای به شرکت در این کنفرانس ندارد. روسیه، اروگوئه، مکزیک، ایران، چین و ترکیه در میان سایر کشور‌ها حمایت خود را از مادورو اعلام کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار